Dinsdag 18/02/2020

'Ik wil geen kopie van een kopie zijn'

Met WeCanDance vond Bart Roman (37) een gat in de overvolle festivalmarkt: de veganistische burgers en Instagram-waardige outfits zijn hier even belangrijk als de muziek. En de 'man van 1001 projecten' heeft al een opvolger in de steigers staan.

De app Meteo is dezer dagen zijn beste vriend. Of grootste vijand, het is maar hoe je het bekijkt. Bart Roman checkt de weerapp in ieder geval met de regelmaat van de klok. Een jaar lang heeft hij WeCanDance tot in de kleinste details voorbereid. Maar niks efficiënter dan een helse regenbui om het festival op het strand van Zeebrugge dit weekend letterlijk in het water te doen vallen. "Volgens de laatste prognose zal het gelukkig wel meevallen", zegt Roman. Met zijn volledig zwarte outfit, cool petje en dito attitude past hij perfect tussen het überhippe volk dat zijn strandevenement doorgaans frequenteert.

Op WeCanDance geen frieten of hamburgers met extra ketchup, wel een eetmarkt die zich het best laat omschrijven als een kruising tussen een sterrenrestaurant en een culinair laboratorium. Het publiek bestaat voor een keer niet uit overwegend puisterige tieners of rockers in band shirts, maar uit twintigers en dertigers die zo uit Vice Magazine of Vogue lijken gestapt.

Het thema Space transformeerde de plage van Zeebrugge vorig jaar tot een futuristisch Star Wars meets Mad Max meets catwalk. Met het thema Desert Dreams van dit jaar liggen de verwachtingen niet lager. Gedanst wordt er op house, techno, hiphop en slowdance, meer underground dan commerciële hits.

"Ik wilde een festival creëren waar al mijn eigen passies in verweven zaten, van decoratie en mode tot muziek en food", vertelt Roman. Hij is al jaren veganist, een levensstijl die in het verleden nogal botste met de festivalcultuur. "Waarom zou je daar plots alleen maar rommel eten? Veel festivals zijn vandaag dertien in een dozijn, ik wil geen kopie van een kopie zijn."

De vergelijking met Tomorrowland is Roman ondertussen kotsbeu. "Gewoon omdat we niet te vergelijken zijn. Als Tomorrowland een shoppingcentrum is, dan zijn wij de straat met designwinkels. De laatste hit van Justin Bieber zal bij ons niet gedraaid worden. Dat hoop ik althans (lacht)."

Carnavalstoet

Zelf vindt hij het geweldig als hij de helft van een line-up van een festival totaal niet kent. "Ik wil verrast worden. En dat geldt ook voor de omkadering: het moet memorabel zijn. Anders kun je evengoed thuis in je zetel blijven hangen met SoundCloud en een cocktail."

Dat we WeCanDance een gebeuren met m'as-tu-vu-gehalte noemen, vindt hij overigens geen belediging. "Er zit een zekere jetsetgehalte in. Ik kan me voorstellen dat sommige muziekpuristen het een belachelijke carnavalstoet vinden, maar die moeten dan maar niet komen. It's a free country." Het jaarlijkse thema draait voor hem niet alleen om de outfits. "Het dwingt me om de lat hoog te leggen en alles opnieuw uit te vinden."

In het festivallandschap wordt WeCanDance eerder tot het duurdere segment gerekend. Dat je er met tien man een Pure C-tafel, naar het sterrenrestaurant van Sergio Herman en Syrco Bakker, kan boeken voor 3.500 euro heeft daar wellicht iets mee te maken. "Meer en meer mensen ruilen hun vakantiebudget voor Ibiza nu eenmaal in voor een staycation met festivals. Ze willen een totaalbeleving en willen daar ook wat geld aan spenderen."

Roman is een rasondernemer, dat blijkt uit zowat elke zin die hij zegt. Na zijn marketingstudies stapte hij aanvankelijk in het nachtleven. Eerst als clubmanager (onder meer van Culture Club), al snel als clubeigenaar. Als prille dertiger stampte hij onder meer Club 69 in Gent, Kitsch Klub in Knokke en Magic in Antwerpen uit de grond. Maar na een paar jaar merkte hij dat festivals stilaan de plek van clubs innamen. "Toen ik jong(er) was en veel uitging, reden we soms tussen de 500 en 800 kilometer op een nacht, van club tot club. Dat doen jongeren amper of niet meer."

Hij reisde vier jaar de wereld rond om zoveel mogelijk festivals te bezoeken. Een goede voorbereiding is alles, stelt hij. Al leerde hij met de jaren dat geduld minstens even belangrijk is. "Toen er in 2013 'maar' 5.500 man opdaagde voor WeCanDance, in plaats van de 10.000 die ik verwachtte, was ik serieus ontgoocheld. Maar je moet nu eenmaal tijd nemen om te groeien."

Mode

Naast WeCanDance steekt ook Summerfestival en Laundry Day in het portfolio van Roman. Dit jaar voegde hij daar nog een nieuw urban hiphopfestival aan toe: Fire is Gold, in Vilvoorde. Muziek ging er eveneens hand in hand met sport en mode. Maar de eerste opkomst lag opnieuw onder de verwachtingen. "We hadden ons toch weer misrekend (lacht). Maar ik geloof in het concept. Werd mode vroeger gedicteerd door rock 'n roll, dan is dat vandaag verschoven naar de hiphop- en rapscene."

Een imperium uitbouwen interesseert hem niet, beweert hij. Maar hij lijkt wel goed op weg. Dit jaar opende hij in Londen ook zijn eerste restaurant: de raw food eettent Essence Cuisine. Geheel in de lijn met zijn eigen veganistische, suikerloze levensstijl. "Na mijn jaren in het nachtleven, niet bepaald de gezondste periode, had ik last van een energiedip. Ik ben toen overgeschakeld op een dieet gebaseerd op planten en voelde me als herboren."

Ook hier lijkt hij op de tijd vooruit. In België sloeg zijn concept in 2014 nog niet echt aan, in het immer vooruitstrevende Londen was de opening alvast een succes. "Soms moet je gewoon durven, ook al lijkt de massa er nog niet klaar voor. Die volgt uiteindelijk wel."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234