Vrijdag 05/03/2021

Talk to Me

"Ik wil artistiek relevant zijn voor een mainstreampubliek"

Faisal Chatar skypet met Tom Galle.  Beeld Bob Van Mol
Faisal Chatar skypet met Tom Galle.Beeld Bob Van Mol

“Tom Galle!” Over zijn eerste gesprekspartner moest Faisal Chatar niet lang nadenken. Galle is een notoir internetterrorist die van viraal gaan een sport heeft gemaakt. Via Instagram banen zijn projecten hun weg naar Fox News en Time Magazine.

Niet eens zo gek lang geleden werkte Tom Galle nog voor een reclamebureau in Brussel en won hij prijzen met zijn campagnes. Sinds kort woont hij in New York, waar hij doet waar hij écht van houdt: het internet breken. Een filmpje waarin hij een zalm als gsm gebruikt, kreeg zopas nog twee miljoen views.

De kans is groot dat u zijn werk al eens gezien hebt, zonder te beseffen dat er een Belg achter zit. Hij is ook de eerste om toe te geven dat mensen hem niet kennen, laat staan snappen – zijn oud-collega's nog het minst van al – maar Tom Galle is wel degelijk een hit op het internet.

Technologie zal het gesprek, dat plaatsvindt vanachter een laptop, domineren. Faisal zit casual in zijn teenslippers te wachten om met Tom Galle te skypen over wat hen beiden nauw aan het hart ligt: internetcultuur.

Mensen plakken allerlei etiketten op jouw werk: performance art, meme art,

Tom Galle: "Die zullen ook wel kloppen, vermoed ik. Ik ben obsessief bezig met het internet. Ik haal er de ingrediënten uit voor mijn werk en recentelijk is dat meer geëvolueerd naar performance art. Daarvoor was ik vooral bezig met websites."

De dingen die je maakt lijken me iets dat heel spontaan ontstaat vanuit het internet.

"De projecten waar het minste over nagedacht wordt, zijn vaak de succesvolste. Die waar ik te veel over nadenk, euh, minder. Overthinking, hé."

Als ik ga draaien, krijg ik meteen feedback. Vind je op het internet een dankbaar publiek? 

"Ik krijg er in elk geval veel van terug. De reacties zijn wel vaak extreem: héél positief, ofwel zijn het haters. Maar ik vind het net interessant dat mijn werk zulke extreme reacties uitlokt. Ik heb eens een selfiestick gemaakt voor een laptop. Voor de grap uiteraard. Meteen stond op Facebook een protestgroep met honderdduizend likes! We hebben die allemaal een promocode gestuurd."

Nooit gedacht die selfiesticks ook écht aan te bieden?

"Nee, dat zou ik nooit doen. Zoiets gaat viraal en dat is even cool, maar daar houdt het op. Al heb ik nu wel een boek gemaakt met mijn strafste werk."

Is dat niet raar voor iemand die online leeft?

"Als je op internet kunst maakt, word je continu gepusht om nieuwe dingen te doen. Alles passeert daar heel snel. Soms iets te snel. Nu kan ik geïnteresseerden ook nog na een paar jaar tonen wat ik gedaan heb."

Kun je met die snelheid eigenlijk van dat succes genieten?

"Ja. Dat werkt zelfs heel verslavend. Al moet ik zeggen dat het mij niet te doen is om de hype, maar om de kwaliteit én diversiteit van het werk. Toen ik met websites bezig was, had ik een techniek gevonden die altijd werkte. Daar had ik mee kunnen blijven werken en geld verdienen, maar dan verveelde ik mij nu steendood."

Maar mensen kunnen je wel inhuren?

"Het artistieke is mijn prioriteit. Maar wat ik doe, wil ik ook kunnen aanbieden aan bedrijven. Ik probeer een evenwicht te zoeken tussen creativiteit en commercialiteit. Als je kijkt naar wat er allemaal mogelijk is, is de advertentiewereld vandaag nog erg conservatief. Die brug maken en er geld mee verdienen, lijkt me logischer en haalbaarder dan een kunstenaar worden in de klassieke zin."

Ik heb al vaak gezien dat je werk wordt gestolen door grote bedrijven voor hun campagnes.

"Als het gaat om andere kunstenaars, maakt het mij niet uit. Maar als een bedrijf als Tinder met mijn ideeën gaat lopen, dan heb ik daar uiteraard wél een probleem mee. Dat heb ik hen ook laten weten, maar natuurlijk hebben ze nooit geantwoord."

Daarom dat mensen hun memes tegenwoordig taggen met een naam, maar jij doet dat niet.

"Voor mij verpest dat het beeld." (lacht)

Weet je publiek dat je grote prijzen hebt binnengehaald in de reclamewereld?

"Ik heb bij sommigen weleens subtiel gepolst, maar blijkbaar hebben mensen in de VS enkel weet van het laatste jaar van mijn carrière. Ik denk ook niet dat ze zouden begrijpen dat ik uit de reclame kom, zoals mijn Belgische collega's uit de reclamewereld totaal niet snappen met wat ik nu allemaal bezig ben."

"This whole page is a freak show", staat er op jouw Instagram.

"Ik vind dat positief. Ik maak emoties bij mensen los. Hoe meer reactie, hoe beter. Positieve en negatieve. Ik daag de mensen ook uit, dus het zou gek zijn om daar dan over te klagen. Met mijn Netflix & Chill Bedroom (een kamer die op Airbnb werd verhuurd voor 400 dollar en waarin alles aanwezig was voor een avondje tv-kijken, red.) heb ik zelfs Fox News gehaald. Totaal mijn ding niet, maar ik vond het superinteressant om opgenomen te worden in de mainstreamcultuur. Het is mijn doel om artistiek relevant te blijven, maar óók voor een mainstreampubliek."

Over Fox News gesproken, hoe is het vandaag trouwens in de VS?

"Héél intens. Het is bijna onmogelijk om hier rond te lopen en niet het politiek klimaat te voelen. Dat inreisverbod, hoe beangstigend is dat! In de kunstwereld zijn de meeste mensen intussen erg cynisch geworden, dus ik vermoed dat die gevoelens ook wel mijn werk zullen insluipen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234