Woensdag 07/12/2022

in een NOTENDOP

Het nieuwe nummer van literair tijdschrift DW B neemt Thomas Mores Utopia als uitgangspunt om na te denken over de (on)mogelijkheid van utopisch denken in onze tijd. Het boek viert dit jaar zijn vijfhonderdste verjaardag. Curator Bas Groes vroeg aan negen auteurs en zichzelf hoe het boek een 'blijvende inspiratie voor de democratische verbeelding' kan blijven? Met teksten van onder meer Elvis Peeters, Hanna Bervoets, Jan Lauwereyns, Jeroen Theunissen en Atte Jongstra. Het nummer bevat verder ook teksten van Charlotte van den Broeck, terwijl Christophe van Gerrewey vaste tijdschriftenchroniqueur wordt.
DWB, Utopie?, Anti-utopie? Anti-anti-utopie?, februari 2016, MER Paper Kunsthalle, www.dwb.be.

Assistencialismo (giften om goodwill te kweken) en jeitinho (vorm van alledaagse corruptie) zijn maar twee van de fraaie nieuwe woorden die voorkomen in een broeierig portret van 'Nem', ofte Antonio Francisco Bonfim Lopez. Nem is 'de koning van Rocinha', de grootste favela van Rio de Janeiro. Misdaadauteur Misha Glenny woonde een tijdje in de sloppenwijk, sprak met Nem in de gevangenis en schetst aan de hand van diens levensverhaal een sterk beeld van armoede en onderwereld in Brazilië. Breaking Bad meets City of God, zoals Roberto Saviano schreef.
Misha Glenny, Nemesis. De slag om Rio, Ambo/Anthos, 301 p., 19,99 euro. Vertaling Willem en Catalien Paassen.

Zak Ebrahim verhuisde in zijn jonge jaren gedwongen van stad naar stad in de VS, angstvallig zijn identiteit geheim houdend. De reden: zijn vader was El-Sayyid Nosair, die vanuit zijn Amerikaanse cel de aanslag op het WTC in 1993 mee beraamde. Zak was voorbestemd om ook terrorist te worden, maar week van dat pad af en laat geen gelegenheid voorbijgaan om de wereld over zijn niet voor de hand liggende keuze te vertellen - ook letterlijk, in een opgemerkte TED-lezing in 2014.
Zak Ebrahim komt op 13 maart naar cultureel centrum 30CC in Leuven, 30cc.be.
Zak Ebrahim, De zoon van een terrorist, Davidsfonds, 106 p., 14,95 euro. Vertaling Tijmen Roozenboom.

Met zijn roman The Orphan Master's Son (Gestolen leven) won hij in 2012 de Pulitzer-prijs voor fictie, en met Als het lot lacht pakte hij de National Book Award. De verhalen van Adam Johnson (°1967) spelen op zeer verscheiden plaatsen (Louisiana, Zuid-Korea, Duitsland), maar 'zijn zinnen zingen en pronken en bruisen altijd, leggen het zwijgen op en spoelen over de lezer heen', aldus The New York Times Book Review.
Adam Johnson, Als het lot lacht, Signatuur, 252 p., 19,99 euro. Vertaling Miebeth van Horn.

Vier vrienden, gefascineerd door de Tweede Wereldoorlog, vertrekken voor een weekend naar Normandië. Hun doel is een klif beklimmen, zoals de Amerikaanse Rangers dat deden op D-day. Voormalig HP/De Tijd- en Elsevier-journalist Frans van Deijl (°1957) maakt van dat gegeven in Een weekendje oorlog een spannend, satirisch verhaal over vriendschap, verraad en moraal.
Frans van Deijl, Een weekendje oorlog, Uitgeverij Podium, 192 p., 18,50 euro.

Een eentonig landschap van wijn- en olijfgaarden, dat is de weg naar Bari. Op het dak van het tankstation danst ook 's nachts een vijf meter hoge reclamepop, overeind gehouden door ventilatoren. 'Hij deed vooral denken aan een rusteloos spook', schrijft Nicola Lagioia (°1973) in het begin van De wreedheid, zijn roman die vorig jaar de belangrijke Premio Strega won. Naar aanleiding van de dood van een jonge vrouw laat Lagioia zien dat de enge spoken ook overdag rondwaren.
Nicola Lagioia, De wreedheid, De Bezige Bij, 461 p., 24,90 euro. Vertaling Els van der Pluijm.

De Nederlandse dichter Erik Menkveld was gefascineerd door het complexe weefsel van de wereld en door de metamorfose. In zijn Verzamelde gedichten vinden we niet alleen de drie bundels die hij publiceerde, maar ook een vierde waaraan hij werkte toen hij in 2014 overleed, naast verspreid en ongepubliceerd werk. Wie Menkveld leest, herontdekt het kinderlijke plezier en een aanstekelijke vorm van speels denken.
Erik Menkveld, Verzamelde gedichten, Van Oorschot, 272 p., 27,50 euro.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234