Vrijdag 25/06/2021

'Ik speel niet graag de baas'

Radioveteraan Bert Geenen neemt bij 4FM weer plaats achter de microfoon

Er zijn weinig vleesverwerkende bedrijven waar de directeur mee aan de lopende band worsten komt draaien. Maar bij radio 4FM kruipt de programmadirecteur vanaf volgende week weer achter de microfoon. Dertien jaar nadat hij bij Studio Brussel uit de ether verdween, wordt Bert Geenen 'gewoon' weer presentator, van de ochtendnieuwsshow. 'Ik moet me nuttig kunnen voelen.'

Door Els Maes

Toen zeven jaar geleden de landelijke commerciële zender 4FM boven de doopvont werd gehouden, was er aan hoge verwachtingen geen gebrek. In een interview in Humo uit februari 2000 (titel: 'Wij gaan de wereld veroveren') vertellen de oprichters over hun visie op de zender, die zich kort laat samenvatten in de term 'Buik', wat moest staan voor Buitengewoon, Uitmuntend, Intensief, Krachtig. "Een unieke format in deze dagen", zo klonk het.

Dat soort marketingkrachttermen zult u niet snel horen uit de mond van Bert Geenen. Sinds vorig jaar staat de ex-StuBrupresentator aan het roer bij 4FM, nadat de zender al talloze keren klinisch dood werd verklaard. Terwijl commerciële concurrent Q-Music een hoge vlucht nam, spartelde 4FM de voorbije jaren van de ene wissel aan de top naar de volgende koerswijziging. Sinds de zender een thuis heeft gevonden bij de VMMa, onder de veilige vleugels van de voormalige concurrent Q-Music, is er weer hoop én geld voor 4FM.

Vanaf 1 februari resulteert dit in een - zoveelste - nieuwe start voor 4FM, met een nieuw logo, een imagocampagne, een nieuw programmaschema en een vernieuwd ochtendblok, 4FMActueel, met meer nieuws en duiding. Presentator wordt Bert Geenen, hoewel de programmadirecteur aanvankelijk niet echt stond te trappelen om opnieuw te presenteren. "Tijdens proefuitzendingen heb ik af en toe een keertje nieuws of verkeersinformatie gelezen. Om te besparen eigenlijk", zegt Geenen. "Als voorbeeldje heb ik toen een keertje het nieuwe ochtendprogramma volledig gepresenteerd en toen Erwin Deckers (presentator en programmadirecteur van Q-Music, EMa) en Peter Bossaert (directeur Radio van de VMMa, EMa) dat hoorden, hing ik eraan. (lacht) Ik heb mijn dokter eens geraadpleegd. En mijn vrouw. En toen was het snel beslist."

Maar radio maken is als fietsen, zo blijkt. "Het moeilijkste aan presenteren is een natuurlijke preekstijl vinden. Als je die eenmaal te pakken hebt, leer je dat niet snel af. Ik hoop dat ik volgende week, als we live gaan, meteen die juiste toon terugvind. En dat de zenuwen me geen parten zullen spelen."

Want een beetje 'trac' is er wel, zelfs voor een ervaren rot als Geenen. "Het grote verschil is dat ik de programma's die ik vroeger maakte, tot in de puntjes kon voorbereiden. De kunst zat er juist in om het zo spontaan mogelijk te laten klinken. Dat is nu helemaal anders, aangezien alles wordt gedicteerd door wat de actualiteit aandient en wat de kranten die ochtend brengen."

En bovendien is radiomaken anno 2007 sterk geëvolueerd, zegt Geenen, van een heel individuele bezigheid naar teamwerk. "Er is de nieuwsredactie, twee mensen die het nieuws lezen, iemand die het verkeer brengt. Terwijl ik vroeger alles in mijn eentje in handen had, wordt er nu door een hele ploeg aan dit programma gewerkt. Maar dat vind ik alvast veel leuker."

