Vrijdag 15/11/2019

IN EEN NOTENDOP

Barman en freelancejournalist Christophe Bell (28) verloor in 2011 een boezemvriend bij een ongeval waarbij hij zelf zwaargewond raakte. In zijn debuutroman raapt hij rondtastend zijn herinneringen samen aan 'de brulaap', zoals de totemnaam van zijn omgekomen kompaan luidde. De verteller, 'het luipaard', schuwt de pathetiek niet in dit poëtisch getint proza dat zich grotendeels in Antwerpen afspeelt. Particulier verdriet, isolement en desoriëntatie regeren deze fragmentarisch opgebouwde roman die een onvolmaakte indruk nalaat én grossiert in gezwollen taalgebruik.

Marja Pruis verkent in haar nieuwe essaybundel de vage grenzen tussen zelfhaat en ijdelheid, schoonheid en verdriet, verlegenheid en narcisme en liefde en medelijden. De schrijfster en redactrice van De Groene Amsterdammer vraagt zich af wat je ziet als je in de spiegel kijkt. Wat is het gastvrouwsyndroom en hoe kom je ervanaf? Waarom gaat de mensheid niet aan schaamte ten onder? Genoeg nu over mij wordt aangekondigd als 'de weerslag van lezend denken en van denkend naar de wereld kijken', gevat in 'confessies van een ervaren schamer'.

Pittige en hartstochtelijke essays van de te vroeg gestorven Doeschka Meijsing (1947-2012). Vanaf haar puberjaren trok de schrijfster bijna wekelijks naar de film, een museum of een theater. Ze schreef erover in haar dagboeken maar ook in kronieken in Vrij Nederland, Elsevier, De Gids en De Groene Amsterdammer. Ze schreef over alles wat ze mooi vond, van William Shakespeare tot Rudy Kousbroek en van Kuifje tot Jorge Luis Borges, Graham Greene, Marcello Mastroiannni en Sophia Loren. In haar inleiding wijst Xandra Schutte - ooit een tijd haar partner - op het beeld van Meijsing als 'een goudzoeker die terugkeert naar de plaatsen waar hij al eerder goud gevonden heeft'. Ernst en lichtheid paart Meijsing aan geestigheid, aldus Schutte.

H.C. ten Berge ontving in 2006 de P.C. Hooftprijs, maar vond nadien geen uitgever bereid om zijn proza uit te geven. Hij is een koppige modernist. Gelukkig maar kunnen we zijn nieuwe poëziebundel lezen. In Splendor gaat hij op zoek naar het licht, vanuit het besef dat een god niet bestaat. In het acht pagina's tellende openingsgedicht scheer je al 'over onland en woesting'. Desondanks merk je Ten Berges zoektocht naar extase, mystieke vervoering. Tegelijk staat hij met zijn voeten op de grond, zoals de Oude Specht: 'de mythe trapt hem als een beest weer naar beneden'. Splendor doet bij de lezer de vlam in de pan slaan.

De liefde, de medemens, de natuur, maar ook de taal vormen de centrale thema's in de poëzie van Stefaan van den Bremt. Door herhalingen, paradoxen en retorische vragen tast hij de mogelijkheden en de grenzen van de menselijke interactie én van de taal af, terwijl hij een sterk bewustzijn toont van de poëzietraditie in ons taalgebied en in het Frans en het Spaans, de talen waaruit hij als vertaler vele dichters tevoorschijn getoverd heeft. Van den Bremt beheerst de 'kunst der wankele evenwichten' goed, zoals blijkt uit Krabbengang, de bloemlezing die hij uit zijn eigen werk maakte.

'Onweerstaanbaar, actueel en belangwekkend', zo kenschetste The Guardian de onder literaire prijzen bedolven roman Ontregeld van de Australische Charlotte Wood (°1965). Yolanda en Verla worden samen met een achttal andere jonge vrouwen vastgehouden op een van god en alle mensen verlaten plek in de Australische outback. Wat de vrouwen bindt is dat elk van hen het slachtoffer is geweest van een seksschandaal met een machtige man. De opzet doet aanvankelijk net iets te veel denken aan het scenario van een coole, eigentijdse detectivereeks, maar naarmate de spanning stijgt, slaat Woods verhaal volstrekt eigen, ijzingwekkende wegen in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234