Vrijdag 03/12/2021

In betere sferen

Op dit moment zijn alle luxebeautymerken in de ban van de geurkaars, zo lijkt het. Tot het midden van de jaren tachtig bestonden ze niet, behalve in Parijs. Nu staan en branden ze overal.

door Erik Zwaga

Foto's Michel Wielick

Dat de werking van geurkaarsen nog niet tot iedereen is doorgedrongen, blijkt wel uit het volgende. Tijdens een zomervakantie trok een kleiner behuisde zus gedurende mijn afwezigheid in mijn appartement. Op voorwaarde dat ze de planten zou voorzien van het nodige vocht op het dakterras. Vooral 's avonds is het daar goed toeven. En de sfeer wordt nog gezelliger met wat kaarsen in al even gezellige cache-vents. De laatste zag ze niet staan. De eerste wel. En wel twee van het voor haar volslagen onbekende parfummerk Annick Goutal. Toen ik die bij thuiskomst tot op de bodem van het omringende sierglas zag opgebrand, moest ik slikken. Daar was voor 90 euro in lucht opgegaan. Want het waren geen gewone kaarsen, maar geurkaarsen. Ik zei maar niets. Vond het amusant. Mijn zus merkte bij het weggaan wel op dat ze zo had genoten van het dakterras en dat de bloemen er zo heerlijk roken. Ze had alleen niet kunnen ontdekken welke net aangeplante flora deze geuren nu afscheidde. Dat was vier jaar geleden.

Loop nu de Blokker en winkels ter bevordering van de algemene interieursfeer binnen en parfums d'ambiance in alle maten en soorten zie je opgestapeld. De prijs: soms bijna voor de geef, maximaal tweeënhalve euro. Eerlijk is eerlijk: ze ruiken nogal nep en verschillen wat geurbeleving betreft weinig van de wc-verfrissers en kamergeuren van Breeze. Dan doen die van Ikea het stukken beter. Hoewel het aantal branduren (25) minder is dan de kaarsen uit het hoogste segment (gemiddeld 55) geuren ze opvallend natuurlijk. En dat voor drieënhalve euro. Moet je er wel tegelijkertijd twee laten branden. Want wat geursensatie betreft komen ze niet in de buurt van de kaarsen van het Parijse parfumhuis Annick Goutal. Zij geldt als diegene die samen met Diptyque de geurkaars nieuw leven heeft ingeblazen. Sterker: tot het midden van de jaren tachtig bestonden die eigenlijk niet - er werd alleen in hele kleine kring van genoten. Tot die tijd moest je buiten Parijs voor 'dat extra beetje sfeer' het thuis doen met wierookstokjes uit de Aziatische speciaalzaak.

Goutals kaarsen zijn net zoals haar parfums complex van compositie en hebben vele lagen. Zo ruikt Muguet niet alleen naar lelietje-van-dalen, maar werd er voor het raffinement amber en wierook toegevoegd. En wil je ervaren hoe de geur van roos de ambiance in een ruimte kan stimuleren, steek dan eens La Rose aan. Wil je bedwelmd worden door narcissen, dan heb je aan Narcisse des Poètes een goede. Heel origineel is haar Sac de ma Mère, gebaseerd op de inhoud van een klassieke leren damestas. Je ruikt een mix van sigarettenrook, lippenstift, roos, poeder en leer.

De collectie van Diptyque (ook Parijs) is trouwens het meest indrukwekkend. Het zijn er inmiddels meer dan vijftig en ze ademen stuk voor stuk puur natuur. Staat er op het etiket van het glas dat de inhoud ruikt naar zwarte bes, roos, oranjebloesem of kamperfoelie dan ervaar je deze ingrediënten zoals die in de vrije natuur voorkomen - of eigenlijk nog beter. De eerste winkel werd in 1961 door drie vrienden geopend aan de Boulevard Saint-Germain - toen nog helemaal niet zo posh als nu. Het merk heeft inmiddels een cultstatus en kent veel posh fans. Zoals zanger P. Diddy, waarvan het verhaal gaat dat in zijn slaapkamers en opnamestudio's altijd vijftig Diptyquekaarsen branden, ruikend naar tuberoos. Catherine Deneuve zegt dat ze het merk in 1965 ontdekte. Haar favorieten: Choisya, Seringa en Genet. Diptyque heeft trouwens een nieuwe manier ontdekt om celebrity's voor de promotie in te schakelen door ze een eigen geurkaars te laten ontwikkelen. De eerste celeb candle werd twee jaar geleden aangestoken door John Galliano en ruikt naar hout, iris, muskus en vanille.

Het idee om privéruimtes te parfumeren is zo oud als de weg naar Rome - gedenk keizer Nero die volgens de overlevering tijdens lounge-ligbanketten avant la lettre geparfumeerde duiven door feestruimten liet rondfladderen - maar bleef in het Westen in de loop der eeuwen hoofdzakelijk beperkt tot het gooien van kruiden en harsen in de openhaard en het bestrooien van bedden met bloemblaadjes. Inmiddels verhogen geurkaarsen niet alleen de stemming in eigen huis maar ook in ultrahippe horecagelegenheden en chique modewinkels ruik je ze steeds vaker en dan, heel vreemd, met name op het toilet. Het is zelfs voor ultrahippe hotels vanzelfsprekend om eigen geurkaarsen te ontwikkelen, zo telt Costes in Parijs er inmiddels drie die opvallen door hun kruidige accenten.

Op dit moment zijn alle luxebeautymerken in de ban van de geurkaars, zo lijkt het: Aveda, Comme des Garçons, Creed, Dior, Guerlain, Jo Malone, L'Occitane, Rituals. Hierbij valt op: hoe chiquer het label, hoe verfijnder de beleving, hoe eleganter de namen. Guerlain - noblesse oblige - spant de kroon: Boudoir Vénitien, Contes Tahitiens en Hiver en Russie roepen in gedachten exotische werelden op die je al laten dagdromen voor ze hun boeket verspreiden. Nieuwe ontwikkeling: geurkaarsen met daarin het boeket verwerkt van 'gewone' parfums. Het fijne voor de fans: ze geven hetzelfde aroma als hun favoriete geur. Acqua di Parma ruikt dus naar de gelijknamige en legendarische eau de cologne uit 1916. Agent Provocateur naar de dierlijk-kruidige chypre-geur van het lingeriemerk uit 2000. Ook Giorgio Armani levert zijn uiterst exclusieve Privé-parfumsextet in een geurkaarsvariant.

Het leuke voor de liefhebbers: ze zijn vaak zo lekker onbeschoft groot uitgevallen. Is je favoriete parfum niet leverbaar in een geurkaarsvariatie, en je wilt toch je huis ermee vullen zonder aan een stuk door te sprayen? Doe zoals Jacques Polge, huisparfumeur van Chanel: hij giet wat van het parfumextract No. 5 over in een vuurvast schaaltje, zet er een kaarsje onder... en vervolgens ruikt zijn living naar 'het best verkochte parfum ooit'. n

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234