Zondag 13/06/2021

In Antwerpen lijken wij fietsers vogelvrij

Arne Van Petegem woont en fietst net als zijn vrouw en drie zonen in Antwerpen. Hij is muzikant/ producer, cultuur-socioloog en docent aan de PXL hogeschool.

Het is inderdaad onhandig geweest om bij de opmaak van het kruispunt geen rekening te houden met fietsers en voetgangers', zei de Antwerpse schepen van mobiliteit Koen Kennis vorige week in Gazet van Antwerpen, als reactie op weeral een dodelijk verkeersongeval in de binnenstad. Een behoorlijk onhandige reactie, vond ik.

Ik ben net terug van een week Amsterdam, waar ik dagelijks van slaap- naar werkplek en terug fietste. Dwars door de stad over een breed en duidelijk afgescheiden fietspad. In die hele week kwam ik niet één foutparkeerder tegen op mijn (fiets)pad. Op een groot deel van de route waren er stevige wegenwerken bezig. Daar was de beschikbare rijbreedte netjes verdeeld: beide rijrichtingen voor auto's aan één kant en voor fietsers aan de andere kant, gescheiden met betonblokken.

Inmiddels ben ik één dag terug in Antwerpen, stonden er zoals elke dag deze ochtend vrachtwagens geparkeerd op het fietspad richting school en werden we op de hielen gezeten door een bestelwagen die ons probeerde voorbij te steken waar het niet kon. Moesten we bij groen licht aan het zebrapad bij de school wachten omdat een tram en een rij auto's nog snel doorreden bij oranje licht. En zo kan ik wel even doorgaan - voor een fietstocht van vijf minuten. Elke weekdag hetzelfde scenario. Onhandig.

Op weg naar school passeer ik met mijn tienjarige zoon dagelijks duo's zwaarbewapende para's en politieagenten. Die staan daar voor de veiligheid. Dat er 50 meter verderop een vrachtwagen staat te lossen op het fietspad en of ze daar misschien iets tegen kunnen gaan zeggen want dat is toch veiligheid? "Sorry mijnheer, wij mogen onze post niet verlaten en die camioneur moet toch ook zijn job kunnen doen. Belt u even naar de Blauwe Lijn." "Staat die vrachtwagen er nu nog mijnheer? We gaan het doorgeven. Goed dat u belt. Als er genoeg mensen bellen, zullen ze er wel iets aan doen. Heeft u de wijkagent al iets laten weten?"

Als fietser of voetganger baan je je ook op goed geluk een weg doorheen de grote Antwerpse infrastructuurwerken, met omgeleid werf- en ander verkeer. De wegmarkering voor fietsers is er vaak onbestaande; de voorlopige oplossingen zijn onvoldoende, vaak levensgevaarlijk. De 'groene' voetgangers- en fietserszone die aan de Leien werd gecreëerd doet dienst als interimparking voor werfverkeer. Onhandig.

Om de intercitybus terug te nemen vanuit Amsterdam fietste ik een paar kilometer richting een groot station aan de stadsrand. De bus reed van daaruit quasi rechtstreeks de snelweg op. Bij aankomst in Antwerpen reed diezelfde bus in de avondspits de binnenstad in via smalle straatjes om dan ter hoogte van het Centraal Station een U-bocht richting Astridplein te maken. Na een reeksje niet-conflictvrije kruispunten en net-niet aanrijdingen met voetgangers en fietsers. Onhandig.

Schuldig verzuim

In twee weken vielen in Antwerpen twee fietsdoden. Schepen Kennis vindt niet-conflictvrije kruispunten onhandig en wil ze aanpakken "waar mogelijk" en "zo veel mogelijk". Onhandigheid schurkt hier ei zo na aan tegen schuldig verzuim of op zijn minst een stuitend gebrek aan visie. En we hebben een burgemeester die de mond vol heeft van veiligheid, maar kennelijk een erg krap afgebakende definitie daarvan hanteert. Dat moet anders, toch?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234