Donderdag 17/10/2019

'Ik word elke dag wel eens afgewezen'

interview

craig armstrong speelt vanavond het openingsconcert van 'les nuits botanique'

De leden van U2 en The Spice Girls, Madonna of Björk: Craig Armstrong mag ze allemaal met de voornaam aanspreken. Stuk voor stuk hebben ze een beroep gedaan op zijn kwaliteiten als arrangeur. Maar de Schot is ook componist. Hij schreef onder meer de muziek voor de heerlijke filmmusical Moulin Rouge en hij heeft een nieuwe cd uit (As If to Nothing), waarop een keur van gasten aanwezig is. Vanavond opent hij Les Nuits Botanique.

Brussel

Van onze medewerker

Christophe Verbiest

As If to Nothing volgt vier jaar na The Space between Us. In die periode heeft Craig Armstrong enkele klassieke stukken gecomponeerd en aan de muziek voor een handvol films gewerkt. De bekendste daarvan is dus Moulin Rouge. "De voorbije twee jaar ben ik daarmee en met de nieuwe cd bezig geweest. Ik denk dat beide elkaar hebben beïnvloed. The Space between Us was een zeg maar gewone plaat, een verzameling songs. De nieuwe cd vormt meer één geheel, waar je van begin tot einde naar moet luisteren."

Armstrong heeft op de nieuwe cd gewerkt met een klassiek orkest en met heel wat gasten. Lemonheads-zanger Evan Dando staat zij aan zij met sopraan Catherine Bott, enkele leden van de noise-manipulator Mogwai hebben een song herwerkt, terwijl ook drum'n'bass-expressionist Photek van de partij is. "De keuze voor de medewerkers is simpel: ik hou van hun muziek. Ik kan nog altijd fan zijn. Ik heb maar één weigering gekregen, van Autechre. Of dat mijn ego kwetst? Op mijn leeftijd niet meer. Als je kinderen hebt, word je elke dag wel eens afgewezen. (lacht) Het went. Maar ik vind het natuurlijk jammer voor de plaat en ik hou nog altijd van Autechre." Sommige zanger(es)s(en) hebben een credit gekregen voor de teksten die ze zingen. "Als iemand twee lijnen bedenkt die belangrijk zijn voor de song, dan is die een medeauteur. Maar in de regel zijn de teksten wel van mij.

"Voor alle duidelijkheid: ik ben in mijn eentje aan alle nummers begonnen. Pas achteraf ben ik op zoek gegaan naar wie ze kon zingen of wie er iets aan toe kon voegen. En de ene samenwerking is al beter geslaagd dan de andere. Weet je, dit is niet bepaald mainstreammuziek en daardoor ben ik vrijer om te kiezen met wie ik werk. De platenfirma kijkt echt niet over mijn schouder mee. Onbekende artiesten of just my mates: geen probleem. Begrijp me niet verkeerd, ik wil veel platen verkopen, maar ik ben realistisch. (lacht)" Is het dan niet te duur om met een orkest te werken? "Neen, als je goed voorbereid bent, kun je in een sessie van drie uur drie tot vier nummers opnemen."

Armstrong vermengt op deze plaat elektronica met een klassiek orkest. Geen enkele orkestklank is een sample, daar heeft hij een punt van gemaakt. "Ik vind dit toch meer een klassieke plaat dan een pop-cd. Ik heb achteraf niet zitten prutsen om de fouten van het orkest - het zijn er niet veel hoor - eruit te halen. Fouten zijn geen probleem, dit is muziek." Op As If to Nothing staat een cover van de U2-song Stay (Faraway, so Close!), gezongen door... Bono. "Het is mijn favoriete U2-nummer. Hij was meteen bereid om het te zingen. Bon, ik heb hem de optie gelaten om samen een nieuw liedje te schrijven, maar hij vond die cover wel oké. Ook al omdat ik het heel anders wou brengen. Het nummer lijkt nu hymne."

