Dinsdag 02/06/2020

'Ik wil altijd beter doen, op elk vlak'

Terwijl Bruno Wyndaele volop nieuwe afleveringen van de zomerquiz De premiejagers inblikt, zendt Eén maandag de finale uit van Eeuwige roem, een ander kijkcijferkanon van zijn productiehuis De Filistijnen. Als opwarmer vertelt de mede-initiatiefnemer van Bonanza 'voor eens en altijd' hoe de mediaoorlog tussen dat nieuwe blad en Humo losbrak.

Door Brecht Decaestecker

Hoe bent u in de media terechtgekomen?

"Ik was veertien toen ik niet kon weerstaan aan de lokroep van de lokale radio Scorpio in Leuven. Het hipste dat de openbare omroep toen uitzond, was Vragen staat vrij met Lutgart Simoens en Te bed of niet te bed met Jos Gheysen (lacht). Scorpio was verleidelijker, want illegaal en dus gevaarlijk. Toen ik achttien was, ben ik gaan vragen of ik geen programma mocht presenteren. Ik zei dat het desnoods midden in de nacht mocht zijn, en zo geschiedde: ik mocht een nachtprogramma presenteren.

"In 1992 waren de radiozenders van de openbare omroep nog altijd weinig veranderd, tot Radio 1 met Het vrije westen begon, met Terry Verbiest en Geertje De Ceuleneer. Ook toen heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ze me niet konden gebruiken. Ik mocht beginnen als redacteur."

Welke kranten en tijdschriften werden bij u thuis gelezen?

"De Standaard en Knack."

Welke kranten en tijdschriften leest u nu?

"Elke dag Het Laatste Nieuws en De Standaard. Wekelijks Humo en Dag Allemaal en de rest die bij productie- en tv-huizen rondslingert. En elke vrijdag De Morgen, vanzelfsprekend (lacht)."

Wat was uw eerste wapenfeit in de media?

"We zijn er destijds in geslaagd de zendvergunning van Scorpio verlengd te krijgen. Op een gegeven moment werden lokale radio's een winstgevende bezigheid. Bij Scorpio was winst maken het laatste waaraan wij dachten. Maar plots waren er dus meer kandidaten dan frequenties. Daardoor dreigden we onze zendvergunning kwijt te raken. We hebben toen een dossier samengesteld en zijn dat bij allerlei commissies en ministers gaan verdedigen. Met succes."

Wat is uw mooiste herinnering in de media?

"De laatste uitzending van Het vrije westen in 1997. Ik kreeg tranen in de ogen, omdat een mooie periode afgesloten werd. Het programma had bij de mensen veel geluk verspreid."

Wat is uw slechtste herinnering in de media?

"Ik heb een selectief geheugen. Ik verdring de slechte herinneringen en onthoud enkel de goede (lacht)."

Was uw periode als co-oprichter van het tijdschrift Bonanza geen slechte herinnering?

"Neen, want Bonanza was rock-'n-roll. Ik was wel ontgoocheld dat het initiatief op weinig goodwill kon rekenen van een aantal mensen. Misschien moet ik maar voor eens en altijd de waarheid achter het zogeheten Matelote-incident vertellen. In 2000 hadden we bij Woestijnvis het plan gesmeed om een nieuw blad op de markt te brengen. Mediaxis, de toenmalige uitgeverij van Humo, vroeg ons of we in plaats daarvan niet Humo wilden overnemen. Daar had Wouter Vandenhaute wel oren naar. Eén probleem: Wat met Guy Mortier? We waren het erover eens dat we hem aan boord moesten houden. Zonder Guy had het geen zin. Daarom spraken Wouter, Rick Tubbax en ik met hem af in het Antwerpse visrestaurant De Matelote. Blijkbaar zat wat verderop een journalist van Gazet van Antwerpen mee te luisteren. Die verstond alleen Wouter, om de simpele reden dat hij iets luider praat dan de gemiddelde mens (lacht). Die journalist meende een spannend verhaal te hebben, maar zijn krant wilde het niet publiceren. Dus liep hij ermee naar een journalist van De Morgen, die een stuk schreef over de moord van Wouter Vandenhaute op Guy Mortier. Toen dat verscheen, belde Rick naar Guy Mortier en zei: 'Als we samen een antwoord schrijven waarin de waarheid staat, dan is dat verhaal de wereld uit.' Waarop Guy antwoordde: 'Neen, dat doe ik niet.' Wellicht kwam hem dat beter uit, ik weet het niet. Zo is de strijd tussen beide bladen begonnen."

