Zaterdag 04/12/2021

In Antwerpen kijkt de ombudsvrouw uit naar meer klanten

ANTWERPEN l 'Uitgepraat met 't stad? De ombudsvrouw luistert.' Zo luidt de nieuwe slagzin waarmee de Antwerpse ombudsvrouw Karla Blomme haar dienst wil aanprijzen bij de bevolking.

"De slogan geeft precies aan waar het om draait: bent u niet tevreden over een stadsdienst en krijgt u nergens gehoor, dan kunt u bij ons terecht", zegt Karla Blomme, die samen met vijf medewerkers de Antwerpse ombudsdienst vormt in een nieuwe locatie aan de Everdijstraat 20. Weinig Antwerpenaars kennen de ombudsvrouw en nog minder weten waar ze gehuisvest is. Toch is Karla Blomme al op 1 oktober van vorig jaar gestart als nieuwe ombudsvrouw. "Eerst hebben we contacten gelegd met de stadsdiensten waarmee we moeten samenwerken. Bij het nieuwe stadsbestuur hebben we gepeild naar hun verwachtingen omtrent de ombudsvrouw. Dan is er een plan opgesteld welke acties er zullen plaatsvinden om de dienst opnieuw op de kaart te zetten."

De vroegere slogan luidde 'Klagen en klagen is twee'. Blomme: "De mensen verstonden niet waar het om ging. Daarom komt het er nu in de eerste plaats op aan om goed te communiceren zodat iedereen weet dat de ombudsvrouw wel degelijk luistert naar iedere klacht, of die nu betrekking heeft op de politie, sociale huisvesting of OCMW. Is de klacht gegrond, dan stapt de ombudsvrouw naar het stadsbestuur met suggesties om oplossingen te vinden. Nadien wordt er opgevolgd wat er met die suggesties gebeurt en zo nodig worden er verdere stappen ondernomen."

Hoewel Blomme zegt dat de doorsnee-Antwerpenaar geen zeurkous is, stelt haar dienst maandelijks tot honderd klachtdossiers op. "Die gaan vooral over parkeerboetes, dienstverlening aan de loketten, defecten in sociale woningen en onderhoudsplicht."

Nieuw is dat men nu ook met een klacht over de Vlaamse of de federale overheid terechtkan bij de ombudsdienst in Antwerpen en de centrumsteden Gent, Leuven en Brugge. "Wij nemen dan contact op met de federale ombudsman Guido Schuerman en de Vlaamse ombudsman Bernard Hubeau. Die laten we komen op een vaste zitdag, elke eerste donderdag van de maand, om de klacht te noteren. Dat bespaart de klagers een reis naar de hoofdstad om er hun bundeltje papieren voor te leggen." (MLS)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234