Woensdag 24/07/2019

In de schaduw van de architectuur

kort

Licht neemt in de hedendaagse architectuur een steeds prominentere plaats in. Maar betekent dat dat schaduw ook belangrijker wordt? En wat is precies de rol en betekenis van schaduw? Voor het antwoord op deze en andere prangende vragen over schaduw deed het Deutsches Architektur Museum (DAM) in Frankfurt am Main een beroep op een internationaal en interdisciplinair team bestaande uit een architectuurfotograaf, een architect, een lichtdeskundige, een kunsthistoricus, een filosoof en een professor architectuurgeschiedenis.

Hun antwoorden verwerkte het DAM in een tentoonstelling die peilt naar de waarneming van schaduw in psychologisch onderzoek, schaduwen in de architectuur van de 17de tot de 20ste eeuw, de rol van schaduw in de 20ste-eeuwse architectuur, en de aard en de creatie van schaduw. Het tentoonstellingsluik bevat schetsen, tekeningen, foto's, installaties en objecten van hedendaagse architecten, landschapsarchitecten en kunstenaars, onder wie Tadao Ando, Mario Botta en Daniel Liebeskind.

Andere blikvangers zijn de architectuurfoto's van Le Corbusiers klooster La Tourette, John Hejduks Follies (naar het voorbeeld van La Tourette) en de historische astronomische bouwwerken in Jaipur die Le Corbusier tijdens zijn opdrachten in India ontdekte. Das Geheimnis des Schattens start nu zaterdag en loopt tot 16 juni. Meer info: http://dam.inm.de.

De weg naar de abstractie

Piet Mondriaan (1872-1944) heeft niet meteen abstracte doeken geschilderd. Zijn abstract werk is het resultaat van een evolutie waarbij de Nederlandse academiestudent stilaan uitgroeit tot een internationaal bekend kunstenaar. Piet krijgt een academische opleiding. Op twintigjarige leeftijd gaat hij studeren aan de Rijksacademie in Amsterdam. Ongeveer tien jaar later specialiseert hij zich in Hollandse landschappen. Tot 1906 schildert hij landschappen in de stijl van de impressionisten. Vanaf 1908 begint hij te experimenteren. In Parijs, waar hij van 1911 tot 1914 woont, zet hij zijn experimenten verder en gaat hij de kubistische toer op. De abstracte kunstenaar is geboren.

Mondrian: de 1892 à 1914, un chemin vers l'abstraction, vanaf volgende week woensdag in het Musée d'Orsay, toont doeken en tekeningen van de jonge Mondriaan waarin de wortels van de abstractie al duidelijk aanwezig zijn. Meer info: www.musee-orsay.fr.

Kunst en wetenschap

Kunst en wetenschap hebben, letterlijk en figuurlijk, de koppen bij elkaar gestoken voor een tentoonstelling die nog tot 28 juli in het Londense Science Museum loopt. Head on: art with the brain in mind verenigt projecten van acht hedendaagse kunstenaars, onder wie Richard Wentworth en David Hockney, die zich door wetenschappelijke ontdekkingen omtrent de menselijke hersenen hebben laten inspireren.

Kunstenaars en wetenschappers zijn altijd al geïntrigeerd geweest door de menselijke geest, het meest complexe object ter wereld. Met hun portretten hebben kunstenaars geprobeerd een verband te leggen tussen het aangezicht en de geest van de mens. Bedoeling van de tentoonstelling is de overeenkomsten te tonen tussen de bevindingen van artistieke en wetenschappelijke studies van de menselijke geest. Meer info: www.sciencemuseum.org.uk.

De vrouwelijke kant van 'National Geographic'

Morgen opent Welten, Menschen, Augenblicke. Die großen Fotografinnen von National Geographic in de Kunst-und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland in Bonn. Er zal een tachtigtal beelden te zien zijn van dertig, overwegend Amerikaanse, vrouwelijke fotografen die sinds de oprichting van de National Geographic Society in 1888 voor het wereldberoemde tijdschrift werkten. De beelden variëren van met de hand ingekleurde foto's van Eliza Scidmore, die als eerste vrouw in het blad publiceerde, tot hedendaagse reportages over Saoedi-Arabische vrouwen en Japanse geisha's van Jodi Cobb. Meer info: www.bundeskunsthalle.de.

Vergeten Cobra-kunstenaars- echtpaar

In 1949 doet Corneille, Belgisch schilder van Nederlandse afkomst en een van de Cobra-stichters, een ontdekking. In een Parijse galerie vindt hij een werk van de Hongaarse beeldhouwer en schilder Zoltan Kemeny, dat goed aansluit bij de Cobra-beweging. En van het een komt het ander. Datzelfde jaar nog neemt het kunstenaarsechtpaar Zoltan en Madeleine Kemeny deel aan de bekende en beruchte Cobra-tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam. Na de tentoonstelling verliezen de Kemeny's alle contact met de Cobra's.

In de jaren vijftig maakt Zoltan Kemeny, intussen Zwitsers staatsburger, naam met zijn abstracte metalen reliëfs. Kemeny, Zoltan & Madeleine, vanaf morgen in het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen, toont primitieve maskers en primitieve figuren van Zoltan Kemeny uit diens korte Cobra-periode. Meer info: www.cobra-museum.nl.

Degas en tijdgenoten

Voor wat hoort wat. In ruil voor hun medewerking aan de tentoonstelling Mondrian: de 1892 à 1914, un chemin vers l'abstraction (zie hierboven), krijgt het Gemeentemuseum Den Haag veertig impressionistische meesterwerken uit het Parijse Musée d'Orsay tijdelijk in bruikleen. Het gaat om veertien schilderijen en zes beelden van Edgar Degas, waaronder zijn beroemde portret van de familie Bellelli en doeken van Edouard Manet, Paul Cézanne, Rousseau le Douanier, Elie Delaunay, Paul Gauguin en Eugène Delacroix. Samen met foto's van Parijs aan het einde van de negentiende eeuw schetsen deze doeken een beeld van de tijd waarin Degas leefde en werkte.

De tijd van Degas start nu zaterdag en loopt tot 14 juli. Meer info: www.gemeentemuseum.nl.

Christel Lemmens

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden