Zondag 09/08/2020

'Ik wil mijn smoel aan Klara binden'

'Een zeer goede morgen. Het is exact drie minuten over zes, heel fijn dat u luistert naar Espresso.' Cara Van der Auwera is niet langer die 'van Spring'. Voortaan is ze van Klara.

Het geluid van regen. Water dat zachtjes langs het venster glijdt. De woorden: "Ik wil de mensen met een goed humeur de dag in trekken. Ze worden wakker, zetten de radio aan, drinken een koffie en nemen een douche. En ondertussen ben ik op de achtergrond rustig aanwezig. Ik vind dat een fijn gevoel."

Cara Van der Auwera zit in lokaal 9L48, in een uithoek van het VRT-gebouw. Ze geeuwt en neemt een slok cola. Zegt dat het vroeg opstaan was vanochtend, iets voor vier ongeveer, maar dat ze daarover eigenlijk niet wil zeuren. "Ik ben er mentaal klaar voor en hoop dat mijn lichaam volgt."

In de kelder van de dag had ze haar debuut bij Espresso beleefd, het ochtendprogramma van Klara dat als slagzin 'Culturele actualiteit in een breed bed van uitgelezen klassieke muziek' heeft. Van der Auwera volgt er Manuela Van Werde op, voortaan voor N-VA in het Vlaams Parlement zittend. Voorlopig nog afwisselend met Sieglinde Michiel, de huidige presentatrice, na de zomer in haar eentje.

Van der Auwera: "Vooraf heb ik angstzweet gehad, maar ik heb niet getwijfeld toen ze mij vroegen. Nu ik begonnen ben, wil ik mijn stempel op dit programma drukken. Ik wil mijn smoel aan Klara binden."

Ook 's ochtends had het overtuigd geklonken. Met een stem die warm is had Van der Auwera gezegd: "Een zeer goede morgen. Het is exact drie minuten over zes, heel fijn dat u luistert naar Espresso. Ik wil samen met u een muzikale fond leggen waar u de rest van de dag op kan teren, dus ik beloof u niet te veel geleuter om te beginnen. Een hele fijne woensdagochtend."

Er had muziek gespeeld, Vocalise op.34 nr.14 van Sergej Rachmaninov, gebracht door Lisa Batiashvili. Antonio Vivaldi's Credo RV591, door Estonian Philharmonic Chamber Choir. Diego Ortiz' Passamezzo - Romanesca, door Retrover. Met filmjournalist Lieven Trio had Van der Auwera over de nieuwe film van Tommy Lee Jones gepraat, The Homesman.

Na drie uur zei ze: "Mijn eerste Espresso is een feit. Ik ben helemaal klaar om u vanaf nu elke weekdag te bedienen, met zeer grote dank aan mijn nieuwe collega's voor de snelcursus Klara voor dummy's."

Griekse godin

Cara Van der Auwera is 32. Ze is genoemd naar "een Griekse godin uit een oude film" en leeft een leven vol kronkels. Opgroeien gebeurde in de Kempen, als kind van een kleuteronderwijzeres en een leraar Lichamelijke Opvoeding. Studeren deed Van der Auwera in Antwerpen en Gent, bekendheid kreeg ze dankzij Spring, de soap die ook een groepje was, en presenteerwerk op VT4 (Huizenjacht, Vlaanderen vandaag) en Radio Donna (Donnamour). Tussen de komma's lees je de onrust.

Van der Auwera: "Ik ben altijd een heel onrustig persoon geweest. Ambitieus en onrustig. Ik heb lange tijd van alles willen combineren, dingen waarvan ik op het moment zelf dacht dat ik ze absoluut moest doen maar waarvan ik nu denk: god, wie was ik toen, wat wou ik, waarvoor stond ik? Ik heb me ontzettend geamuseerd maar het was te veel, te snel, te vroeg. Ik wou het o zo graag allemaal en liefst allemaal tegelijk. En niemand die zei dat ik strenger moest zijn, dat ik moest kiezen."

