Maandag 19/08/2019

Media

In de VS woedt een stille oorlog om de nieuwsconsument

Rupert Murdoch, de mediamagnaat dubt over zijn imperium en macht. Beeld Reuters

Er is een stille oorlog aan de gang in de Amerikaanse redactielokalen. Nieuwe eigenaars proberen hun tentakels op gevestigde waarden te kleven, tegen een achtergrond van tanende impact. 

'Come writers and critics

Who prophesize with your pen

And keep your eyes wide

The chance won't come again'

Bob Dylan zong het al in 1964, in 'The times they are a-changin'.

Time komt in andere handen. Het Amerikaanse mediabedrijf Meredith gaat zijn branchegenoot Time Inc. inlijven. Het mediabedrijf verwacht in de eerste drie maanden van 2018 het akkoord rond de overname af te ronden. Meredith had al langer zijn zinnen gezet op de uitgever van bladen als Time, Fortune, Sports Illustrated en People. Aan de deal kleeft een bedrag van 2,84 miljard dollar (2,38 miljard euro).

Dat de pogingen tot overnames steeds afketsten had onder meer te maken met het feit dat Meredith onvoldoende financiële slagkracht had. Zondag lukte het dan toch, met de hulp van de broers David en Charles Koch. Het investeringsbedrijf van de ultraconservatieve miljardairs staat garant voor minstens 650 miljoen dollar (545 miljoen euro). 

De overname ligt gevoelig bij de journalisten van tijdschriften uit het Time-imperium, want de Kochs zijn niet alleen steenrijk, ze hebben ook een agenda. Ze steunen politici, stichtingen, denktanks en leerstoelen op universiteiten met vele miljoenen, vooral om het conservatieve gedachtegoed in de Verenigde Staten te verspreiden. De CEO van Time, Rich Battista, verklaarde zondagavond al mee te zullen werken aan de overname, maar het concern daarna te zullen verlaten, weet Het Financieele Dagblad.

Er beweegt van alles in de Amerikaanse mediawereld. Zo is Mashable, de baanbrekende techblog, overeengekomen om zichzelf te verkopen aan de oude schooltijdschriftuitgever Ziff Davis. Volgens The Wall Street Journal voor 'amper' 50 miljoen dollar (42 miljoen euro). Een peulschil vergeleken met de waardering van Mashable in 2016, toen er een prijskaartje van 250 miljoen dollar op werd gekleefd. 

Het zegt iets over het wijzigende medialandschap, met businessmodellen die niet meer kloppen. De lezersmarkt kampt met een toevloed aan gratis online-informatie, wat een terugval betekent voor de inkomsten uit advertenties. Tegelijk is de nieuwscyclus onherroepelijk hertekend door de komst van digitale en snelle communicatiekanalen, genre Facebook, Twitter of YouTube. 

Maar ook het traditionele televisiekijken ziet zijn kijkers massaal afhaken. Grote internetbedrijven mengen zich in de strijd om onlinevideo – denk Netflix – waardoor de concurrenten voor die omroepen steeds minder de andere klassieke mediagroepen zijn, maar luisteren naar namen als Google of Apple. Traditionele distributiepartners, als kabel of telecombedrijven, worden omzeild, en de consument wordt rechtsreeks aangesproken. "De margedruk op televisie staat nog maar aan het begin", zegt analist Laura Martin van Needham & Co. 

Potentiële vrijers

Het is de reden voor de belangrijke beslissing waar Rupert Murdoch voor staat. De 86-jarige Murdoch speelt met de gedachte om een deel van zijn media-imperium te verkopen. Zijn bedrijf, 21st Century Fox, bezit onder meer een film- en een televisiestudio, een Amerikaans tv-netwerk en een belang in het Britse Sky, een satellietomroepbedrijf dat actief is in Europa en het Verenigd Koninkrijk, en Star, een mediagigant in India. Er zijn genoeg potentiële vrijers: Disney, Comcast en Verizon hebben allemaal belangstelling, aldus ingewijden.

Fox, die andere Murdoch-poot, zou dan achterblijven met de zender Fox News, het Fox-tv-netwerk en mogelijk wat sportkanalen. Het zijn de meest winstgevende onderdelen van het concern en Fox News, een van de best bekeken nieuwszenders van de VS, ligt Murdoch na aan het hart. Maar de klad zit erin, en Fox wordt uitgedaagd door wat voorheen de kneusjes werden genoemd: MSNBC en CNN springen over Fox als gekeken wordt naar de kijkcijfers in primetime en de voor adverteerders interessantste groep tussen 25 en 54 jaar. Dat is Murdoch ook niet ontgaan, en er is hem veel aan gelegen om dat blazoen op te poetsen. 

Er bestaan veel verhalen over de nauwe banden tussen Murdoch en de Trump-familie. Wat hen nu waarschijnlijk het meest bindt, is hun wederzijdse afhankelijkheid. Trump heeft het conservatieve podium dat Fox News hem biedt nodig om contact te houden met zijn achterban. Andersom geldt dat Fox News voor het imperium van Murdoch steeds belangrijker is geworden. "Hij weet wie hij moet kennen", schrijft Michael Wolff in zijn boek The man who owns the news, over Murdoch. "Hij heeft geen eeuwige bondgenoten, alleen permanente belangen." Ook de broers Koch delen diezelfde belangen: ze voerden campagne tegen Barack Obama en voor belastingverlagingen. 

De Amerikaanse president Donald Trump. Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden