Donderdag 19/09/2019

Ik wil een juweel

Omdat een zwarte jurk een zwarte jurk blijft, is een sieraad de ideale blikvanger om iets meer over onszelf te vertellen. We tonen hoe subtiel en geraffineerd we in elkaar zitten of net hoe apart en extreem we wel durven te zijn. We kiezen voor klassiek, hedendaags of zelfs avant-garde. Voilà, hier ben ik.

Hilde De Decker

Met een juweel, of het nu roze diamanten zijn of een speld van vilt, onderstrepen we onze persoonlijkheid. Sieraadontwerpers hebben dat goed begrepen en spelen daarop in. De eindejaarsperiode is dan ook een uitstekende gelegenheid om (samen met een geliefde) een wandeling te maken langs winkels en galeries, en te ontdekken hoeveel verschillende stijlen er bestaan. Afhankelijk van die stijl, de techniek of het materiaalgebruik kan ook de prijs flink verschillen. Toch vind je zeker in elke stad een aantal mensen die hard hun best doen om iets speciaals én kwaliteit te leveren. Dikwijls zijn hun sieraden met de hand gemaakt en alleen dat al onderscheidt hen van de fabrieksmatige, commerciële series die je overal kunt vinden. Bovendien ben je er altijd aan het juiste adres om een gepersonaliseerd sieraad te bestellen. De meeste ontwerpers houden ervan sieraden in opdracht te maken, dat versterkt de relatie met de klant.

In Leuven vind je bijvoorbeeld Karla Mertens (Amerikalaan 15, 016/23.00.04), in Hasselt Audi Pauwels & Kitty Spaenjers (Maastrichterstraat 64, 011/23.28.51), in Halle Luc Lerinckx (Dekenstraat 2, 02/361.10.04), in Brugge Peter Quijo (Breidelstraat 18, 050/34.10.10), in Grimbergen Krista en Grety Vandevelde (Hogesteenweg 33, 02/270.82.02)... om er maar enkele te noemen. Gereputeerd in Gent is natuurlijk Siegfried De Buck (Zuidstationstraat 25, 09/225.10.81) terwijl in Waterloo (Drève Richelle 9, 02/354.00.09) zijn generatiegenoot en réputé, Claude Wesel is gevestigd.

Bijna vanzelfsprekend doen Antwerpen en Brussel het nog beter.

Brussel

In de hoofdstad liggen de sieraadontwerpers meer verspreid. Alleen het bruisende karakter van de Dansaertstraat werkt duidelijk als een rode lap op de creatievelingen: Marianne Timperman (Antoine Dansaertstraat 50, 02/675.53.82), Christa Reniers (Antoine Dansaertstraat 29, 02/514.17.73) en Annick Tapernoux (Oude Graanmarkt 28, 02/512.43.79) vonden er een vaste stek.

Christa Reniers moet bijna niet meer worden voorgesteld. Zij veroverde met haar pittige, organische zilvercollecties moeiteloos het publiek in binnen- en buitenland. Wat haar zowat de status van BV opleverde. Het consequent blijven doordrijven van haar eigen stijl heeft wellicht bijgedragen tot dit succes. Annick Tapernoux is de beloftevolle nieuwkomer die con brio afstudeerde aan de KdG-Hogeschool (Antwerpen) en het Royal College te Londen. Zowel haar zilverwerk als haar gouden sieraden ogen verfijnd en delicaat. Haar ontwerpen worden vooral gekenmerkt door de ronde vormen. De discrete vrouwelijkheid, de sobere luxe, de bijna klassieke elegantie zijn evenzoveel subtiele details die het doen.

Buiten dit centrum zijn er onder andere Marie Storms (02/511.73.14), Olivia Hainaut (02/345.33.81), Mei Lee (02/512.79.74), Doris Stein (02/647.58.99), Sabine Herman (02/640.72.53), Claude Halet (Noordpassage 11B, 02/217.77.88) en Hubert Verstraeten (02/762 05 06). Niet alle ontwerpers hebben een eigen zaak als visitekaartje. Vooral buitenlanders vinden een plaats in een galerie. Zo is/was er de gereputeerde zaak van Thierry Struvay, (Koningsgalerij 22, 02/512.96.88), bekend om zijn klassevoorwerpen van een tijdloze charme, hét uithangbord van Georg Jensen. Fans moeten zich echter reppen, want na 24 december gaat Struvays zaak dicht. Met spijt in het hart, maar het succes van Jensen is contradictorisch genoeg, net dat wat Struvay in moeilijkheden brengt. Leveringstermijnen van enkele jaren zijn geen uitzondering en op die manier kan Struvay zijn klanten geen voldoende service meer bieden.

