Zaterdag 16/10/2021

In de schaduw van de kwartliters

Zondag start wereldkampioenschap motorcross 500cc

BRUSSEL.

EIGEN BERICHTGEVING

Joël Smets begint morgen in Italië aan de verdediging van zijn wereldtitel motorcross in de 500cc-klasse. De halfliters staan echter in de schaduw van de kwartlitercategorie, waar de grootste media-aandacht naar uitgaat.

De wereldkampioenschappen hebben sinds vorig jaar een wijziging ondergaan. De in Frankrijk gevestigde promotor Action Group (van de Italiaan Guiseppe Luongo) heeft de organisatie van het WK 250cc ter hand mogen nemen van de internationale motorsportfederatie FIM. Action Group trekt sponsors voor de titelstrijd aan en zorgt ervoor dat de televisie de wedstrijden uitzendt. Het voorbeeld is Bernie Ecclestones F1. Het gevolg is dat de meeste aandacht naar die 250cc gaat en dat de 125 en 500cc op de achtergrond geraken.

"De 125 en 500cc zijn voor Luongo commercieel niet interessant. Hij zal zich toespitsen op de 250cc omdat die minder kosten met zich meebrengt", aldus Joël Smets, wereldkampioen in 1995 en 1997. "Ik heb eens met Luongo gesproken en hij zegt het ook vlakaf - en ik kan dat wel appreciëren: de 250cc is een winstgevende onderneming. Waarom zou ik dan dingen doen die me geld kosten? Puur commercieel bekeken heeft hij gelijk."

Smets is het ermee eens dat de sport professioneler gerund moet worden en dat er meer aan promotie gedaan moet worden. Maar dat moet, vindt hij, de hele sport ten goede komen, niet slechts één categorie. "Als je het louter bekijkt volgens het aantal minuten tv, dan zijn de 125 en 500cc erop achteruitgegaan. Maar sportief bekeken hebben we in de 500cc zeker géén pas terug gedaan."

Betekent dat ook dat Smets moeite heeft gehad om zijn seizoen financieel rond te krijgen? Dat valt mee. Hij gaat opnieuw in zee met dezelfde sponsors als verleden jaar en staat in 1998 nog onder contract bij het Zweedse Husaberg. De meeste bedrijven die hem van geldelijke steun voorzien, zijn actief in de motorwereld. Wel opvallend: branchevreemde sponsors zijn bij de halve liters niet zo dik gezaaid. "Dat klopt. Een wildvreemde sponsor aantrekken voor de 500cc is veel moeilijker dan voor de 250cc", aldus Smets.

Is de zware klasse een categorie aan het worden voor rijders die nog een interessante fin de carrière willen hebben? De Brit Rob Herring komt bijvoorbeeld dit jaar over van de kwartliters. Stefan Everts heeft al eens laten verstaan ook nog eens in die categorie te willen rijden (hij aast overigens op een wildcard voor de GP 500cc in Namen). Marnicq Bervoets heeft in de loop van vorig jaar zelfs overwogen de overstap te maken. "Je kunt toch niet zeggen dat de rijders die uitgekeken zijn op een andere klasse, fin de carrière zijn. Bervoets zou in de 500cc ook topniveau zijn", aldus Smets. (AvP)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234