Dinsdag 21/01/2020

Ikea en Unicef leren kinderen hun rechten met sprookje

Voor elke knuffel die wordt verkocht bij Ikea, gaat één euro naar onderwijs voor minderbedeelde kinderen. Beeld BELGA

Winkelketen Ikea en kinderrechtenorganisatie Unicef hebben vandaag in het kader van de jaarlijkse Knuffelcampagne een sprookje gelanceerd om kinderen te sensibiliseren rond hun rechten. Het sprookje wordt vanaf 20 november door professionele voorlezers in alle Ikea-winkels voorgelezen.

Sinds 2003 organiseert Ikea jaarlijks hun Knuffelcampagne. Voor elke knuffel die het woonwarenhuis verkoopt, schenkt de Ikea Foundation 1 euro aan Unicef voor onderwijs van minderbedeelde kinderen. In 2012 werd bij de actie wereldwijd 57 miljoen euro verzameld, in België meer dan 210.000 euro. In ons land vindt de actie dit jaar plaats van 26 oktober tot 5 januari.

Dit jaar koppelt Unicef een sensibiliseringsactie aan de Knuffelcampagne: in de verschillende winkels wordt vanaf 20 november een sprookje voorgelezen van schrijfster en illustratrice Gerda Dendooven. Het sprookje gaat over prinses Klara die op avontuur gaat en leert waarom onderwijs voor kinderen zo belangrijk is.

Unicef-ambassadrice Axelle Red en vriend van Unicef Kobe Van Herwegen lezen het sprookje morgen in 'avant-première' voor in Zaventem aan kinderen uit twee scholen. Ikea lanceert ook nog een lokaal initiatief met de naam 'give twice'. Klanten kunnen er namelijk voor kiezen om een gekochte knuffel via een vereniging in de buurt te schenken aan minderbedeelde kinderen.

"Gezinnen met kinderen zijn dit jaar het hoofdthema bij Ikea. We willen de kinderen van onze klanten en ook de andere kinderen in België sensibiliseren rond het recht op onderwijs voor alle kinderen ter wereld", zegt Olivier Baraille, Country Manager van Ikea België.

Er zijn wereldwijd nog steeds 57 miljoen kinderen die niet naar school gaan, van wie de helft in crisisgebieden. "Het is belangrijk dat we alle lagen van de bevolking bewust maken van het belang van het respecteren van de kinderrechten", voegt Yves Willemot, General Director van Unicef België, toe. "Unicef kan mensen helpen, maar de samenleving moet ook keuzes maken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234