Zaterdag 24/10/2020

'Ik wil de trainer van het orkest zijn'

klassiek

interview met daniele callegari, de nieuwe chef-dirigent van defilharmonie

Vanavond geeft Daniele Callegari in de Antwerpse Elisabethzaal zijn eerste concert als chef-dirigent van deFilharmonie. Callegari ziet zichzelf vooral als trainer van het orkest en als dirigent van het recentere repertoire. We spraken met hem enkele dagen voor het concert.

Brussel

Van onze medewerker

Stephan Moens

Gisteren hadden we de eerste repetitie en die was, hoe zal ik zeggen, emfatisch. Datzelfde enthousiasme moeten we in elke productie krijgen, in elk concert. Ik moet een dialoog opbouwen tussen mij en elke muzikant van het orkest. Ik moet ook openstaan voor hun problemen. Ik hoop dat we net een grote familie worden.

"De grootste kracht van dit orkest is de wil om er iets goeds van te maken. We willen er een groot orkest van maken, met meer vaste mensen. We denken dat het belangrijk is om altijd met dezelfde mensen te werken en niet met freelancers. Dan pas kun je echt iets opbouwen, een gezamenlijke stijl ontwikkelen. Nu is het daar het goede moment voor, want er is veel veranderd. Er is een nieuwe administratieve staf, er zijn nieuwe musici, er is een nieuwe dirigent. Het is natuurlijk niet gemakkelijk om voor alle posities de geschikte kandidaat te vinden, maar dat is een van de grote opdrachten."

Er is vaak kritiek geweest op het gebrek aan homogeniteit in de strijkersgroep. Hoe wilt u dat verbeteren?

"Dat is het gevolg van het feit dat je vele scholen in die groep hebt. Verschillende vioolscholen hebben een verschillende manier om de stok te hanteren; dat hoor je. We hebben net elf nieuwe mensen geëngageerd, die wel uit verschillende landen komen, maar nog heel jong en flexibel zijn en zich kunnen aanpassen. Technisch hebben die geen enkel probleem."

Welk deel van het repertoire zult u voor uw rekening nemen?

"Eigenlijk alles, behalve barokmuziek, want daar heb ik geen kaas van gegeten. Ik heb veel ervaring met de symfonieën van Mozart, dus daar zal het beginnen. Maar ik wil binnen de concertprogramma's contrasten aanbrengen. Waarom niet voor de pauze de Jupiter-symfonie van Mozart en na de pauze Also sprach Zarathustra van Richard Strauss? Dat is belangrijk voor het orkest; het krijgt dan de kans zijn flexibiliteit te tonen.

"Ik heb anderzijds een duidelijke werkverdeling met Philippe Herreweghe en ik denk dat het belangrijk is dat wij twee het leeuwendeel van de concerten onder elkaar verdelen. Het orkest heeft één hand nodig, het is belangrijk dat er niet te veel dirigenten voor staan. Philippe heeft een andere gevoeligheid dan ik, hij zal zich wijden aan het repertoire waarin hij beter is. Ik heb dan weer erg veel voeling met de hedendaagse muziek, ook door het feit dat ik percussionist was. Ik wil heel graag Stravinsky dirigeren; ik denk ook dat dat heel belangrijk is voor het orkest. Ze moeten moeilijke stukken spelen, dat is zoals naar de gym gaan, je wordt er elastisch van. Maar uiteraard zal ik ook ouder repertoire dirigeren, net zoals Philippe Bruckner of zelfs Stravinsky zal doen."

Wat is volgens u een goed concertprogramma?

"Een goed concertprogramma is er een dat het orkest graag speelt. Het publiek is dan ook onmiddellijk mee. Ik geloof niet in programma's die uitsluitend aan hedendaagse muziek gewijd zijn maar wel in een gedifferentieerd aanbod. We moeten aan het publiek in de eerste plaats kwaliteit bieden, maar net zo goed het plezier om in de zaal te zijn en te blijven. Daar is geen vast recept voor, maar het mag zeker niet vervelend zijn."

Hoe ziet u het wezen van uw werk?

"Ik wil een trainer zijn. En ik zal heel wat vergen van het orkest. Ik wil breken met de oude mentaliteit dat als de werktijd om is, het ook uit is. Als ik het nodig vind, zal ik nog een of twee uur doorgaan met een aantal musici. Ik wil samen met de musici studeren. Dat kan ik natuurlijk alleen omdat ik de chef ben. Als je maar gastdirigent bent, speel je dat niet klaar. Je moet al eens met een sectie kunnen werken. Voor ons Beethoven-programma heb ik dat met de blazers gedaan om de intonatie in orde te krijgen. Zij hebben dat erg geapprecieerd. Het technische aspect is erg belangrijk; pas als je geen technisch probleem meer hebt, kun je puur aan de muziek denken."

U hebt nog vele activiteiten in de hele wereld, hoe speelt u dat klaar?

"In mijn hoofd heeft deFilharmonie prioriteit. Al mijn andere afspraken zal ik maken in functie van wat ik hier doe. Ik moet hier al mijn energie in steken. De overige activiteit zal vooral opera zijn, ik ben nu eenmaal Italiaan..."

Hoe zult u hedendaagse muziek inbouwen in uw programma's?

"Het volgende programma is: Folksongs van Berio en de vijfde van Mahler. Dat lijkt een goed voorbeeld. Uiteraard denken we ook aan Vlaamse componisten. Mar het eerste doel nu is de uitbouw van het 'grote' repertoire."

Daniele Callegari dirigeert vanavond in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen deFilharmonie in werk van Glinka, Sjostakovitsj en Stravinsky. Solisten zijn de pianist Mikhail Rudy en de trompettist Alain De Rudder. Kaartjes: 0800/21.036 of www.defilharmonie.be

'De grootste kracht van dit orkest is de wil om er iets goeds van te maken'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234