Dinsdag 12/11/2019

IN EEN NOTENDOP

De tweede roman van Yannick Ottoy (hij debuteerde in 2015 met Drang, een roman over het Heizeldrama) voltrekt zich in de Vlaamse Ardennen, niet zo'n courant decor voor literatuur.

En toen werd het zwart speelt zich af in de jaren 90 en 2000. Noah is een kleurenblinde jongen die mateloos houdt van wielrennen en sterren, Alizée is een Rwandees meisje dat gevlucht is voor de genocide in haar land. Ze ontmoetten elkaar op een nieuwe school waar hij niemand kende en ook zij heen was gestuurd. Het leidde tot een cocktail van vriendschap en liefde. Ottoy verzon er ook een soundtrack bij.

In zijn alombekende 17de-eeuwse fabels liet Jean de la Fontaine de avonturen van dieren telkens uitdraaien op een zedenles, vol subtiele wijsheden. Politici en auteurs maken er nog steeds gretig gebruik van. Maar hoogleraar Franse en algemene literatuur aan de Universiteit Antwerpen Paul Pelckmans betreurt dat De La Fontaine lijkt weg te deemsteren. In Frankrijk mag hij dan nog wel springlevend zijn, bij ons verdwijnen zijn fabels van het curriculum.

In zijn fraai uitgevoerde boek De wereld van La Fontaine maakt Pelckmans een inhaalbeweging en breekt hij een lans voor de schrijver en zijn leefwereld, waar we nog heel wat kunnen van opsteken.

De Zuid-Afrikaanse toneelspeelster Wilma Stockenström (1933) is ook vertaalster en auteur. Haar novelle De expeditie naar de baobab uit 1981 werd eerder in het Engels vertaald door J.M. Coetzee, en verschijnt nu in de Nederlandse vertaling van Gerrit de Blaauw. Stockenström laat een oude slavin die in een apenbroodboom woont, haar verhaal doen, in prachtige taal en met subtiele waarnemingen.

In zijn debuutbundel Binnenplaats richt Joost Baars zich tot een onbepaalde ander. Dat gesprek is noodzakelijk, want het spruit voort uit de hartstilstand die de vrouw van de dichter net overleefde. Het gesprek levert een verbazingwekkend hedendaagse mystiek op. In het tweede deel van de bundel verruimt Baars zijn spectrum, door confrontaties met het werk van onder anderen Bert Schierbeek en Werner Herzog. Hij spiegelt zich in zijn vertalingen in de derde afdeling aan het vormexperiment en de klankkleur van de 19de-eeuwse dichter Gerard Manley Hopkins. In de laatste afdeling gaat hij als een hedendaagse Franciscus in gesprek met de vogels.

Debuut van een dichter die ons werkelijk iets te zeggen heeft.

Wat je ook kunt worden als je groot bent: bubbelfysicus. The Guardian-medewerker Helen Czerski bestudeert luchtbellen om hun effect op het weer en het klimaat beter te begrijpen. In Ober, er zit natuurkunde in mijn soep legt ze uit wat de natuurkundige principes zijn achter popcorn, soep, koffie en andere alledaagse zaken.

Veel dieren halen die leeftijd niet, laat staan tijdschriften die alleen aan poëzie zijn gewijd. Maar Het liegend konijn heeft de leeftijd van vijftien jaar bereikt. Hoofdredacteur Jozef Deleu beschouwt het bestaan van het tijdschrift "als een daad van verzet tegen de onverschilligheid en het gebrek aan visie van de politieke overheden die in onze landen belast zijn met de zorg voor onze kunst en cultuur". Altijd weer valt er moois in te ontdekken. Deze keer van de usual suspects Piet Gerbrandy, Luuk Gruwez, Peter Holvoet-Hanssen, K. Michel, Alfred Schaffer, Erik Spinoy en Miriam Van hee. Maar er zijn ook aangename verrassingen van Frank Keizer, Frans Kuipers, Tijl Nuyts, Bert Van Raemdonck, Marc Tritsmans, Kira Wuck en Willem van Zadelhoff. Veel lekker vlees dus, voor weinig geld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234