Dinsdag 07/07/2020

In de supermarkt van morgen kun je ook blijven eten

De supermarktgroep Albert Heijn gaat de komende maanden in tientallen supermarkten een koffiebar of een restaurant openen. Een 'Pizza Albert' is vooralsnog een Nederlands experiment.

Winkelen en lunchen, het is een oud concept. In Ikea zijn de Zweedse gehaktballetjes al even beroemd als de Billy-boekenkast. Ook in de Hema staat het buffet centraal in de winkel. Maar een pure supermarktwinkel mét een restaurant, dat is toch net weer ietsje anders.

Amsterdam krijgt de primeur: daar opent Albert Heijn een Deli Kitchen en een Bakery Café. In de Deli Kitchen zal het personeel verse maaltijden bereiden, gaande van salades tot pizza's, gegrilde kip en spareribs. Klanten kunnen daarbij hun maaltijd gedeeltelijk zelf samenstellen. Die kan ter plekke opgegeten worden. Of je kunt je maaltijd meenemen naar huis, na gedane boodschappen.

De Deli Kitchen zal centraal in de supermarkt te vinden zijn, terwijl het Bakery Café eerder aan de ingang komt. Daar worden broodjes, sapjes en koffie van het huismerk Perla aangeboden.

Na Amsterdam moeten er snel nog zes tot zeven supermarkten minstens een van de twee nieuwe services krijgen. Die beslissing wordt genomen op basis van de locatie en de grootte van de supermarkt.

Vooralsnog zijn er geen plannen om die nieuwe formule ook in ons land te gaan uitproberen. Sally Herygers, woordvoerster van Albert Heijn België zegt dat de groep eerst wil kijken hoe het experiment loopt in Nederland. Ook binnen de fusiegroep van Ahold Delhaize, waar Albert Heijn een onderdeel van is, bestaan er voorlopig geen plannen op eigen bodem voor een dergelijke uitbreiding.

Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize: "Er zijn al een aantal AD Delhaizes waar je gratis koffie kunt krijgen. Maar echte eetgelegenheden of dergelijke horecazaken zijn niet aan de orde. We bekijken wel de trends die er zijn in de retail, en als er nieuwigheden opduiken, bestuderen we deze wel. Maar dit is voorlopig geen formule die we hier zullen uitbouwen."

Dekelver denkt ook niet dat er momenteel in ons land behoefte is aan zo'n restaurant binnen de supermarkt. "Maar dat is puur gevoelsmatig. We hebben het niet onderzocht. In ieder geval gaan we het experiment opvolgen. We leren van elkaar en doen inspiratie op."

In Nederland is Albert Heijn niet de eerste supermarktketen die experimenteert met restaurants in zijn filialen: Jumbo was op dat vlak in 2013 pionier.

Klantbeleving

Volgens de analisten van consultancygroep Roland Berger zijn er verschillende redenen om met restaurants, traiteurs en koffieshops te komen. De belangrijkste is dat het nieuwe groei kan brengen.

Ook de opkomst van onlinewinkelen speelt mee. Customer experience of klantbeleving is het beste wapen tegen de groei van online. De winkelende klant steeds opnieuw verrassen, daar zit een sleutel tot succes in. Kijk naar Rituals, waar je bij je winkelbezoek gratis thee kunt proeven of een handmassage krijgt.

Supermarktrestaurants zijn ook een variant op de zogeheten voedselmarkten die her en de opduiken. Zo heeft Gent zijn Lousbergmarkt, of Antwerpen zijn Mercado. Die zijn op hun beurt dan weer lokale afkooksels van de Chelsea Market in New York, of La Boqueria in Barcelona.

Dat zijn telkens variaties op het thema ambachtelijkheid en authenticiteit, zeggen waarnemers. Of een 'Pizza Albert' authentiek smaakt, daarvoor moet je dus voorlopig wel naar Amsterdam.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234