4FM Actueel moet een "rustig actualiteitenprogramma" worden, waarbij een aantal specialisten duiding geven bij thema's uit politiek, showbizz, sport, lifestyle. In een fragmentje van de proefuitzending die de voorbije week werd opgenomen, horen we politiek hoofdredacteur van De Morgen Yves Desmet toelichting geven bij het nieuwe milieuprogramma van de EU. Jan Verheyen brengt een prognose bij de Oscarnominaties. "Op die manier kunnen we onderwerpen belichten vanuit een persoonlijke invalshoek. We willen meer doen dan droge feiten meegeven", aldus Geenen.

De meeste bijdragen worden op voorhand opgenomen, om alles tot een geheel te monteren. "Omdat we op die manier het verschil kunnen maken", zegt Geenen. "Andere zenders brengen al interviews of korte babbels. Bij veel presentatoren bestaat dan de neiging om de geïnterviewde zo snel mogelijk te onderbreken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar soms wel eens aan erger: als ik naar de radio luister en voel dat de interviewer zit te springen om zijn eigen mening er tussen te wringen. Ik word daar ongemakkelijk van. Je moet iemand soms de kans geven om een betoog uiteen te zetten."

Het geheel klinkt vooral een pak rustiger dan de uitgelaten personalityradio die Q-Music, Donna en Studio Brussel op dat ochtendlijke uur serveren. "We moeten vaststellen dat de meeste andere zenders op dat tijdstip op een ludieke manier met de actualiteit omspringen. Voor wie dat niet kan smaken, zijn de enige alternatieven de regionale aanpak van Radio2 of de sérieux die Radio1 uitstraalt. Wat wij doen bestaat voorlopig nog niet."

Dat ze bij 4FM met hun kleine nieuwsploeg niet kunnen opboksen tegen de uitgebouwde (regionale) VRT-redacties, beseft Geenen maar al te goed. Het enthousiasme en de creativiteit van zijn nieuwsploeg zullen het verschil moeten maken. "Het zal erop aankomen de juiste items uit te kiezen en via originele invalshoeken met de actualiteit om te springen."

Op een moment dat alle VRT-netten aan een verjongingskuur bezig zijn, richt 4FM zich expliciet op een breed publiek van dertigers en veertigers. Mensen die niet-storende achtergrondmuziek en nieuws appreciëren, tijdens het uitvoeren van hun drukke dagtaak. "Als we ons superjong wilden profileren, zouden ze mij niet achter de microfoon zetten zeker?", grapt Geenen. "Omdat alle zenders verjongen, komt er inderdaad misschien meer plaats vrij voor ons." Zo zullen de mensen die vijftien jaar geleden met de stem van Bert Geenen wakker werden op Studio Brussel, nu misschien klaar zijn voor 4FM, denkt Geenen. "Als die nog kunnen ademen, zijn ze zeer welkom."

Intussen heeft Geenen een kwarteeuw radio-ervaring op zak. "Maar je hebt het medium nooit helemaal door", zegt hij. "In mijn beginjaren bij Studio Brussel heb ik zelf geoefend om een bepaald niveau te halen als radiomaker en daarna heb ik dat tien jaar lang aan anderen kunnen doorgeven. Nu is het de omgekeerde wereld: ik zit hier als programmadirecteur, maar van mijn medewerkers steek ik nog van alles op. De jonge mensen op de redactie moeten me de truken van het internet tonen en Erwin Deckers van Q-Music helpt me om jingles of een teaser juist te timen."

Terug naar school, daar komt het een beetje op neer. Een kwetsbaar ego zou dat niet aankunnen. Er zullen genoeg anciens zijn die na zoveel jaar ervaring geen lessen willen krijgen van de jonkies. "Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik werk niet graag hiërarchisch en ik speel niet graag de baas. Ik geef graag de richting aan, als deel van een goede ploeg. Het is misschien makkelijker om de baas te spelen, maar het is zeker niet plezieriger."

