Dinsdag 20/10/2020

Sportweekend

"Ik wil een lichaam als dat van Brad Pitt"

Beeld Faye Pynaert

Al jaren deed hij fitness maar een gespierde torso bleef uit voor regisseur en slimste mens ter wereld Adil El Arbi. Op aanraden van een vriend schakelde hij vorig jaar over op CrossFit. "Geen bullshit meer, wel een militair parcours. Soms waan ik mij hier tussen de acteurs van de film 300."

Regisseur Adil El Arbi werd wereldberoemd in Vlaanderen toen hij eind vorig jaar de finale van De Slimste Mens Ter Wereld won. Quasi elke dag wordt hij aangesproken over de quiz die hem tot een hype deed uitgroeien, maar niet in de CrossFit Power Factory. "Dit is Elsene. Schotten, Tsjechen, Russen, Italianen... trainen hier samen en die kijken niet naar Vlaamse televisiezenders. Voor hen ben ik gewoon 'Adil van de CrossFit', of beter: 'Adil met zijn slechte conditie' (lacht)."

Overdrijf je nu niet?
"CrossFit is een combinatie van gymnastiek, uithoudings- en krachtoefeningen. Met gewichtheffen heb ik geen problemen doordat ik jaren heb getraind in de fitnesszaal, maar mijn uithouding kan echt wel beter. Het meest uitputtende onderdeel van een uur CrossFit is voor mij de WOD, voluit de workout of the day. Die duurt twaalf minuten en bestaat uit een drietal oefeningen die je constant moet herhalen aan een hoog tempo. We spreken niet voor niets over AMRAP: as many rounds as possible. Vandaag bestond de WOD uit Hang Power Cleans, pull-ups en sit-ups. Verschrikkelijk."

Beeld Faye Pynaert
Beeld Faye Pynaert

Twaalf minuten kunnen dan héél lang duren.
"Soms denk ik na zes minuten dat het er al op zit, maar dan kijk ik naar de klok en denk ik: "shit, waarom doe ik mezelf dit aan?" Niet alleen de WOD, ook de opwarming en het krachtgedeelte zijn afmattend. Dat is het punt bij CrossFit: er komt nooit een moment waarop het gemakkelijk zal zijn. Zelfs de meest getrainde sporters gaan hier kapot. Je kan wel je niveau of tempo verhogen. Dat ik dit al negen maanden volhoud heb ik te danken aan het inschrijvingssysteem. Je kan niet zomaar binnen springen en beginnen sporten want het aantal plaatsen is beperkt. Je schrijft je dus op voorhand in en als je niet of te laat komt opdagen, dan word je gestraft."

Hoe?
"Dan laat de coach je zo'n fucked up oefening doen waar je kapot van bent nog voor de echte training begint, zoals een rondje lopen met gewichten rond je nek of vijftien 'burpees' na elkaar. Ik heb het één keer zitten gehad en ik zweer het je, dan kom je nooit meer te laat. Maar elke keer is het een gevecht, zeker 's morgens want ik ben geen ochtendmens."

Beeld Faye Pynaert

Waarom ben je overgeschakeld van fitness naar CrossFit?
"Fitness is geen ballen waard! Ik deed het al jaren, maar ik maakte geen progressie terwijl ik al die tijd dacht dat ik er een lichaam zoals dat van Brad Pitt in Fight Club door zou krijgen. 'Allé, waar blijft dat nu toch?', dacht ik. Een vriend raadde me aan om CrossFit uit te proberen omdat dat de enige manier is om als niet-topsporter een gespierd lijf te krijgen. In de fitness zie je alleen maar mannen met opgepompte spieren, dat is bullshit. Hier leggen we een militair parcours af waar je een borstkas als die van Hugh Jackman van krijgt. Soms waan ik me hier in de film '300'. Ik wil er even goed of zelfs beter uitzien dan de acteurs met wie ik samenwerk, dan laten ze hun sterallures misschien thuis (lacht)."

Waarin zit de sterkte van CrossFit volgens jou?
"De coaches, die weten exact wat ze moeten zeggen of doen om iemand op te peppen. Ze zien erop toe dat we de oefeningen juist uitvoeren en dat gebeurt bij fitness te weinig. Ook de combinatie van kracht- en uithoudingsoefeningen is uniek."

Pas je je voeding aan?
"Er is een regel in de CrossFit die je niet mag overschrijden: no sugar. Frisdranken en vruchtendranken achterwege laten ging gemakkelijk, maar mijn Marokkaanse muntthee zonder suiker drinken? Dat doe ik niet. Verder eet ik veel groenten, vlees en vis en drink ik af en toe een proteïneshake. Koolhydraten kunnen er ook weer bij, voornamelijk de gezonde."

Had je die dan geschrapt?
"Ja, want ik kreeg een buikje en begon te panikeren: "shit, het is fucked up, weg met de koolhydraten!" Kort daarna begon ik met de CrossFit en in geen tijd was ik tien kilogram vermagerd. Dat was niet goed want het werd soms wit voor mijn ogen tijdens het sporten."

Hoe vaak sport je per week?
"Ik train zo'n vier keer, meestal op weekdagen want in het weekend zijn het killertrainingen. Dan sporten we in team en moeten we om het snelst honderd punten halen. Als ik meedoe, dan verliest mijn team sowieso (lacht). Ik ben er eventjes uit geweest en moet nu heropbouwen. Wekenlang lang heb ik gehoest en bovendien had ik het druk door de release van 'Image', het monteren van 'Black' en 'De Slimste Mens'. Nu breekt weer een periode met veel schrijven aan en heb ik voldoende tijd om te trainen. We zijn ideeën aan het sprokkelen voor onze derde film en binnenkort kunnen we ook bij Woestijnvis aan de slag."

Beeld Faye Pynaert

Is het belangrijk om als regisseur fit te zijn op de filmset of zit je heel vaak letterlijk in die regiestoel?
"Bilall (Fallah, met wie Adil altijd samenwerkt) en ik bewegen heel veel als we aan het draaien zijn. Onze films zijn complex doordat we met een grote groep acteurs werken en veel verschillende scènes en shots draaien. Toch ging ik tijdens de opnames van 'Black' vaak nog sporten 's avonds. Al die stress en het gedoe met acteurs moest eruit. Binnenkort start Bilall wellicht ook met CrossFit, al heeft hij er wel wat schrik voor. Sommige regisseurs laten zich gaan, vind ik. Wij niet, wij willen fit zijn."

Beeld Faye Pynaert
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234