Maandag 26/10/2020

Reportage

Ik wil geen auto, maar ging toch naar het Autosalon. ‘Mijn favoriete optie? Euh Spotify?’

De Renault Twizzy, een van de vele elektrische blikvangers. “Op het salon vliegen de E-nummers je om de oren.”Beeld Aurélie Geurts

Waar komt iemand die overtuigd is geen auto nodig te hebben, mee thuis van het Autosalon? Geloofsbelijdenis van een non-believer uit het mekka van de autoliefhebber.

Ik ben op het Autosalon omdat ik geen auto wil kopen. Althans. Daar ben ik toch al jaren van overtuigd. Die enkele keren per jaar dat ik zeulend met zakken kattenzand de helse tocht aanvat niet meegerekend, denk ik nooit “had ik nu maar een auto”. Ik woon in de stad waar ik werk, met al mijn dierbaren op trein-, wandel- of fietsafstand. Hoewel ik evenveel verstand van voertuigen heb als Kim Kardashian van de voedselbank, trok ik toch naar de Heizel.

Let wel: ik wil niet de vegetariër zijn die de keurslager binnenstapt en met een pedante houding voor de steaks gaat staan om te eisen dat deze haar moeten overtuigen. Ik vertel de standhouders mijn situatie. Dat ik nog nooit eerder een auto heb gehad, dat ik ook niet het gevoel heb dat ik er eentje nodig heb, maar dat ik toch eens wil kijken wat voor mogelijkheden er zijn. Het is allicht geen verrassing dat iedereen de uitdaging aangaat, al ogen ze ietwat teleurgesteld wanneer ik, gevraagd naar mijn favoriete opties, gewoon “euh Spotify?” stamel.

Bij Peugeot komt er meteen een iPad op me af die me zal vertellen wat voor wagen het beste bij me past, zodat ik in tien minuten weer buiten zou kunnen staan met een offerte. Zou. Want ondanks dat ik aangeef dat ik in de stad woon en werk, geen noemenswaardig ‘gezin’ heb en minder dan 200 kilometer per jaar met de auto afleg, stuurt het systeem me richting grote familiewagens als de 508 en de 2008. De vrouw in een felblauw polootje (het kledingstuk) heeft het fatsoen om verbaasd te reageren en wijst naar de kleinere Peugeot 108 en 208 in giftige kleuren die bezoekers alsnog naar de duurdere modellen doen deinzen. Ik wil net een betoog afsteken hoe ik deze afweertruc uit de natuur ook op andere standen heb gezien, wanneer ik bij DS3 een grote, stoere ‘Crossback’ spot in een zodanig spuuglelijk oranje dat zelfs de meest enthousiaste Club Med-medewerker moeite zou hebben om dit ‘sunrise’ te noemen.

Beeld Aurélie Geurts

Wel een coole naam, Crossback. Heel wat dynamischer dan, ik schrijf maar wat, de kleine Kia Picanto die ervoor zorgt dat jongelingen de uitgespaarde saloncondities opsouperen aan een gepersonaliseerde nummerplaat om hun gezicht toch niet te verliezen. (Mazda heeft blijkbaar een LaPuta, waar naar mijn mening niemand tegen op kan). Die Picanto is volgens de gespecialiseerde pers een uitstekende stadswagen, waar het merk jammer genoeg echter steeds minder op zou inzetten. 

Op de Kia-stand zijn ze me effectief te slim af. “Als je zegt dat je je in de stad vooral te voet of met het openbaar vervoer verplaatst, dan is het niet nuttig om een wagen voor die korte afstanden te kopen, maar zit je beter bij ons opvolgmodel, de Rio, iets groter en bijzonder aangenaam voor langere ritten. En een verstelbare laadruimte in de kofferbak – heb je een hondje?”, zegt the salesperson of the year die meteen ziet dat ik met paardenkracht niet te overtuigen ben. Ze is bovendien ook de eerste die me na het verplichte rondje dashboardstaren niet meteen naar de achterbank loodst om aan te geven “dat er ook kinderzitjes in de wagen kunnen”.

Stadsmens en milieu

Het is niet verwonderlijk dat zowat ieder merk me richting de robuustere rijtuigen manoeuvreert. De winstmarge op kleine auto’s is kleiner en vanwege de (nieuwe) Europese milieurichtlijnen voor auto’s is het voor dealers financieel moeilijk te verantwoorden om nog stevig in te zetten op de goedkope stadswagen, aangezien de technologie die voorzien moet om voertuigen aan de normen te doen voldoen even duur is voor een kleine als voor een grote wagen.

Nochtans is de markt voor compacte bolides er nog steeds, zo blijkt onder meer bij Smart, de auto die bij de lancering in de jaren 90 weggelachen werd, maar waar vandaag nog steeds heel veel geïnteresseerden zich rond het elektrische aanbod hebben geschaard. Smart is niet het enige merk dat inzet op emissievrije wagens. Op het salon vliegen de E-nummers me zodanig om de oren dat ik me in een vleesgeworden ingrediëntenlijst waan. Maar Smart is wel het enige ‘traditionele’ merk dat er énkel met elektrische wagens staat. Een bewuste zet van de dealer, die zegt te focussen op het marktonderzoek dat aangeeft wat de moderne (stads)mens vandaag belangrijk vindt. Het milieu dus. Waardoor Smart in zijn bijbehorende ‘ready to’-app onder andere ook de mogelijkheid geeft om je auto privaat door te ‘verhuren’ aan familieleden, vrienden of buren.

Op het Autosalon vind je ook voertuigen met minder dan vier wielen.Beeld Aurélie Geurts

Ook bij BMW is het elektrische aanbod groot. Het is bovendien het eerste merk dat me attent maakt op de stand van We Are Mobility, waar ‘nieuwe’ mobiliteitsvormen als auto- en scooterdeelsystemen en elektrische fietsen  tentoongesteld worden. Geen altruïsme van BMW, want ook hun elektrische C-Evolution-motor valt er te bewonderen. Het merk mikt eveneens op milieubewuste millennials zoals ik, met de fraai vormgegeven steps en fietsen. Met succes. 

Hoewel ik mezelf al jaren wapen met de lijfspreuk ‘als je er niet opkruipt, kan je er ook niet op/af vallen’, is dit het eerste voertuig dat mijn interesse echt prikkelt. Naar het Autosalon gaan en een offerte willen van een tweewieler; ook dat is 2020. Al heb ik nog steeds geen idee hoe ik daarmee dat kattenzand zou moeten vervoeren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234