Dinsdag 19/11/2019

'In de noordrand broeit een opstand tegen de politiek'

'Vroeger was er geen concept en geen beleid. Vandaag hebben we een goed luchthavenakkoord: de luidruchtigste toestellen zijn uit de lucht en de nachtvluchten worden op een billijke manier gespreid." Premier Verhofstadt toonde zich gisteren in de commissie Binnenlandse Zaken bijzonder tevreden met de recente aanpassing van het luchthavenakkoord.

Brussel

Eigen berichtgeving

Tom Cochez

Verschillende parlementsleden uit de Brusselse noordrand zijn het daarmee absoluut oneens. Ze zien het akkoord niet zitten en waarschuwen voor verzuring en "een opstand tegen de politiek" in de regio.

Premier Verhofstadt kreeg gisteren in de commissie Binnenlandse Zaken een opvallend lang lijstje vragen voorgeschoteld. Kamerleden van de verschillende oppositiepartijen hekelden de weinig democratische manier waarop in het parlement over het probleem van de nachtvluchten werd gedebatteerd. "Op 15 januari heb ik mijn vraag ingediend en pas vandaag (gisteren), meer dan een week na het afsluiten van een nieuw akkoord, is premier Verhofstadt bereid om het debat aan te gaan", zei Simone Creyf (CD&V). "Het debat werd bewust uit het parlement gehouden."

Het akkoord zelf werd door de oppositiepartijen CD&V en N-VA een stap(je) in de goede richting genoemd maar tegelijk als absoluut onvoldoende omschreven. Volgens Frieda Brepoels (N-VA) biedt het aangepast akkoord geen structurele oplossing. "Er wordt een beetje gespreid en een beetje geconcentreerd, maar een echte oplossing komt er niet" Ook Creyf ziet weinig nieuws. "Er is nog altijd geen sprake van echte spreiding. Bovendien krijgt de noordrand nog steeds een overdreven aandeel van de nachtvluchten te verwerken. In de regio zijn de mensen het politieke spel beu en neemt de verzuring toe. Ik vrees voor een echte opstand tegen de politiek als er niet snel een definitieve oplossing komt."

Een totaal ander geluid bij Hans Bonte (SP.A) en Willy Cortois (VLD), die Verhofstadt feliciteerden met de aanpassing van het akkoord. Al had vooral Bonte toch nog enkele bedenkingen over de dringende behoefte aan ontsluiting van de luchthaven per spoor en over de problematiek van de dagvluchten, waarvoor nog steeds geen regeling bestaat.

Verhofstadt wees er in zijn antwoord op dat het luchthavenakkoord pionierswerk is. "Voorheen was er gewoon geen beleid over de nachtvluchten. Het akkoord heeft ervoor gezorgd dat niet langer 20.000 maar slechts 10.000 mensen worden gehinderd. Het probleem is dat die 10.000 mensen veel meer hinder ondervinden dan voorheen, wat vanzelfsprekend niet kan. In het akkoord werd daarom een veiligheidsmechanisme ingebouwd. Dat hebben we nu, met de meetgegevens in de hand, laten spelen. We zijn van de concentratie afgestapt en kiezen voor een destination model, waarbij de bestemming de route bepaalt."

Wat de dagvluchten betreft heeft Verhofstadt plannen om op korte termijn tot afspraken te komen. De premier speelt onder meer met het idee om dagvluchten pas vanaf 7 uur in plaats van 6 uur 's ochtends te laten beginnen.

Verhofstadt: 'Misschien moeten we dagvluchten pas vanaf 7 uur 's ochtends laten beginnen'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234