Toch bestaat het alternatief al: 13 (of Treize) op hetzelfde nummer in de Koningsgalerij is een initiatief van Struvay in samenwerking met Patrick Sigal, een andere spraakmakende bekende uit de galerij. In permanentie vind je er de sieraden van het Deense ontwerpersduo Monies. Kenmerk van deze collectie is het etnische karakter - je zou ze 'bijoux sauvages' kunnen noemen - hoewel er uitsluitend wordt gewerkt met de edelste onder de 'wilde' materialen: exotisch hout, gelakt leder, schildpad, enz. Een sobere en stijlvolle collectie van topkwaliteit. Vermoedelijk nog mooier wanneer ze door de juiste persoon worden gedragen.

Aan de overkant wordt Ciel, mes bijoux! (Koningsgalerij 16, 02/514.71.98) gerund door het echtpaar Sigal, die in het wereldje van haute couture zeker geen onbekenden zijn. Al meer dan tien jaar verzamelen zij modejuwelen uit de hele wereld: Chanel, Dior, Schiaparelli maar ook gerenommeerde kunstenaars als Miriam Haskell, Line Vautrin of Isabel Canovas. Voor de gelegenheid showen zij in het decor van hun aantrekkelijke, speels-barokke vitrine een hele reeks bloemen-sieraden. Exuberante bloementrossen, kleurrijk samengesteld met joekels van geslepen glas of halfedelstenen (ametist, rozenkwarts...) lachen je tegemoet. Alsof je tegen de hoorn des overvloeds aankijkt. De prijzen zijn navenant, maar voor wat, hoort wat. Hoewel vooral de Brusselse 'beau monde' de weg al heeft gevonden naar Ciel, mes bijoux!, mag je je zeker niet laten afschrikken door het 'dressed-up' karakter van de zaak. Dat hoort er nu eenmaal bij.

Zelfs bij FYDJY'S (Louizalaan 5, 02/513.87.17) gaat het er informeler aan toe. Momenteel loopt er een tentoonstelling met werk van Francesca Romana, een Italiaanse ontwerpster die in Brazilië woont en werkt. Het Latijns-Amerikaanse continent heeft haar werk behoorlijk beïnvloed, vandaar dat zij voornamelijk werkt met gekleurde halfedelstenen, schelpen, exotisch hout, cocos enz. Niet spectaculair vernieuwend al deze kralencolliers, maar het handige slot dat uit twee magneten bestaat, is dan weer wel een vondst.

Voor vernieuwing moet je veeleer in de galerie van het Vizo zijn (Kanselarijstraat 19, 02/227.49.05). Daar doet een hele rist jonge ontwerpers hun ding, en vooral het werk van Cynthia Jacobs springt in het oog. Haar uitvergrote zilveren wasvoorschriften ogen als frisse pictogrammen die je meteen wilt opspelden. In dezelfde sfeer zitten de kleurige 'badges' van Ingrid Verhoeven. Waar je normaal een opschrift verwacht als 'chief executive officer' staat er nu 'single white female' of iets dergelijks verrassends. Leuk. Ook het werk van Marie-Bénédicte De Schryver en Hilde Van Belleghem is er te zien. (tot 6/1/2002)

Antwerpen

In Antwerpen klinken de namen van Hilde Van Belleghem (Nationalestraat 22, 03/226.58.66), Anne Zellien (Kammenstraat 47/1, 03/226.89.70) en Nadine Wijnants (Kloosterstraat 26 en Nationalestraat 14, 03/226.45.69) iedereen bekend in de oren. Nochtans vertegenwoordigen deze drie ontwerpsters, allen afgestudeerd aan de Academie voor Schone Kunsten, elk een totaal andere stijl. Van Belleghem staat voor een sobere, uitgebalanceerde vormgeving waarbij al het overbodige wordt weggelaten. Speciaal voor het eindejaar ontwierp zij een reeks 'Euroringen' van zilver, geel of wit goud die allemaal net 100 euro kosten. Haar juwelen sieren louter door hun perfecte proporties, hun eenvoud, door dat wat er niet is.

