Woensdag 01/04/2020

In de zoektocht naar voetballers met de juiste verhouding tussen prijs en kwaliteit doen Belgische clubs steeds exotischer locaties aan. Vooral de 'rommelmarkten' van Zuid-Amerika zijn erg in trek. door Jan-Pieter de Vlieger

Anderlechtmanager Herman Van Holsbeeck:

Belgische clubs zoeken het steeds verder in hun speurtocht naar betaalbaar voetbaltalent

@0 KOP 2 vet:Een nieuw seizoen, een nieuwe markt

BRUSSEL l 'Wij hebben een lijst opgesteld met competities die budgettair nog haalbaar zijn', zegt Gentvoorzitter Ivan De Witte. 'Bij het scouten mag je geen tijd verspillen.'

Langs ongebaande wegen zochten de Belgische clubs in het tussenseizoen naar nieuwe spelers. U hoeft dus niet verbaasd op te kijken als pakweg Club Brugge straks een driehoekje op de mat legt tussen een Paraguayaan, een Amerikaan en een Venezolaan. Herman Van Holsbeeck is pionier en ervaringsdeskundige van de overzeese transfers. Hij vond drie seizoen geleden de Zuid-Amerikaanse markt opnieuw uit en legde toen vier Argentijnen vast. Maar de tijden zijn sindsdien veranderd, zo moet de Anderlechtmanager vaststellen: "De Argentijnse markt is drie keer zo duur geworden. Ajax koopt dit seizoen Dario Cvitanich voor 6,5 miljoen. Vorig jaar was die haalbaar voor 2 tot 3 miljoen. De Russen zijn daar op de markt gekomen en dat heeft de prijzen de hoogte ingejaagd." Anderlecht blijft wel trouw aan de traditionele grootmachten van Zuid-Amerika, maar speurt nu naar talent in de lagere divisies. Zo haalde paars-wit de 19-jarige Argentijn Matías Suárez bij tweedeklasser Belgrano. "Wij moesten hem nu halen", zegt Van Holsbeeck. "Anders zat hij volgend jaar bij River Plate en kost hij plots tien miljoen."

Ook terug van weggeweest bij Anderlecht: de Braziliaanse markt. Met Reinaldo en Kanu haalde paars-wit twee landgenoten van Ronaldinho binnen, maar ook zij kwamen niet uit de hoogste klasse. "De Braziliaanse markt is haalbaar" zegt Van Holsbeeck. "Omdat je er met een overaanbod zit. Ik las ergens dat er vorig seizoen negenhonderd Brazilianen een buitenlandse transfer hebben gemaakt en vijfhonderd daarvan zijn minder dan zes maanden later teruggekeerd. Je krijgt zo enorme schommelingen in marktwaarde."

De rest van de Belgische clubs scout naar verloren gelopen voetbalgoud op de minder hoog aangeschreven Zuid-Amerikaanse markten. KAA Gent zweert bijvoorbeeld bij Costa Rica. Na Randall Azofeifa en Bryan Ruiz plukte het daar nu ook Roy Myrie Medrano weg. "Als je als club in nood zit, dan noopt je dat tot creativiteit", verklaart voorzitter Ivan de Witte. "Zo zijn we gaan uitkijken naar haalbare markten. Nu haalden we spelers uit Costa Rica en Slovenië, in de toekomst willen we ook naar het Noorden. In IJsland, Finland en zelfs Zweden zijn nog zaken te doen."

Opvallend is dat de Zuid-Amerikaanse markt niet langer het exclusieve domein is van de grotere clubs. Ook Westerlo vond er twee aanvallers: flankspeler Johan Sotil en diepe spits Jaime Ruiz. Maar het betreft een dubbele toevalstreffer, zo geeft manager Herman Wijnants aan: "Onze twee Zuid-Amerikanen zijn er toevallig gekomen. Een zakelijke relatie uit Peru zette ons op het spoor van die competitie. We gingen kijken naar Sotil, maar merkten in die wedstrijd ook Ruiz op. Hij is Colombiaan. Het is zeker niet zo dat we ons nu echt gaan verdiepen in die markt."

Ook Club Brugge doet dezer dagen Zuid-Amerika aan. In Venezuela legde het Ronald Vargas vast. Sportief directeur Luc Devroe scoutte ook tevergeefs in Costa Rica en Mexico. "Voor ons is die markt nagenoeg nieuw. Wij waren er in feite niet vertegenwoordigd. Paraguayaan Daniël Chavez was een tester. Hij kwam naar ons, niet omgekeerd. en Peruaan Andres Mendoza werd naar verluidt gehaald op basis van videobeelden. Dat gebeurt nu niet meer. Iemand die ik haal, wil ik ook zelf hebben gezien."

