Dinsdag 06/12/2022

Portret

"Ik wil de nieuwe Anna Wintour worden, maar dan met hoofddoek"

'FIRE.' Sarah Dimani in de bewuste 'Girls with guts'-fotoreeks van fotografe Dena Huys en styliste Farah El Bastani. Beeld Dena Huys
'FIRE.' Sarah Dimani in de bewuste 'Girls with guts'-fotoreeks van fotografe Dena Huys en styliste Farah El Bastani.Beeld Dena Huys

Sarah Dimani (24) stond als eerste moslima op de cover van Flair, nu laat ze sociale media nog eens ontploffen met een fotoreeks van zichzelf. Wie is het Antwerpse mode-icoon dat moslimmeisjes over heel het land inspireert?

Fernand Van Damme

Girls with guts. Vrouwen met ballen. Zo heet de fotoreeks van topfotografe Dena Huys en styliste Farah El Bastani waarin Sarah model is. Terwijl op de opiniepagina’s van kranten en sociale media wordt beslist wat vrouwen mogen dragen, laat de twintiger het gepalaver aan zich voorbij en begeestert ze haar 106.000 volgers op Instagram.

Sarah combineert religie en mode op geniale wijze; dat wordt kennelijk gesmaakt en maakt haar één van de Vlaamse voorbeeldfiguren bij uitstek voor jonge moslima’s. "Ik wil laten zien dat een hoofddoek ook modieus kan zijn. Je kan religieus zijn en tegelijk mode aanhangen."

Modest fashion ('ingetogen mode', fvd), zo omschrijf je Sarahs manier van kleden. "Het wordt gekenmerkt door lange rokken, broeken en jurken, bedekkende mouwen en hoge kragen. Én kleur. Modest staat niet gelijk aan minimalistisch en zwart."

Een hedendaagse kledingstijl die in de smaak valt bij religieuze vrouwen. "Niet enkel bij moslima's, ook joodse en christelijke vrouwen kleden zich meer ingetogen", zegt ze. "Daarnaast merk ik dat het steeds meer wordt omarmd als een stijl die losstaat van religie, door elegant, bescheiden vrouwen die er niet van houden te veel huid te tonen. Vrouwen die werken binnen een door mannen gedomineerde werkomgeving, die kampen met een huidaandoening of zelfs celebrities. Victoria Beckham en de Olsen-tweeling gaan vaak modest gekleed."

In het Westen brengen steeds meer kledingfabrikanten ook een modest gamma, van ketens als H&M en Uniqlo tot luxemerken Dolce & Gabbana en DKNY. "Ik shop in alle winkels waar een niet-religieuze vrouw ook haar kleding koopt. Niet in religieuze winkels dus, dat is onzin."

null Beeld Dena Huys
Beeld Dena Huys

IS en bullshit

Dat Sarah zou uitgroeien tot een mode-icoon voor gesluierde meisjes, sprak niet voor zich. Tot haar negentiende droeg ze zelfs geen hoofddoek. "Ik kom uit een Marokkaans gezin en ben als moslima opgevoed, at halal en volgde de ramadan, maar heb me tijdens mijn jeugd nooit beziggehouden met wat het betekent om moslima te zijn. Mijn ouders hebben mij ook nooit een hoofddoek opgelegd. Sterker, ik ben naar een katholieke uniformschool gegaan. Ik droeg altijd een shortje en speelde meisjesvoetbal, daar ging mijn energie naartoe.”

null Beeld Dena Huys
Beeld Dena Huys

Eenmaal op de hogeschool, stelde Sarah haar identiteit wel in vraag. "Net als veel van mijn leeftijdsgenoten zat ik in de knoop met mezelf. 'Wie wil ik worden? Wat wil ik met mijn leven aanvangen?' De ramadan viel toen in de zomervakantie en met het gezin waren we in Marokko. Mijn zus had islamitische boeken mee en ik heb die toen allemaal in één ruk uitgelezen. Ik had me nooit beziggehouden met wat het betekent om moslima te zijn. Het is toen dat ik heb beslist om een hoofddoek te dragen. Het gaf meer zin aan mijn leven. Ik wilde mensen op straat tonen: 'Ja, ik ben moslima en ben er trots op'."