Met het werk van Anne Zellien is het net omgekeerd: de schoonheid van parels en halfedelstenen, de subtiele kleurschakeringen, de nostalgische en esthetische vormentaal... maken van elk sieraad één en al verleiding. Wijnants daarentegen specialiseert zich in de kleinere series. Haar werk is speels en frivool en sluit nauw aan bij de heersende trends. Ook Nico Taeymans en Wouters & Hendrix zijn ontwerpers van voornamelijk fantasiejuwelen. Hoewel zij vroeger uitsluitend leverden aan bestaande winkels, hebben zij beiden nu hun eigen 'moederhuis' in het stadscentrum. Tegenover de eerste winkel van Taeymans (Korte Gasthuisstraat/Nieuwe Gaanderij, 03/231.63.43) met een bijzonder uitgebreid aanbod aan fantasiejuwelen, werd een nieuwe zaak ingericht (Korte Gasthuisstraat 26) om uitsluitend de collectie gouden sieraden te tonen. Wie op zoek is naar een uniek stel trouwringen, kan er in alle rust kiezen.

Niet ver daar vandaan vestigden Wouters & Hendrix zich (Lange Gasthuisstraat 13, 03/231.62.42). Zij tonen er een overzicht van hun voorbije collecties. Meest recent en in het oog springend zijn hun armbanden van leder. Leuk in Antwerpen is dat al deze sieraadontwerpers zich op loopafstand van elkaar bevinden. Niet toevallig wordt er veel aandacht besteed aan de etalage en het winkelinterieur dat meestal naadloos aansluit bij de sfeer die de sieraden uitstralen.

Wie meer 'jong en dynamisch' wil, moet naar Galerie Zijsprong (Mechelsesteenweg 119B, 03/281.22.08) van sieraadontwerpers Peter Vermandere en Daisy Verheyden. Die presenteert Vier x Vilt. Andrea Wagner, Dagmar Fischer, Karin Wagner en Kay Eppi Nölke hebben één ding gemeen: zij maken sieraden van vilt. Ondanks de overeenkomst van materiaal slagen deze ontwerpers er toch in om vier totaal verschillende beelden neer te zetten.

Andrea Wagner bouwt haar organisch gegroeide object/broches op vanuit de materie zelf. Af en toe voegt zij edelmetaal of parels toe, details die ons toelaten iets meer te vernemen over haar eigen intieme, bijna hermetisch afgesloten wereld. Het werk van haar naamgenoot, Karin Wagner, is echter uitsluitend naar buiten gericht. Zij maakt het vilt ook zelf, maar gebruikt het meer in lagen of stanst er vormen in. Zij maakt sieraden voor een avondje uit: haar grote, kleurige bloemen fungeren perfect als hedendaagse accessoires. Dat zijn de vilten ringen en 'diamant'-armbanden van Kay Eppi Nölke ook, hoewel helemaal niet frivool maar veeleer strak en koel van vorm. Typisch Scandinavische soberheid. De tentoonstelling loopt tot 12 januari, maar je kunt in Zijsprong altijd terecht voor een speciaal juweel uit de permanente collectie. Een hele rist jonge, Vlaamse ontwerpers zoals Geertje Bruyninckx, Daan De Decker, Peter Vermandere... laten zich van hun beste kant zien.

Sinds de galerie van Sofie Lachaert uit het stadscentrum verhuisde, blijven Zijsprong en Galerie Hilde Metz (Hofstraat 5, 03/226.27.43) vrijwel de enige galerieën in Antwerpen die werk van andere sieraadkunstenaars tonen. Sofie Lachaert vormde ondertussen haar privé-woning in Tielrode (Sint-Jozefstraat 30, 03/711.19.63) om tot een 'gesloten huis'. De moeite waard, zeker als je weet dat namen als Hiramatsu, Schobinger, Kruger, Sajet en Huycke tot de permanente collectie behoren. Momenteel stellen Hans Stofer (CH) en Marc Monzo (SP) tentoon.

