Zondag 18/04/2021

Muziek

'In C Mali': Spiritueel en ronduit psychedelisch

Nick Zinner (r) met zijn band Yeah Yeah Yeahs. Beeld rv
Nick Zinner (r) met zijn band Yeah Yeah Yeahs.Beeld rv

Voor het Klarafestival speelt het Africa Express-project een radicaal bewerkte versie van In C, het legendarische muziekstuk van de Britse avant-gardecomponist Terry Reilly. Naast dirigent Andre de Ridder, de gangmaker van de bewerking, speelt ook Nick Zinner mee, gitarist van de New Yorkse rockgroep Yeah Yeah Yeahs.

Toen Zinner in 2013 meereisde met de Britse popmuzikant Damon Albarn (bekend van Blur en Gorillaz) naar Bamako, de hoofdstad van Mali, had hij slechts een vaag idee van wat hij er zou aantreffen. Zijn enige aanraking met het land had hij tot dan te danken aan Amadou & Mariam, het Malinese muzikantenkoppel wier plaat Folila hij van zijn gitaarriffs had voorzien.

Albarn organiseerde vaker trips naar Afrika sinds 2006, onder de naam Africa Express: hij lokte Westerse muzikanten uit heel uiteenlopende muzikale genres naar Bamako, Kinshasa of Lagos om hen er te laten samenwerken met lokale muzikanten. Het doel? Het betuttelende blanke clichébeeld van Afrika als een land met alleen maar oorlog en hongersnood doorbreken. Het leverde smaakvolle, broeierige platen op waar Angelsaksische popmuzikanten zoals Fatboy Slim, Ghostpoet en Django Django de handen in elkaar slaan met een Salif Keita, Baaba Maal of een Toumani Diabate.

Eind maart zal Zinner één van de muzikanten zijn die In C Mali tot een goed einde moet zien te brengen op het Klarafestival. De bewerking van die compositie (een klassieker in avant-gardemiddens) ontstond in Bamako onder leiding van de Duitse dirigent Andre de Ridder. Zinner heeft er zin in. "Het is een onvoorstelbaar stuk dat je in vervoering brengt. Onze bewerking is totaal uniek”, klinkt het.

Hoe mag ik mij jouw verblijf in Bamako ten tijde van de totstandkoming van In C Mali voorstellen? Je landde er immers net na een gewelddadige coup door Islamitische extremisten.

Zinner: "Je voelde de dreiging op straat, ja. Als Westerse muzikant, schijnbaar veilig opgesloten in de compounds van het hotel, leef je echter in een andere realiteit. Het was erg moeilijk om greep te krijgen op de politieke situatie aldaar. Niet dat ik paranoïde rondliep. Ik keek niet vaker over mijn schouder dan in andere steden. Maar ik ontmoette wel muzikanten die na de staatsgreep hun huizen waren ontvlucht. Onvoorstelbaar met hoeveel discipline die mensen hun verwoeste levens weer oppikten."

Mali heeft meer dan 130 talen. Wat sprak jij er?

Zinner: "Frans. Ik heb als kind twee jaar in België gewoond, net buiten Brussel. Dus dat Frans kon ik weer oprakelen en oppoetsen. Het was wat roestiger dan toen ik 9 jaar was, merkte ik. (lacht) Daarom kijk ik er zo naar uit om in Brussel te komen spelen. Dan is er de cirkel rond. Er wonen bovendien een aantal van mijn allerbeste jeugdvrienden."

Wat heb je zelf opgestoken van je verblijf in Bamako en de improvisatiesessies met lokale muzikanten?

Zinner: "Dat ik níets weet. (lacht) De wereld is gigantisch. Ik heb er geleerd dat je altijd nieuwsgierig moet blijven. Het leven draait om openheid en om willen leren. In Bamako heb ik zoveel fantastische muzikanten ontmoet die hun rijke traditie met mij wilden delen. Dat was heel emotioneel. Ook op technisch vlak heb ik veel opgestoken. Hun razendsnelle gitaartechniek doet ronduit spiritueel aan, zeg maar, en bij momenten psychedelisch. De doorsnee Westerling zou pochen met zoveel muzikale bagage."

In tijden waarin wordt gediscussieerd over open grenzen zou je een uitvoering van In C Mali haast een politiek statement kunnen noemen.

Zinner: "We hebben dit soort performances meer dan ooit nodig, zeker in deze donkere dagen waar verschillende culturen zo moeilijk met elkaar communiceren. Als iets als In C Mali ook maar een beetje de vooringenomenheden van het publiek kan veranderen, is het stuk geslaagd. Alle beetjes helpen."

Africa Express met Nick Zinner, Cheick Diallo en Mads Brauer (Efterklang) speelt In C Mali op 29/3 in Autoworld, Brussel. klarafestival.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234