Hoe zou u uw huidige job omschrijven?

"Ik ben tv-producent. Dat betekent: het bedenken en organiseren van nieuwe tv-programma's. Met alles wat daarbij komt kijken: ideeën, geld en mensen zoeken, tot het uiteindelijk in een blauw doosje ligt waarop staat: 'Klaar voor uitzending.'"

Wat is het leukste aspect aan uw job?

"Dat ik elke dag iets anders mag doen dan de dag ervoor. Dat is een rode draad door mijn hele leven."

Wat is het eerste mediakanaal dat u 's morgens raadpleegt?

"Terwijl ik Radio 1 opzet, bekijk ik de voorpagina van Het Laatste Nieuws. Gewoonlijk vertellen ze net dan op de radio wat er in de kranten staat, waardoor ik hoor wat ik aan het lezen ben (lacht)."

Zonder welk medium zou u niet kunnen?

"De krant, denk ik. Op vakantie betrap ik mezelf erop hoe weinig ik tv kijk, terwijl ik toch elke dag een krant wil lezen. Bij voorkeur een plaatselijke."

Wie bewondert u in de media?

"Clevere Britse geesten, zoals Jonathan Ross, Stephen Frey, Clive Anderson... En natuurlijk Paul Merton en Ian Hislop van Have I Got News for You. Voorbeelden zijn het niet, want dat zou betekenen dat ik hen probeer te evenaren, wat onmogelijk is."

Hebt u één ambitie die u nog wilt realiseren voor u met pensioen gaat?

"Beter doen. Op elk gebied. Ik wil me beter organiseren, met betere mensen werken en betere cijfers halen. En dat met iets wat nooit eerder is gemaakt... Telkens wanneer dat lukt, voel ik me gelukkig."

Waar zou u werken als u niet in de media werkte?

"Toch in de media, vrees ik. Het lijkt me de enige werkomgeving waarin je nergens in gespecialiseerd moet zijn. Je kunt natuurlijk de beste klank- of geluidsman proberen te zijn, maar je kunt ook gewoon goed zijn als je eigenlijk niets écht goed kunt, maar alles een beetje. Zoals ik."

Wat doet u in uw vrije tijd?

"Koken. Nadat ik een paar jaar hard gewerkt had en op broodjes en fastfood had geleefd, heb ik beslist dat ik elke dag, één keer per dag, achter een bord moet zitten, waarvan links een vork ligt en rechts een mes, en waarop warm eten ligt. Dat lukt het best als je zelf je eten klaarmaakt. Bovendien is koken ideaal om je gedachten te verzetten."

Eeuwige roem, Eén, maandag, 20.35 uur

1965 Geboren in Tienen

1983 Studeert geschiedenis aan de KU Leuven

1983 Presenteert 's nachts een programma op de lokale radio Scorpio

1992 Begint als losse medewerker bij Het vrije westen op Radio 1, dat hij nadien ook presenteert. Schrijft ondertussen ook voor Humo en TV-Express.

1995 Maakt het tv-programma Rad van tong voor VT4

1997 Gaat aan de slag bij Woestijnvis als programmamaker en presentator van onder andere De laatste show, De commissie Wyndaele, De slimste mens

2001 Mede-initatiefnemer van Bonanza, tijdschrift van Woestijnvis

2004 Richt productiehuis

De Filistijnen op. Daarvoor bedacht en/of presenteerde hij Beste vrienden, De nieuwste quiz, Vriend of vijand, De premiejagers en Eeuwige roem.

Ik bewonder clevere Britse geesten als Jonathan Ross, Stephen Frey, Paul Merton en Ian Hislop. Hen evenaren is onmogelijk

n 'Je kunt ook gewoon goed zijn als je eigenlijk niets écht goed kunt, maar alles een beetje. Zoals ik.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234