De lijst met mensen door wie Armstrong is ingehuurd, is lang en gevarieerd. Van Melanie C en Tina Turner, over Björk, U2 en Massive Attack tot Madonna, Hole en The Blue Nile. "Als ik het gevoel heb dat ik iets bij kan dragen tot een liedje, dan doe ik het. Maar als ik een song krijg die me niet inspireert, zeg ik dat eerlijk. Ik doe veel opdrachten die me zo goed als geen geld opbrengen. Onlangs heb ik zelfs gratis gewerkt omdat ik de film zo goed vond. Die grote namen huren me voornamelijk in als arrangeur. De mensen met wie ik echt samenwerk, zijn vaak een stuk minder bekend."

De soundtrack van Moulin Rouge ("voor mij meer een opera dan een musical") is de bekendste muziek van Armstrong, maar hij heeft ook de muziek geschreven van onder meer The Bone Collector, Cruel Intentions en The Magdalene Sisters, de recente winnaar van de Gouden Leeuw in Venetië. Maakt het hem wat uit of de film al af is als hij aan de muziek begint? "Zeker en ik denk dat alles soundtrackcomponisten er zo over denken. Want in het andere geval moet je een stukje muziek soms vijftig keer herschrijven. Soms ben je drie dagen bezig met een stuk voor symfonisch orkest en dan komt de regisseur vrolijk zeggen dat hij een halve seconden uit die scène heeft geknipt. Dan mag je helemaal opnieuw beginnen. Dat kan zeer frustrerend zijn. Nu ja, de regisseur is de baas."

Kortom, het moet bevrijdend zijn om een plaat te maken waarop Armstrong helemaal zijn zin kan doen? "Maar het is ook moeilijker. Want als soundtrackcomponist ben je deel van een team. De laatste jaren heb ik ook een aantal stukken klassieke muziek geschreven. Dat werk valt te vergelijken met mijn twee cd's: je bent op jezelf en je eigen beperkingen aangewezen. Soundtracks maken is makkelijker: behalve enkele freaks is niemand geïnteresseerd in wie de muziek heeft geschreven." Maar het andere werk levert misschien wel meer voldoening? "Mm ja, maar het meer invloed op je leven. Voor deze plaat moet ik de wereld afreizen om haar verkocht te krijgen, dat hoef ik niet te doen met de filmmuziek."

Een van de klassieke composities van Armstrong heet 'Visconti', een eerbetoon aan... Mahler. De som van die twee namen levert de film Death in Venice op, waarin Visconti in cruciale passages muziek van Mahler gebruikt. "Ik ben een grote fan van Visconti, vandaar de titel. Er zit trouwens ook wat elektronica in, wat ik altijd probeer in mijn klassieke stukken. 'Visconti' is een fragmentje uit een symfonie van Mahler dat gedurende vijftien minuten almaar meer desintegreert en verkruimelt. Naarmate dat gebeurt, elektronisch, neemt het orkest over." Die muziek is helaas niet te verkrijgen. "Mijn klassieke werk krijgt zeer goede kritieken, maar er bestaan geen opnamen van. Dat wil ik echter zo snel mogelijk veranderen, want ik vind het mijn puurste werk."

De Schot loopt met het plan voor twee nieuwe cd's rond. "De ene zal heel obscuur zijn: samples van orkesten die ik zeer hard bewerk tot nogal abstracte, elektronische muziek. De andere zal een traditionelere plaat worden: mijn favoriete liedjes die op een klassieke manier orkestraal gearrangeerd zijn." Aan welke nummer hij denkt, wil hij nog niet kwijt.

"Weet je, ik denk dat je als muzikant platen maakt waar je zelf naar wilt luisteren. Want als ze al zouden bestaan, dan zou je ze toch niet maken. En ik zou graag naar een plaat luisteren met mijn favoriete liedjes, gezongen door verschillende mensen die begeleid worden door een orkest." De paradox is wel dat muzikanten zelden hun eigen platen draaien. "Dat is waar. Mijn kinderen zijn verzot op Moulin Rouge. Maar ik vind dat geen goed idee dat ze die cd draaien, omdat het me vooral herinnert aan jaren werk."

As If to Nothing is verschenen op Melankolic en wordt gedistribueerd door Virgin. Craig Armstrong & The Mons Orchestra openen vanavond Les Nuits Botanique in het Koninklijk Circus, Onderrichtsstraat 81, Brussel. Kaartjes: 26/39 euro. Info: 02/218.37.32.

'Ik wil veel platen verkopen, maar ik ben realistisch'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234