In vergelijking met vijf jaar geleden is het nu pakken moeilijker om te beslissen om een hoofddoek te dragen, meent ze. "In die periode was er nog geen sprake van Islamitische Staat en alle bullshit en aanslagen. Het enige kwade was toen Al Qaida. Er was geen sprake van zo'n uitgesproken racisme tegen moslims. Toch zou ik vandaag dezelfde beslissing nemen. Ik zou er misschien langer over nadenken, dat wel."

Doorzetter

Sociale media hebben Sarah geholpen om de plaats van haar hoofddoek in haar leven te bepalen. "Instagram heeft mijn leven veranderd", zegt ze. "Toen ik mijn account heb gemaakt, is er een nieuwe wereld voor me opengegaan. Ik vond het inspirerend om te zien hoe vrouwen wereldwijd hun hoofddoek op verschillende, originele manieren dragen. Ik wilde er net zo leuk uitzien."

De voorbije vier jaar is de Antwerpse met looks gaan experimenteren en zo heeft ze haar gigantische volgersaantal vergaard. "Ik vind het belangrijk dat mensen kunnen zien wat voor vrouw ik ben: een doorzetter, iemand die graag experimenteert. Én bovenal tonen dat je een hoofddoek dragende moslima kan zijn en doen wat je wil."

Natuurlijk komen er negatieve reacties. "Maar ik heb van bij het begin duidelijk gemaakt: als het je niet aanstaat, ga gewoon weg. Je kunt zeker commentaar geven, maar het moet respectvol blijven."

Ook binnen de moslimgemeenschap is er kritiek, zegt Sarah. Ze wimpelt die weg: "Sommige vrouwen dragen een boerka, andere een tulband of niqab. Wat ik oké vind, kan voor anderen dan weer niet door de beugel. Maar: islam is een persoonlijke belijdenis. Ieder gelooft op zijn of haar manier, het is niet aan anderen om te oordelen. Ik schreeuw niet dat je me klakkeloos moet volgen."

null Beeld Dena Huys
Beeld Dena Huys

Gesloten deuren

Verandering is op til, maar volgens Sarah wordt diversiteit nog te weinig omarmd in België. "In vergelijking met een wereldstad als Londen staan we nergens", zegt ze. "Dat werkt demotiverend. Minderheidsgroepen gaan het zo snel opgeven. 'Wij gaan het toch nooit maken, Sarah', maar in dat doemdenken ga ik niet mee. 'Doe de moeite om te vechten', antwoord ik dan. Vechtlust geeft energie. Als een bedrijf mij niet aanneemt, omwille van mijn hoofddoek, vind ik dat vooral jammer voor hen. Ze weten niet wat voor een talent ze missen." (lacht)

null Beeld Dena Huys
Beeld Dena Huys

Maar natuurlijk zijn er ook limieten aan haar incasseringsvermogen. "Ik kan ook slechte dagen hebben. Soms denk ik: ik moet weg uit België, het is gemakkelijker om zaken te realiseren op plaatsen waar al deuren open zijn, eerder dan te blijven trappelen voor gesloten deuren. Maar dan is er telkens weer iemand die wél luistert, wél kansen geeft. En dan beslis ik om te blijven. Om ervoor te zorgen dat mijn toekomstige dochter niet hetzelfde als mij moet doorworstelen en nog veel meer kan bereiken, met minder energie."

Sarah is vastberaden om haar doelen te bereiken. "Ik heb altijd gezegd dat ik voor mijn dertigste een eigen bedrijf zal opstarten én in de wereld van de modemagazines ga", zegt ze. "Hoofdredacteur worden. De nieuwe Anna Wintour, maar dan met hoofddoek."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234