Dinsdag 22/06/2021

Ik zou het moeilijk hebben om opnieuw een donkere film als ‘Nikita’ te draaien

Een maand geleden werd op TF 1 Arthur et les Minimoys uitgezonden, het eerste deel van Bessons uit live action en animatie opgebouwde ecologische fantasysaga. Maar liefst 8,1 miljoen Fransen keken die zondag naar de avonturen van het jongetje Arthur, dat tot een lilliputter getransformeerd wordt en in een ondergrondse wereld van elfjes en trollen met Spockoren terechtkomt. “Ik kan dat succes ook niet verklaren”, zegt een ontspannen Besson, die naar de Antwerpse Metropolis is afgezakt voor een avant-première. “De boeken waren een bestseller en de film heeft het ook heel goed gedaan. Het is een film die mooie waarden verdedigt, perfect dus voor een familiaal rendez-vous.”Of deze aflevering van Arthur ecologischer is dan de vorige, daar durft Besson zich niet over uit te spreken. “De eerste episode dateert van drie jaar geleden”, zegt hij. “Het ecologische bewustzijn van ieder van ons is ondertussen sterk gestegen.”Besson heeft zelf altijd al een sterke band met de natuur gehad . Zijn liefde voor de wereld onderzee vind je terug in films als Atlantis en het dolfijnenepos Le grand bleu. Ook The Cove, de schokkende Amerikaanse documentaire over dolfijnenslachting in Japan, wordt in Frankrijk door EuropaCorp verdeeld.“Ik heb Atlantis tien jaar geleden gedraaid. Dat was een ecologische film avant la lettre, ook al stelde ik me toen niet veel ecologische vragen. De band tussen mens en natuur maakt gewoon deel uit van het leven. Maar ik ben sindsdien teruggekeerd naar plaatsen waar ik indertijd Atlantis gedraaid heb, en die zijn nu dood.“Als wetenschappers zeggen dat er over twintig jaar geen vissen meer in de zee zullen zijn, dan zeggen ze dat niet zomaar om ons op stang te jagen. Een miljard mensen leven van de visvangst. Wat gaan we met die mensen doen binnen twintig jaar? We kunnen niet passief blijven toekijken. Ik probeer er iets aan te doen op mijn niveau, door erover te spreken via mijn werk. Het mooiste strand ter wereld is opgebouwd uit allemaal kleine zandkorreltjes. Als ieder van ons een kleine inspanning levert, zouden we een fijne planeet kunnen hebben.”

Hollywood

Natuur en ecologie zijn één zaak, maar toch blijft het vreemd om de regisseur van stevige geweldfilms als Nikita en The Fifth Element plots een serie te zien draaien voor jonge kijkertjes. Besson: “Ik heb geen zin om mijn hele leven lang een moordmachine te zijn. Als je ouder wordt (Besson is vijftig, LJ), word je rustiger. En als je je kinderen ziet opgroeien, krijg je zin om dingen aan hen te vertellen. Kijk naar George Miller: na Mad Max heeft die ook Babe gedraaid, die film met dat varkentje.”Arthur en de wraak van Malthazar bestaat net als episode één voor driekwart uit animatie. Die was in handen van BUF, een van de grootste Franse animatiefilmstudio’s en een belangrijke speler op het gebied van visuele effecten voor langspeelfilms (Avatar, The Dark Knight). Voor het visuele attractiepark Futuroscope in Poitiers bedacht Besson samen met BUF de nieuwe attractie Arthur, l’aventure 4D. Toch is de crisis voelbaar in de Franse sector van speciale effecten. Als steun kregen ze van de Franse overheid onlangs een gunstigere fiscale tariefregeling. Onmiddellijk werd er in Los Angeles een pr-campagne opgestart om de Amerikanen ervan te overtuigen met Franse bedrijven samen te werken. Heeft de Franse filmindustrie Hollywood dan toch nodig om te overleven? “Het is niet echt dat”, legt Besson uit. “Bij BUF werken zo’n driehonderd mensen. Die machine moet blijven draaien. Er zijn wel Franse projecten, maar niet genoeg om een kwalitatief niveau te behouden. Dan moet je die elders gaan zoeken, en de VS genereren nu eenmaal veel projecten in het sf-genre en 3D.”Het beursgenoteerde EuropaCorp haalde vorig jaar een zakencijfer van 128,5 miljoen euro. Behalve de distributie van films investeert het ook in bioscopen. De hoofdactiviteit blijft echter filmproductie. Tot nu toe produceerde EuropaCorp 65 films, van de Taxi- en Transporter-serie tot de John Travoltafilm From Paris with Love. Op de toptienlijstjes van critici zul je ze niet snel aantreffen, maar ze scoren wel bij het publiek: slechts een vijftal films bleef in de rode cijfers steken. Tegen 2012 gaat EuropaCorp in het Parijse Saint-Denis een nieuwe megastudio bouwen met negen opnameplateaus. Kostprijs: 140 miljoen euro. Voelt Besson zich soms niet meer een zakenman, ook al ziet hij er zo niet direct uit met zijn piekharen en afgedragen trainingsvest en T-shirt? “Toen ik Le dernier combat draaide, mijn eerste film, had ik geen geld. In de voormiddag gingen we ernaar op zoek om in de namiddag te kunnen draaien. Ik voel me nu meer artiest omdat ik nu tenminste de tijd heb om mijn films voor te bereiden.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234