Donderdag 20/02/2020

'Ik wilde geen beschaaf de bedoening'

Far from the Madding Crowd (1874) van Thomas Hardy werd al meermaals verfilmd. Maar dan wel door Britten. Deze keer stond de Deen Thomas Vinterberg achter de camera, vertolkt Matthias Schoenaerts de mannelijke hoofdrol en speelt Carey Mulligan diens love interest.

'Het was een soort 'work for hire'. Een project dat mij werd aangeboden", antwoordt Thomas Vinterberg op de vraag waarom hij deze klassieke Britse roman van Thomas Hardy uit 1874 eigenlijk wilde verfilmen. "Ik had het boek niet gelezen. In Denemarken staat het niet op de lectuurlijstjes. De naam Thomas Hardy kende ik natuurlijk wel. De adaptatie uit 1967 door John Schlesinger had ik niet gezien. Nog steeds niet. Ik wilde liever naïef zijn en pretenderen dat het de eerste verfilming zou zijn.

"Ik denk trouwens dat de Britse producenten dat ook wilden, dat ze mij daarom hebben aangesproken. Zij wilden waarschijnlijk de last en de druk van 'nationaal erfgoed' vermijden. Het mocht een beetje afgestoft worden. En hopelijk ben ik daarin geslaagd. Er is een scène waarin Frank Troy Bathsheba kust en haar daarbij in haar kruis tast. Zoiets wordt wel eens a Danish handshake genoemd. (lacht) Dat was heel bewust, want ik wilde absoluut vermijden dat het een al te beschaafde bedoening zou worden. Het moest geloofwaardig blijven."

Meestal schrijft u zelf mee aan de scenario's van uw films, maar hier niet.

Thomas Vinterberg: "Het was de bedoeling een Thomas Hardy-film te maken en niet zozeer een Thomas Vinterberg-film. Het was een opluchting om eens een film te kunnen maken die ik niet zelf geschreven had. Ik hoefde voor één keer niet de auteur of de kunstenaar te zijn. Ik was alleen de regisseur. Ik kon mij concentreren op de waarachtigheid en de puurheid van de personages en de landschappen.

"Wat mij voor ogen stond, was een film als Gone with the Wind, maar dan wel in combinatie met de moderne eerlijkheid van het acteren. Toen ik het scenario van David Nicholls las, werd ik er meteen verliefd op. Het maakte mij ook erg nieuwsgierig.

"Ik vond het een zeer modern portret van een vrouw. Een interessant verhaal over het lot, ook. En een herinnering aan het feit dat we het leven niet kunnen controleren. Het is eerder omgekeerd. Het grote dramatische parcours dat de personages doorlopen, vond ik ook heel aantrekkelijk."

Hoe verliep de samenwerking met Matthias Schoenaerts?

"Op papier vond ik het personage van de schaapherder Gabriel Oak niet bijster aantrekkelijk. Hij loopt zomaar wat rond, wacht af, stelt zich heel nederig op. Maar toen verscheen Matthias Schoenaerts ten tonele. Hij maakte van Oak een man die naar een vrouw kan luisteren, die haar omhelst maar ook ruimte laat. En die toch heel erg een echte man blijft. Ik vond dat uitzonderlijk. Inspirerend ook.

En natuurlijk erg sexy.

"Ik vind Schoenaerts een fenomenaal acteur. Zeer intuïtief. Hij is dáár, in het moment. Hij ademt waarachtigheid uit. Het was misschien niet evident om dit stuk Brits nationaal erfgoed te verfilmen met een Deense regisseur en een Belgische acteur, maar ik denk dat we dit risico overstegen hebben. We hebben testscreenings gedaan en het publiek was dol op hem. Hoge waarderingscijfers. En geen enkele opmerking over zijn accent. (lacht)"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234