Zaterdag 08/08/2020

'Ik wou stoppen, tot Woestijnvis kwam'

Voor de camera van Van vlees en bloed schitteren acteurs als Lucas Van den Eynde en Sien Eggers. Achter de camera glorieert Lou Berghmans, die al menig Woestijnvisproject inblikte. 'Ik heb een geweldige job.'

door Sofie Vanden Bossche

Hoe bent u in de media terechtgekomen?

"In Leopoldsburg zat ik op school met Dominique Deruddere en Marcel Vanthilt. Ze hadden een filmclub waarmee ze Oranje licht maakten, en ik hielp hen met de fuiven die ze organiseerden. Toen had ik nog geen ambitie om iets met film te doen. Na het middelbaar gingen Dominique en Marcel naar het RITS in Brussel. In het weekend kwamen ze naar huis met al hun verhalen. Daarom ben ik ook naar het RITS getrokken."

Welke kranten en tijdschriften werden er bij u thuis gelezen?

"Ik herinner me dat er altijd een krant bij het ontbijt was, De Standaard, Het Nieuwsblad of het 'Belangske'. Er was één constante: La Libre Belgique. Een oersaaie krant vond ik dat toen. Af en toe was Knack er, maar voor de rest werden er thuis niet veel bladen gelezen."

Welke kranten en tijdschriften leest u nu?

"Ik lees elke dag De Morgen, al sinds haar ontstaan. Ik ben zelfs ooit aandeelhouder geweest. De drie laatste jaar heb ik De Standaard ontdekt, ik vond dat De Morgen aan het vervlakken was. Vroeger vond ik De Standaard maar niks, het was te ingewikkeld voor mij. Sinds mijn achttiende lees ik Humo, en verder heb ik een abonnement op Voetbalmagazine en American Cinematographer, een vakblad.

Wat is uw mooiste herinnering in de media?

"Twaalf jaar geleden draaide Man bijt hond een proefweek. Ik bevond me toen in een fase waarin ik wilde stoppen als cameraman. Reality-tv kwam op, ik noemde het rug-tv: de camera moest maar volgen. Ik kon mijn ding niet meer doen. Maar toen kwam Woestijnvis en ik deed de proefweek mee. Het was een openbaring. Als cameraman mocht ik meedenken, er werd geluisterd naar mij. Ik heb veel te danken aan Man bijt hond, daarom werk ik er nog steeds voor. En de eerste keer De indringer van Frank van Mechelen (waarvoor Berghmans de fotografie deed, SVB) in Kinepolis zien, heeft ook indruk gemaakt."

En uw slechtste herinnering?

"Die heb ik niet. Ik voel me een gefortuneerd kindje, dat eerst met autootjes en dan met beelden mag spelen. Ik heb een fantastische job. Het enige wat ik met scha en schande heb ondervonden, is dat je geen dingen moet uitspreken via mail. Als er iets gezegd moet worden, doe dat dan tenminste via de telefoon. Op mail komt een boodschap soms heel hard aan, en laat ze geen ruimte voor interpretatie."

Hoe zou u uw job omschrijven?

"Als heel creatief, en je hebt ook techniek nodig. En filmen is altijd teamwerk. Alle aparte aspecten maken samen het geheel. Het belangrijkste daarin is dat alles in functie moet staan van het verhaal. Het slechtste compliment dat je me kunt geven, is dat de beelden mooi waren maar het verhaal nergens op leek."

Wat is het eerste medium dat u 's ochtends raadpleegt?

"Naast mijn vrouw en mijn werk is muziek mijn grote passie. Ik sta op en ga slapen met de radio. Ik luisterde sinds het begin naar Studio Brussel, maar ik denk dat ik niet meer tot de doelgroep behoor. Ik ben nu een Radio1-luisteraar. Ik wacht op een combinatie van de huidige Radio 1, de Studio Brussel van vijf jaar geleden en een vleugje klassiek."

Zonder welk medium zou u absoluut niet kunnen?

"Radio, dus."

Herinnert u zich nog de eerste keer op het internet?

"Eigenlijk niet. Ik herinner me wel nog dat Chantal Pattyn vroeger een cultuurprogramma op Studio Brussel had waarin telkens iemand kwam vertellen wat er allemaal op het internet gebeurde, en dat ik dan ook ging surfen. Ik herinner me ook nog mijn eerste hotmailaccount. Toen ging de wijde wereld open."

Wat zou u doen als u niet in de media zou werken?

"Een job in de muziek zoeken. Ik ben nu al manager. Toen ik aan het RITS studeerde werkte ik ook voor de lokale radio FM Brussel. Ik verzorgde een rubriek over Belgische groepen. Ik was een grote fan van The Scabs, ik volgde ze op de voet en interviewde hen dikwijls. Op een bepaald moment waren ze op zoek naar een manager en zijn ze bij mij terechtgekomen.

Is er een ambitie die u absoluut nog wilt verwezenlijken?

"Mogen voortdoen met wat ik nu doe, daar ben ik heel gelukkig mee. Ik ontmoet veel boeiende mensen, sommige van hen worden vrienden. Ik hoop dat dit nog een tijd duurt."

Wat doet u in uw vrije tijd?

"Veel te weinig tijd besteden aan mijn familie! Omdat ik al die andere dingen zo graag doe..."

Ik voel me een gefortuneerd kind dat met beelden mag spelen

n 'Het slechtste compliment dat je me kunt geven, is dat de beelden mooi waren maar dat het verhaal nergens op leek.'

1957 geboren in Stanleyville,

Congo begint na zijn studie aan

het RITS in Brussel meteen als

(assistent)-cameraman.

Een greep uit zijn palmares:

1986 eerste filmervaring:

De Vlasschaard van Jan Gruyaert

1989 eerste tv-programma: Lava

1998 start van Man bijt hond

1998 eerste film: Film 1 van

Willem Wallijn

2007 grootste prijsbeest:

Ben X van Nic Balthazar

werkte ook mee aan Alles kan beter,

In de gloria, Het eiland, Stille waters,

De parelvissers, enz.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234