Maturiteit en rust zijn de woorden die het gesprek beheersen. Dan zou je kunnen zeggen dat het meisje vrouw geworden is. Hoe voorgekauwd dat ook klinkt.

Van der Auwera: "Misschien wel, ja. Door bij Iedereen beroemd een tijdlang achter de schermen te werken en door de dingen die ik privé heb meegemaakt, door te scheiden dus eigenlijk gewoon, heb ik het leven in al zijn facetten gevoeld. Ik werd niet meer geleefd, ik stond er met twee voeten in.

"Dat heeft mij een enorme kracht gegeven. Ik ben gegroeid als persoonlijkheid, ik ben uit mijn cocon gekropen, en ik geniet van alles wat op mij afkomt. Professioneel en menselijk ben ik een nieuw leven begonnen, en voor het eerst ervaar ik daarbij een gevoel van rust. Door al die ervaringen ben ik dichter bij mezelf gekomen. Ik ben oké met mezelf en dat is prima."

Ook zou de keuze van Klara voor Cara kunnen verrassen. Het is een zender die je niet met kinderliedjes verenigt. Wel is het een zender waarover steeds meer jonge mensen, ook West-Vlaamse meisjes die Roxane heten, zeggen: "Ik ben onlangs naar Klara overgeschakeld. Ik herken me veel meer in de huisstijl van Klara, die gedegen en serieus is, dan in die van Radio 1 of Studio Brussel. Klara straalt rust uit, brengt meer diepte-interviews en kiest voor diepgang in plaats van snelle quotes.

"'s Avonds zijn er liveconcerten en overdag is er tijd. Letterlijk vaak, tussen bijvoorbeeld de jingle en de start van de stem. Je zou het misschien zelfs een tegenbeweging tegen Conchita Wurst kunnen noemen, tegen alles moet kunnen, tegen entertainment van 's morgens vroeg tot 's avonds laat."

Van der Auwera: "Op Klara heb je tijd om iets te vertellen, het hoeft niet gehaast te zijn. Dat tempo past perfect bij de fase van het leven waarin ik me momenteel bevind. Tien jaar geleden had ik dit niet gekund. Het zal cliché klinken, maar hier kom ik thuis. Een stom voorbeeld: bij Donna kende ik de helft van de artiesten niet die ik moest aankondigen, bij Klara interview ik mensen waarmee ik nog gestudeerd heb. Dat geeft mij vertrouwen."

Een bocht van tien jaar

Voor een laatste wending in dit verhaal zorgt Radio 1-reporter Ward Bogaert, afgelopen zomer heel even collega van Van der Auwera op de redactie van Iedereen beroemd. Hij zegt: "Op het afscheidsfeest van Lena De Meerleer heeft Cara vorig jaar een aria gezongen en alle aanwezigen met verstomming geslagen. Weinig collega's wisten dat zij een klassiek geschoolde zangeres is en onder meer Kurt Van Eeghem, die naast mij stond, was danig onder de indruk."

Van der Auwera: "Dat was een aria van Rossini, Una voce poco fa. Thomas Vanderveken heeft mij toen begeleid. Echt keitof. Ik zou het meer moeten doen, maar de tijd ontbreekt mij momenteel. (ze zwijgt even) Klassieke muziek was mijn droom, mijn passie, ik wilde er mijn leven van maken. Maar ik acteerde ook graag, waardoor ik eerst in de opera en daarna stomweg in Spring beland ben.

"Toen is er in mij een grote dualiteit ontstaan, die tien jaar geduurd heeft. Ik heb een bocht van tien jaar genomen om mij te ontwikkelen en los te komen uit de wereld van het conservatorium, die toch een beetje een wereld op zich is. Nu is de cirkel rond. Ik weet duidelijk wat ik wil, ik wil een goede Klara-vakvrouw worden."

Espresso, elke weekdag van 6u tot 9u op Klara.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234