Donderdag 21/10/2021

Imago Tupolev krijgt forse deuk

Hoewel de oorzaak van de ontploffing nog onduidelijk is, zou het Russische transportagentschap de regering aansporen om het vliegtuigtype tijdelijk aan de grond te houden. Na drie recente incidenten heeft het imago van de Tupolev-154 een deuk gekregen.

Het toestel stond zaterdagnamiddag vertrekkensklaar op de luchthaven van Sourgout richting Moskou, toen een van de motoren vuur vatte. Er volgde een explosie die het vliegtuig in een mum van tijd in lichterlaaie zette. Op dat moment waren er 124 mensen aan boord. “Er hing een dikke, zwarte rook. Mensen begonnen te panikeren”, vertelt passagier Sergei Grigoriyev in de Russische pers. “Men liep elkaar letterlijk over het hoofd.” Volgens zijn medereiziger gingen de nooduitgangen niet meteen open. “Daardoor begonnen sommigen in paniek door de vlammen te rennen.” Drie inzittenden, waaronder een kind, lieten het leven bij de ontploffing; 43 anderen werden gewond naar het ziekenhuis gebracht.

Wat de brand heeft veroorzaakt is vooralsnog onduidelijk. Kort na het drama zei minister van Transport Igor Levitin dat een aanslag niet wordt uitgesloten. Tussen de wrakstukken heeft men de zwarte dozen van het vliegtuig teruggevonden, de recorders die alle vluchtgegevens opslaan en dus mogelijk opheldering kunnen bieden. Er werden ook brandstofmonsters genomen voor verder onderzoek. Intussen zou het Russische transportagentschap de regering aansporen om alle vluchten met een Tupolev-154 tijdelijk te verbieden. Dat meldt het Russische persbureau Itar-Tass.

De explosie op de startbaan van Sourgout is het tweede incident met een Tupolev-154 op een maand tijd. Begin december raakte een vliegtuig van hetzelfde type nog van de baan na een noodlanding in een luchthaven van Moskou. Op het moment van de landing hadden alle motoren het begeven, met twee doden en meer dan 80 gewonden als gevolg. Ook in september moest een Tupolev-154 met 81 inzittenden noodgedwongen landen in Siberië.

In april vorig jaar stortte een Tupolev-154-toestel in dichte mist neer nabij Smolensk, in het westen van Rusland. Het ging om een Pools regeringsvliegtuig. Alle 96 passagiers, onder wie president Lech Kaczynski en een deel van de Poolse elite, kwamen om. Uit het eerste onderzoek bleek dat de piloot tot vier keer toe een landingsverbod negeerde.

Werkpaard van de luchtvaart

Sinds de Tupolev-154 begin jaren zeventig in gebruik werd genomen, zijn er een dertigtal ongelukken met het toestel gebeurd. Volgens Brits luchtvaartexpert Paul Duffy geen ongewoon aantal voor een model dat al al zo lang meegaat. Bovendien zouden niet alle incidenten iets met het type vliegtuig te maken hebben gehad. “De Tupolev-154 een gevaarlijk toestel noemen, zou wat kort door de bocht zijn”, zegt ook Belgisch luchtvaartspecialist Herman Dewulf. “Oorzaken van crashes zijn niet zelden te wijten aan menselijke fouten. Een bekend probleem in Rusland is bijvoorbeeld dat het onderhoud vaak te wensen overlaat. We mogen ook niet vergeten dat de Tupolev-154 al tientallen jaren in productie is.”

Voor de val van het IJzeren Gordijn werd het model ‘het werkpaard’ van de Sovjet-luchtvaart genoemd, anno 2011 is de TU-154 op de terugweg. Na China in 2001, besliste ook de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot begin dit jaar om het toestel uit te faseren. “De grote luchtvaartmaatschappijen in Rusland kiezen steeds vaker voor westerse modellen”, weet luchtvaartjournalist Luk De Wilde. “Enerzijds omdat ze economischer, milieuvriendelijker en minder lawaaierig zijn, anderzijds wegens de de perceptie. De consument heeft meer vertrouwen in een westers model.” In 2005 werd de productie van de TU-154 stilgelegd. De vliegtuigen worden in Rusland voornamelijk nog gebruikt door het leger en door kleinere vliegtuigmaatschappijen voor binnenlandse vluchten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234