Zaterdag 04/07/2020

'Ik wist niet wie Adele was'

Ze zingt Purcell en Bellini, figureert in een clip van Milow en sport met Nick Cave. 'Maar thuis heerst vooral de stilte', zegt Noémie Schellens, lyrische sopraan en cultureel ambassadrice van Leuven.

Lander Deweer

ot driemaal toe zal ze het herhalen, Noémie Schellens (33). Dat ze "helemaal niet" op de hoogte is van "de muziek van nu". "Geen idee hoe het komt, want van nieuwe films weet ik bijvoorbeeld wel heel veel af. Maar om de een of andere reden slaag ik er niet in om de moderne muziek op te volgen." Niet dat 'de muziek van nu' haar niet weet te raken. Integendeel. "Vorig jaar hoorde ik voor het eerst Adele op de radio", zegt Schellens. "Zo'n stem! Prachtig. Maar iedereen moest natuurlijk lachen omdat ik nog nooit van haar had gehoord. Tja, veel groepen ken ik nu eenmaal gewoon niet...In de wagen zoek ik de hele tijd tot ik een leuk liedje vind, ik probeer echt alle radiozenders , maar na een tijdje kom ik toch altijd bij Klara uit."

Geen wonder. Klassiek is Schellens' scholing, ruim haar repertoire. Opteert voor Beethoven zowel als kinderopera. Speelde een hoofdrol in de videoclip bij 'You and Me (in my pocket)', de radiohit van stadsgenoot Jonathan 'Milow' Vandenbroeck, en was kort te zien in tv-series Rang 1 en Vermist. Bovendien werd Schellens begin dit jaar verkozen tot cultureel ambassadrice van de stad Leuven. Na een stadsdj (Bobby Ewing), stadskok (Jeroen Meus) en stadsfotograaf (Marco Mertens) nu dus een stadssopraan.

Op haar agenda de komende twee jaar: sociaal-artistiek buurtwerk, de compositie van een Leuvens stadslied en een groots opgezet operaconcert. Op haar uitverkiezing zong Schellens alvast de aria van Amina 'Ah! Non credea mirarti' uit La Sonnambula van Vincenzo Bellini. "Zijn Italiaanse belcanto zing ik heel graag", zegt ze. "Net als Henry Purcell, iets helemaal anders. Zijn Songs and Duets vind ik echt prachtig en klinken nog altijd zeer vernieuwend. Of Patricia Petibon, mijn lievelingszangeres. Allicht is ze zo zot als een doos, maar haar energie werkt zeer aanstekelijk."

Tom Waits op repeat

Niettemin beluistert Schellens momenteel, ter voorbereiding van een concert- reeks in Kinshasa, vooral werk van Giacomo Puccini. Op haar iPod. Schellens: "Als ik moet studeren, gebruik ik die altijd. Anders moeten mijn man en kinderen twintig keer dezelfde aria horen, en dat wil ik ze nu ook niet aandoen." Niet dat Schellens dagelijks iTunes afschuimt. "Af en toe koop ik op internet een aria, omdat het zo snel is. Maar meestal koop ik mijn muziek nog in de cd-winkel, dan heb ik er meteen ook het boekje en de teksten bij."

Schellens' iPod is dan ook meer werkinstrument dan ontspanningsmiddel. "Om te gaan lopen of om mij af te zonderen op de tram of trein gebruik ik hem zelden. Vroeger heb ik wel nog een tijdje een fitnessabonnement gehad en omdat de muziek daar zo slecht was, nam ik mijn iPod altijd mee. Vandaar dat bijvoorbeeld Nick Cave er nog altijd opstaat. Of Tiger Lillies, een bijna morbide groep uit Londen met fijne Balkaninvloeden."

Maar, zo benadrukt Schellens: "Ik kan keihard genieten van muziek, ben er dagelijks mee bezig, en heb thuis heel veel cd's liggen. Maar zelf zet ik eigenlijk niet zo dikwijls muziek op. Bij ons thuis heerst vooral de stilte. Dat komt allicht omdat ik uit een nest kom waar constant muziek te horen was. Mijn vader zette zijn platen, de aria's van Pavarotti bijvoorbeeld, altijd loeihard en zong dan vanuit de keuken luidkeels mee."

Papa, zo zegt Schellens, had een goeie tenor. "Maar hij heeft er nooit iets mee gedaan." Mama, op haar beurt, verzonk in tranen bij 'Walzing Matilda' van Tom Waits. Een hele dag lang. "Ik zal die autoreis naar Italië nooit vergeten", lacht Schellens. "Mama zette dat ene nummer de hele tijd op repeat, keek naar achter, en zei telkens 'zo mooi, zo mooi' (lacht). Ik verstond de tekst amper, maar kon het op den duur bijna volledig meezingen."

Kolderieke Bach

Anno 2012 behoort Tom Waits nog steeds tot Schellens' all-time favourites. Net als Nina Simone, Jacques Brel of Leonard Cohen. "Sowieso word ik altijd heel erg aangetrokken tot melancholische muziek", zegt ze. "En ik val op stemmen, ook in het echte leven. De Turkse zangeres Sezen Aksu bijvoorbeeld: geweldig schoon. Of The Persuasions in 'O Heavenly Salvation' van Kurt Weill: zelden iemand zo laag horen zingen."

Op de achtergrond waait een cri de coeur voorbij. Tussen alle stilte en aria's door kirren Schellens' kinderen gretig op 'Sunjata, de leeuwenkoning van Mali' of 'Kapitein Winokio Lacht', een kolderiek verhaal op muziek van Bach. Dat dus ook.

"En een goede vriendin maakt zeer vaak cd'tjes met rustige muziek", zegt Schellens. "Zo luister ik de laatste tijd regelmatig naar 'Rococo Zephyr' van Bill Callahan en 'To Love Me Or Die' van C.W. Stoneking. Of naar 'I'm Not Gonna Cry' van...allez, hoe heet ze nu ook alweer?"

Morgen: DE CORRECTIES,

uw wekelijkse dosis bijtende satire.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234