Vrijdag 04/12/2020

In de schaduw van de meester

Jonge ontwerpers moeten steeds vaker opboksen tegen de erfenis van hun werkgever. Zo ook Alexander Wang, die zijn eerste collectie voor Balenciaga presenteerde in Parijs.

Met keurende blik keek de modewereld hoe ontwerper Alexander Wang in Parijs zijn eerste stapjes zette als creatief directeur bij modehuis Balenciaga. Voor zijn pasvormen zocht de ontwerper duidelijk heil in de archieven van oprichter Cristobal Balenciaga - we zagen bolle truien, tulprokken en peplums. Wang mixte deze elementen met interessante texturen, zoals een print van gekraakt leder en patronen die aan marmer deden denken. Na de show reageerde het publiek eerder lauw. Toen Balenciaga de komst van de New Yorkse ontwerper in november aangekondigde, waren de reacties gelijkaardig.

Wang neemt tenslotte de scepter over van Nicolas Ghesquière, de man die het stof van Balenciaga blies en een nieuwe schare jonge fans als Clémence Poésy en Kirsten Stewart voor zich won. Wang draagt dus niet enkel de geschiedenis van zijn werkgever met zich mee, maar moet ook in de voetsporen van de lieveling der fashionista's treden. Steeds meer jonge ontwerpers komen in een gelijkaardige positie terecht. Wie een eigen lijn wil starten moet opboksen tegen oeroude reuzen als Chanel, Céline, Dior, Givenchy en Lanvin. Daarom kiezen veelbelovende talenten er meer en meer voor om bij een van de grote huizen te werken.

Een eigen stijl ontwikkelen is niet eenvoudig. Die stijl combineren met de geschiedenis van je nieuwe werkgevers is nog veel moeilijker. Sommigen slagen erin met de vingers in de neus. Raf Simons waait als een frisse wind door Dior. Alber Elbaz maakte Lanvin weer geliefd en leverde vorige week weer een frisse collectie met speelse juwelen en jurken af. Karl Lagerfeld eert Coco Chanel jaarlijks zonder te vervelen.

Bij een groot huis aan de slag gaan is iets eenvoudiger wanneer je nieuwe baas in een dipje zit. Zakelijke wonderkinderen Humberto Leon en Carol Lim haalden Kenzo uit het slop, Guillaume Henry zette Carven weer op de kaart en Nicolas Ghesquière was een reddende engel voor Balenciaga. Designers die na zo'n held aantreden, moeten wel hard knokken. De pers vergelijkt hun werk met de fundamenten van het modehuis én met de succesvolle voorganger. Bij een handvol shows op de Parijse modeweek spoken er geesten van ex-werknemers rond. Het team van Maison Martin Margiela-team zette het werk van oprichter Margiela met succes voort sinds hij er in 2009 mee ophield. Toch wordt elke collectie naast de creaties van Margiela gehouden en vergeleken. Ook Hedi Slimane kreeg geen cadeau toen hij de erfenis van Yves Saint Laurent moest meedragen.

Daarom speelde Alexander Wang op zeker. Niet al zijn ontwerpen konden op enthousiasme rekenen. De suède laarsjes met zilveren details wekten heimwee op naar Ghesquières opwindende pumps. De witte handtasjes en constructies bekoorden wel. Wangs debuut was goed genoeg, maar kan niet tippen aan het genie van Cristobal Balenciaga, die door Dior zelf ooit "de meester van ons allen" werd genoemd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234