Maandag 17/02/2020

in een NOTENDOP

'De tijd', aldus de vrouw van de hofmaarschalk in Der Rosenkavalier van Hugo von Hofmannsthal, 'dat is een wonderbaarlijk iets. / Zolang je gewoon je leven leidt, is hij helemaal niets. / Maar dan opeens / voel je niets dan de tijd.' In Tijd houdt de Duitse filosoof en historicus Rüdiger Safranski een pleidooi voor aandacht en bezinning in onze communicatiemaatschappij. Aan de hand van denkers en schrijvers wijst hij ons de weg tussen het rijke verleden en het ingewikkelde heden.
Rüdiger Safranski, Tijd. Hoe tijd en mens elkaar beïnvloeden, Atlas Contact, 218 p., 21,99 euro. Vertaling Mark Wildschut.

The Birds en Rebecca, de twee klassiekers van Daphne du Maurier, ontlenen hun status vooral aan de verfilmingen die Alfred Hitchcock ervan maakte. Dat de schrijfster zowat in de vergetelheid is geraakt, is onterecht, vindt biografe Tatiana de Rosnay (zelf auteur van bestsellers zoals Haar naam was Sarah). Daphne du Maurier werd geboren in een zeer welgesteld milieu, kreeg een lesbische relatie met een docente en huwde later een tien jaar oudere officier aan het Britse hof, die net als haar vader aan de drank raakte. Haar hart lag in Cornwall. De biografie geeft vooral zin om het werk van de schrijfster te ontdekken.
Tatiana de Rosnay, Manderley voor altijd, Ambo Anthos, 430 p., 21,99 euro. Vertaling Noor Koch.

Je begrijpt dat toppolitici er na een tijd het bijltje bij neergooien, als je de politieke memoires van Femke Halsema leest. Eind 2011 nam de mediagenieke frontvrouw van GroenLinks in Nederland moegestreden afscheid, nadat ze tien jaar fractievoorzitter was geweest. Halsema's Haagse jaren werden getekend door heftige gebeurtenissen in de Nederlandse politiek: de moord op Pim Fortuyn en Theo van Gogh, de opkomst van Geert Wilders... Af en toe waren er tranen bij Halsema, zo schrijft ze openhartig. Maar vaker nog was er woede en bittere teleurstelling. Over de onmacht om dingen te veranderen, de onwil bij anderen om een progressieve samenwerking aan te gaan, het tekort aan vriendschap in haar keiharde stiel.
Femke Halsema, Pluche. Politieke memoires, Ambo/Anthos, 392 p., 19,99 euro.

Het Zweedse psychiatrisch ziekenhuis Beckomberga ten westen van Stockholm, waar tussen 1932 en 1995 duizenden patiënten werden ondergebracht, neemt mythische vormen aan in de roman De zwaartekracht van liefde van Sara Stridsberg (°1972). Vorig jaar werd Stridsberg de European Union Prize for Literature toegekend. Iedereen is hier gelijk, vertelt patiënt Jimmie aan zijn volwassen dochter Jackie. Er is geen manier waarop je je kunt wapenen 'tegen de eenzaamheid... tegen de afgrond vanbinnen'.
Sara Stridsberg, De zwaartekracht van liefde, Hollands Diep, 352 p., 19,99 euro. Vertaling Janny Middelbeek- Oortgiesen.

Focus, controle, betrokkenheid en 'de implementatie in de praktijk': met die vier strategieën kan iedereen het drukke leven te lijf, schrijft de Britse psycholoog Tony Crabbe in Nooit meer te druk. Wat Marie Kondo doet voor je huis, doet Tony Crabbe voor je hoofd en je leven. Nu nog tijd vinden om het boek te lezen.
Tony Crabbe, Nooit meer te druk, Luitingh-Sijthoff, 384 p., 17,99 euro. Vertaling Wilma Paalman en Marthe Philipse.

De jonge Zwitserse auteur Joël Dicker veroverde de halve wereld met De waarheid over de zaak Harry Quebert, een Franstalige romanthriller over een schrijver met een writer's block. Zopas verscheen het vervolg Het boek van de Baltimores. Hoofdpersoon is opnieuw Marcus Goldman. De levens van twee families Goldman interfereren met elkaar en monden uit in een drama. Het boek drijft opnieuw op suspense.
Joël Dicker, Het boek van de Baltimores, De Bezige Bij, 446 p., 19,90 euro. Vertaling Manik Sarkar.

'Kom leg u op mijn rug te slapen intussen zal ik verder gaan Ik zal niks van de grond oprapen want gij zoudt op uw bakkes gaan'
Tekenaar en schrijver Randall Casaer en componist Chris Carlier staken de koppen bij elkaar. Het resultaat is Schip vol honden, een boek om in te verdwijnen, een plaat om bij weg te mijmeren.
Randall Casaer en Chris Carlier, Schip vol honden, Vrijdag, 36 p., 39,95 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234