Het werk van Stofer oogt vrolijk maar als je goed kijkt, ook morbide. Een wesp zit opgesloten in glazen potje, twee lepeltjes aan elkaar lijken op kippebotjes... Stofers werk heeft iets bevreemdends, iets wat niet te vatten is, waar geen woorden voor bestaan. Hij recycleert vooral, doet iets met de meest uiteenlopende en bizarre gevonden voorwerpen. Hij gebruikt kapotte scherven vaatwerk of glazen kolven die hij met draadwerk opnieuw vakkundig aan elkaar zet. Het geheel - een vaas, een mand - is wonderlijk mooi en poëtisch. Een wereld op zich.

Ook Marc Monzo creëert een heel eigen wereld. Jong, en voorlopig nog beïnvloed door Karl Fritsch, voert hij zijn reeksen kwetsbare sieraadjes op als veruitwendiging van zijn gevoelens. Soms lijken ze niet meer dan intuïtieve gouden krabbels, schetsjes over eenzaamheid of liefde. Draagbaarheid is van ondergeschikt belang, de functie laat hij liever over aan de emotie van de drager of schenker. (tot 13/1/2002)

Gent

Sofie Lachaert heeft in Gent (Zwartezustersstraat 20, 09/225.42.12) nog steeds haar ruimte waar zij 'editions' toont; het meer toegankelijke werk dat in kleine series wordt gemaakt. Estela Guitart en Dorothee Striffler zijn er momenteel aan de beurt.

Nog in Gent presenteert de Nederlandse Annelies Planteydt haar nieuw werk bij Willem en Miek Vandekerckhove in Villa De Bondt (Krijgslaan 124, 09/221.76.09). Planteydt heeft haar hele oeuvre opgebouwd rond halssieraden. In de beginperiode schakelde zij lange colliers aan elkaar van ronde of grillig gevormde cirkels en onderzocht daarbij alle mogelijkheden van materiaal (goud, titanium...) en techniek. Later evolueerde haar werk naar het meer decoratieve, zij introduceerde - vreemd genoeg - lange parelsnoeren in een ingewikkelde maar geometrische structuur van gouden schakels. Deze halssieraden waren zo mogelijk nog langer dan de eerste en werden op verschillende manieren gedragen.

Ondertussen is haar werk veel soberder en strakker geworden: de colliers zijn vrij kort, bestaan uit platte plaatjes goud, zilver of titanium, subtiel gekleurd met pigmentpoeder. Als het collier plat ligt, lijkt het een of andere wiskundige figuur, pas als het wordt gedragen en de figuur een verrassend andere vorm aanneemt, blijkt de finesse van het ontwerp. (tot 19/1/2002)

Manon van Kouswijk, toevallig een Nederlandse collega van Planteydt, is ook te gast in Gent, bij Verzameld Werk (Onderstraat 21, 09/224.27.12). van Kouswijk maakte een opvallend mooie presentatie. De installatie van de uitvergrote tafel met stoelen, refererend aan haar vroegere collectie Alice in Wonderland, geeft je een uitstekend beeld van wat deze ontwerpster zoal bezighoudt. Snuisterijen en prullen, van brailletekstjes tot modellen van de stiksteek, brengen je binnen in haar universum. Vergeet zeker niet onder de tafel te kijken, want daar liggen haar schetsboekjes en dat zijn al juweeltjes op zich. Behalve de haakpennen van grafiet (je vraagt je af hoe ze dat klaarspeelt) en haar vernuftige knooppunthalssnoeren (vanaf nu loop je niet meer verloren in Gent), geeft de tentoonstelling vooral een interessant overzicht van de voorbije tien jaar.

Van sieraden die letterlijk en figuurlijk dicht op de huid zitten evolueert haar werk naar toegankelijke, luchtig speelse kleine series, zonder daarbij aan kwaliteit in te boeten. Kijk hoe bedachtzaam haar werk totstandkomt, hoe intensief het productieproces is. Haar sieraden en objecten stelde zij zo op dat ze deel uitmaken van het permanente aanbod van Verzameld Werk. 'Zoeken' en 'ontdekken' maakt immers deel uit van haar werk. (tot 20/1/2002)

De meeste ontwerpers houden ervan sieraden in opdracht te maken, dat versterkt de relatie met de klant

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234