Dinsdag 11/08/2020

Reportage

In de rij bij de doe-het-zelf-zaak: ‘Den buiten is al helemaal in orde, nu ben ik de living aan het schilderen’

In tuincentrum Van Uytsel stond er een halfuur voor opening al tachtig man aan te schuiven.Beeld Aurélie Geurts

Leidde de rush op de containerparken tot enige bezorgdheid over de afbouw van de coronamaatregelen, dan stelde de eerste jacht op jonge tomatenplantjes en potten verf enigszins gerust. Afgezien van een paar extreem vroege vogels, ging de Belg netjes en niet in al te groten getale in de rij staan voor het tuincentrum of doe-het-zelfzaken. ‘Mensen zijn het al gewoon, in de rij staan.’

De recente chaos in de containerparken deed het ergste vermoeden. En dat pas vrijdagavond duidelijk was welke winkels nu wel en niet open mochten, hielp evenmin. Maar in de tuincentra en doe-het-zelfzaken bleef de gevreesde chaos dit weekend uit. “Eerlijk? We waren er wat bang voor”, zegt David Van Uytsel van tuincentrum Van Uytsel in Kontich. “Maar het valt goed mee: het is aangenaam druk, maar mensen houden afstand." 

Jazeker, er deed zich een raar fenomeen voor: in Kontich daagde de eerste kooplustige al om 7 uur op, tegen 8.30 uur stond er een rij van tachtig man. Bij Brico in Burcht stond de eerste klant er al om 5.55 uur. “Een vaste klant, die vrijdag ook al even was komen melden dat hij zéker zou komen”, vertelt uitbater Christian Van Sant. 

Dat er wat meewarig wordt gelachen met deze zeer gemotiveerde doe-het-zelvers, vindt hij onterecht. “Mensen willen zeker zijn dat ze kunnen kopen wat ze nodig hebben. We zitten immers met een beperkte voorraad en de nieuwe leveringen komen pas later deze week. En wat als je nu al weken met een kapotte sifon zit? Vind nu maar eens een vakman die dat komt herstellen.” Bij Van Uytsel zijn ze ook niet verrast: “Mensen willen een leuke tuin, zeker als ze nog maanden moeten thuisblijven.” 

‘Mensen zijn het ondertussen gewend om aan te schuiven voor een winkel’, zegt Christian Van Sant van Brico.Beeld Aurélie Geurts

Klanten lopen de Brico uit met twee houten latjes, een pot verf, een lijmpistool, een stopcontact. Yves maakt van de verplichte sluiting gebruik om een nieuw terras aan te leggen in zijn kinderboerderij, Assou en zijn vrouw hebben dringend elektriciteitsdraad nodig om hun schotelantenne herstellen die al weken stuk is, Corina zit al een maand zonder nummerplaat en komt rode letterstickers kopen, Elly is aan het verbouwen en de klopboor heeft het net begeven.

Er zijn 35 winkelkarren voorzien, in de winkel zijn op de grond looplijnen en wachtzones aangeduid. “Op een normale zaterdag zien we drie pieken: ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds. En tussenin is het heel rustig”, zegt Van Sant. “Tot nu toe draaien we evenveel omzet, maar veel gelijkmatiger. Een maand geleden, net voor de sluiting, was het hier dramatisch druk. Ondertussen zijn mensen het al gewoon, aanschuiven voor een winkel.” Omgekeerd hebben ze hier goed gekeken naar de manier waarop supermarkten als Colruyt de stroom klanten organiseert. 

In de verfrayon vergelijkt Ronny aandachtig verschillende merken houtverf. Hij werkt in een garage, is technisch werkloos en kan niet stilzitten. “Den buiten is al helemaal in orde, nu ben ik de living aan het schilderen. Ik had online verf gekocht, maar er is iets misgelopen met de bestelling. Natuurlijk kan je je afvragen of dit een dringende aankoop is, maar een mens moet zich ergens mee bezig houden, hé. Ik ben eens komen kijken, en de rij bleek wel mee te vallen.”

De meeste mensen willen een leuke tuin, zeker als ze nog maanden moeten thuis zitten, merken ze bij Van Uytsel.Beeld Aurélie Geurts

Wat verderop, bij Intratuin, zijn ze vooral opgelucht met het sombere weer, want ook hier is de gevreesde stormloop op zonnebloeiers en basilicumplantjes uitgebleven: in een gemarkeerde wachtzone staat slechts een tiental mensen aan te schuiven, binnen staan ze niet al te lang twijfelen over drie, dan wel vier geraniums. 

Net als de meeste klanten, en net zoals viroloog Steven Van Gucht het vrijdag vroeg, is Karen even komen kijken of het niet te druk was. Ze rekent fluks een kar vol bloemen en potgrond af. “Ik werk tijdens de week, dus dit is de enige dag dat ik kan komen. Ik vind dat belangrijk, ja, een mooie tuin. Ik vind het ontspannend en ik heb kinderen.” Want net als elke ouder weet Karen inmiddels dat ze elke kans om kinderen weg te houden van een scherm, dankbaar moet benutten. “Straks kunnen ze een paar uur bloemen planten.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234