Vrijdag 28/02/2020

in een NOTENDOP

Die Thomas Piketty mag dan wel een waardevolle bijdrage aan de discussie over groei en ongelijkheid hebben geleverd, ecologisch bewustzijn lijkt hij te ontberen, zo schrijft Socrates Schouten in De circulaire economie. De jonge Nederlandse milieuwetenschapper gaat een stap verder. Hij betoogt dat delen en ruilen en leasen en coöperaties vormen mooie initiatieven zijn die gestimuleerd moeten worden, maar dat tegelijk de overheid sterkere prikkels moet geven. Een forse fiscale 'vergroening' bijvoorbeeld zou buitensporig gebruik van grondstoffen en vervuiling tegen kunnen gaan. Het mag allemaal veel strenger: waarom gebruikt de ene fabrikant tweemaal zoveel glas per wijnfles dan de zuinigste bottelaar? Van die dingen.
Socrates Schouten, De circulaire economie, Leesmagazijn, 193 p., 14,95 euro.

Zesendertig 'essayettes' bevat dit prikkelende boekje van auteur en journalist Mohsin Hamid (1971). Ze zijn geschreven tussen 2001 en 2014, in Lahore, New York en Londen, de drie belangrijkste plekken in het leven van Hamid. Soms gaat het over Game of Thrones en Borgen, of over e-books, maar het centrale thema is de war on terror. In veel van de columns en essays speelt Pakistan een hoofdrol: "Afgelopen maandag werd de oogarts van mijn moeder en mijn zus vermoord. Hij was een sjiiet."
Mohsin Hamid, Onbehagen en beschaving, De Bezige Bij, 224 p., 24,90 euro.

De bundel My Funny Valentine, een verwijzing naar Chet Baker en naar de onstuimige jeugd van de dichter, vormt bijna een driehoeksverhouding tussen Roger De Neef, zijn vrouw en muze Constance en de schilder Michael Bastow. Als numineuze dichter gaat De Neef op zoek naar de kosmische betekenis van de erotische aantrekkingskracht van de vrouw. De gedichten zijn overtuigend onaards én aards, zoals haar sensualiteit en zoals de Schiele-achtige aquarellen van Bastow.
Roger De Neef, My Funny Valentine, Poëziecentrum, 95 p., 34,90 euro.

De Syrische dichter Adonis wordt al jaren genoemd voor de Nobelprijs literatuur. In de context van de wereldbrand die van daaruit uitslaat, zou hij dringend bekroond moeten worden. Vooral omdat zijn poëzie een getuigenis vormt van een dichter die zich heeft losgemaakt van de qasida, het ritme en rijm van de Arabische poëzie en die inhoudelijk toch sterke banden met zijn roots blijft vertonen. Wat blijft is een mooie staalkaart van Adonis' eigenzinnige werk van de voorbije decennia.
Adonis, Wat blijft, Maas, 98 p., 19,95 euro.

Kunstenaar Jan Fabre heeft een notoir slaapprobleem. In deze bundeling poëtische reflecties biedt hij de lezer een inkijk in zijn ontregelde slaapleven, in zijn dromen en nachtmerries.
'Er zijn mythen/ en er zijn dromen//Ondanks alle verschillen/ hebben dromen en mythen/ één ding gemeen:/ ze zijn geschreven/ in dezelfde vergeten taal.
Jan Fabre, Restanten, De Bezige Bij, 72 p., 18,90 euro.

Het is geen sinecure om feit van fabel te onderscheiden als het op gezonde voeding aankomt. Net daarom scheef dr. Stephan Peters, kennismanager bij het Voedingscentrum in Nederland, zijn nieuwste boek. Het brengt je terug naar de basis van gezond leven: gezond verstand. Zo leer je wat je wel kunt doen om gezond te blijven, waarom je fruit niet moet drinken, waarom appels even gezond zijn als superfood en zo veel meer.
Stephan Peters, Gezond eten met gezond verstand, Bert Bakker, 366 p., 19,95 euro.

De gelukkigen, de titel van de debuutroman van de Duitse schrijfster Kristine Bilkau, klinkt optimistisch. Nochtans worden de hoofdrolspelers, een koppel met een hogere opleiding, getroffen door werkloosheid. De schrijfster toont aan wat het doet met mensen als alle lichtheid en zorgeloosheid verdwijnen; wat er gebeurt als het vanzelfsprekende vertrouwen in de toekomst en in elkaar verloren gaat.
Kristine Bilkau, De gelukkigen, Cossee, 284 p., 21,95 euro. Vertaald door Isabelle Schoepen en Kris Lauwerys.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234