Zo ging het ook met Ronald Vargas. Makelaars Paul Courant en Dirk De Vriese tipten Brugge, Devroe bekeek een dvd en stapte vervolgens in het vliegtuig. Uiteindelijk scoutte Brugge Vargas een viertal keer ter plaatste. De indruk bestaat zo dat het niet zozeer de Belgische clubs zijn die de Zuid-Amerikaanse tweedehandsmarkt actief gaan scouten, maar dat makelaars die markt tot bij de clubs brengen. Devroe gaat niet helemaal akkoord: "Misschien is dat voorlopig zo voor Zuid-Amerika. Maar je hebt altijd twee lijsten. Eentje met namen die makelaars aanbrengen en die jij dus juist moet filteren, en daarnaast een lijstje met namen die je zelf actief hebt gescout. Hongarije hebben wij bijvoorbeeld intensief gevolgd. Balázs Dzsudzsák hadden wij graag gehaald dit seizoen. Helaas legde PSV hem vorig jaar al in de winterstop vast."

Anderlecht gebruikt een digitaal hulpmiddeltje bij het filteren van al de goudhaantjes die hen worden aangereikt. Scout7 is de naam, een onderneming die de hele voetbalmarkt voor de clubs in kaart heeft gebracht. Van Holsbeeck: "Als hier pakweg een Ecuadoriaan wordt aangeboden dan kan ik zijn cv controleren via Scout7. Klopt dat, dan heeft de speler in kwestie de eerste test doorstaan."

Waar alle partijen het over eens zijn, is dat een transfer over de plas een pak moeilijker tot stand komt dan een deal onder de kerktoren. Herman Van Holsbeeck: "Als je in Zuid-Amerika als Belg alleen aan de onderhandelingstafel moet gaan zitten, dan lukt het niet. Daarom hebben wij een bureau dat onze zaken daar behartigt. Zij bereiden het dossier voor ons voor. Als wij daar aankomen, dan weten wij al met wie we aan tafel zullen zitten en hoe de onderhandeling zal verlopen. Je vertrekt met een prijs in het achterhoofd: 'voor zoveel geld doen we een goeie zaak, vanaf dat bedrag betalen we te veel...' Maar in principe nemen wij enkel het vliegtuig als we ervan overtuigd zijn dat een onderhandeling kans op slagen heeft. Probleem is dat in Zuid-Amerika spelers niet alleen eigendom zijn van een club, maar ook van privépersonen. Ik herinner me het dossier Nicolas Pareja: met vier verschillende partijen moesten we daar tot een akkoord komen." Luc Devroe bevestigt: "Als er interesse is van een Europese club, dan proberen veel mensen een graantje mee te pikken. De kunst is dan om snel met de juiste mensen rond de tafel te gaan zitten. Met Hugo Rodallega Martinez, een Colombiaanse spits uit de Mexicaanse competitie, lukte dat bijvoorbeeld niet waardoor hij uiteindelijk niet haalbaar was."

Ook moeilijk bij het aantrekken van jonge Zuid-Amerikanen: inschatten in hoeverre ze zich aanpassen aan het Belgische voetbal en de West-Europese levensstijl. Luc Devroe: "Hoe verhoudt het niveau dat ik hier nu zie zich tot het niveau bij ons", dat is een bedenking die je altijd moet maken, maar het is heel erg moeilijk in te schatten." Om de aanpassing naast het veld te vergemakkelijken stelt Anderlecht een begeleider aan voor nieuwe spelers. "Dat kost geld", zegt Herman Van Holsbeeck. "Vaak zijn dat mensen uit het onderwijs. Dus het kost ons een jaarloon van een lesgever. Maar als door het aanstellen van die persoon een speler een jaar vroeger niveau haalt, is dat dan duur?"

Als de juiste verhouding prijs-kwaliteit de drijfveer is om verder van huis te gaan scouten, is dan ook Afrika geen interessant continent? Van Holsbeeck vindt van wel. "Wij focussen op Ivoorkust en Kameroen. Ook daar hebben we mensen die voor Anderlecht de situatie opvolgen. Het probleem met Afrikanen is dat je ze tijdig moet halen. Liefst voor hun achttiende. Je moet ze nog een paar jaar de Europese manier van leven kunnen bijbrengen. Op latere leeftijd lukt dat niet meer. Maar je hebt geen garanties. Ooit hadden we hier een hele talentvolle Kameroense middenvelder. Maar de integratie lukte niet." Ook Brugge wil Afrika graag verkennen. "Vanaf september zal er voor Club iemand de situatie daar opvolgen. Vooral dan de jeugdtoernooien. We volgen zoveel mogelijk markten."

De Argentijnse markt is drie keer zo duur geworden. De Russen zijn daar op het toneel verschenen en dat heeft de prijzen de hoogte ingejaagd. De Braziliaanse markt is haalbaar, omdat je er met een overaanbod zit

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234