Bert Geenen mag zelf de adjectieven 'rustig', 'nuchter' en 'minzaam' meekrijgen, zijn palmares vertoont een woelig parcours: van StuBru naar Donna, van Donna naar Q-Music, en via VTM naar 4FM. Maar gevraagd naar zijn grootste verwezenlijking antwoordt Geenen dat hij op alle plekken met "toffe mensen" heeft samengewerkt. "Op zich vind ik dat een grote prestatie: erin slagen om leuke teams bij elkaar te brengen en iedereen samen aan iets te laten bouwen. Goed ploegwerk, daar ben ik trots op."

Te bescheiden, wellicht, want de prestaties van de radiodokter zijn niet mis. "Oké, toen Donna groter werd dan Radio2, dat was een heel leuk moment", geeft Geenen toe. "En de start van Q-Music. Dat dat zomaar kon worden waargemaakt, van niets naar een echte zender. Dat was mooi."

De man die Donna en Q-Music mee groot maakte, heeft zichzelf niet veel kans gegeven om op zijn succes te teren. "Ik wil me gewoon nuttig voelen in mijn job. Als je een goed team hebt samengesteld en alles goed loopt, dan voel ik me snel overbodig. Dan start ik liever met iets nieuws", zegt Geenen, die goed beseft dat hij ook tot aan zijn pensioen aan de Reyerslaan had kunnen blijven wonen, met een van de vele managerstitels op zijn revers. "Ik heb ook alle respect voor de mensen die dat doen. Maar ik had het gevoel dat mijn rol bij Donna zo ongeveer was uitgespeeld, en het leek me een prachtig idee om met een paar van die mensen een helemaal nieuwe zender uit de grond te stampen. En zodra Q-Music op de rails stond, vond ik dat het niet veel zin had om daar te blijven zitten." Vandaar ook nu weer: iets nieuws. "Binnen de VMMa is programmadirecteur van 4FM spelen zelfs geen fulltime job. Het enige dat voor mij telt, is dat ik mijn dag nuttig kan vullen."

Bovendien heeft Geenen het erg naar zijn zin, nu hij met 4FM weer onderdak heeft gevonden in de gebouwen van de VMMA, bij zijn ex-collega's van Q-Music. "Omdat je hier de polsslag van de wereld voelt", zegt Geenen. "Tot vorig jaar zaten we in een mooi herenhuis in Schaarbeek, met een tiental mensen. Heel gezellig, maar we zaten daar een beetje geïsoleerd. Hier voel je dat de wereld leeft, en dat is nodig.

"Bovendien zitten we nu in de comfortabele positie dat we geen strijd meer moeten leveren tegen Q-Music. We zitten onder één dak en kunnen onze strategieën perfect op elkaar afstemmen. Toen we nog eigendom van Talpa waren, was hun enige zorg: groeien. Nu is het belangrijkste het resultaat voor de twee zenders samen."

Of hij al naar de vernieuwde Radio Donna heeft geluisterd, willen we ten slotte nog weten. "Ik heb de tv-spot gezien, maar nog niet geluisterd", zegt Geenen. "In principe luister ik altijd naar de zender waar ik voor werk. Je moet jezelf helemaal onderdompelen in die zender, om doordrongen te raken van het ritme, de muziek, de jingles, de stemmen."

Of hij nog iets kwijt wil over de commotie over de vernieuwde Radio 1 dan maar? "Ik vind dat Radio1 in ieder geval een pak dynamischer klinkt dan vroeger, en ze hebben inspanningen gedaan om alles als een geheel te laten klinken. Dat is essentieel, volgens mij. Je kunt het niet meer maken om te klinken als een samenraapsel van vier, vijf verschillende netten."

En dat de vernieuwing zulke heftige reacties heeft losgemaakt, is alleen maar goed nieuws voor het medium radio, zegt Geenen. "Het bewijst dat mensen een hechte band hebben met hun zender, en dat radio nog altijd een belangrijk medium is dat de gemoederen beroert. Dat is goed nieuws voor alle radiomakers."

Bert Geenen (55) startte zijn radiocarrière in de jaren tachtig bij Studio Brussel, als presentator van het ochtendblok en van Geenen Tijd. Van 1996 tot 2000 was hij netmanager bij Radio Donna. Bij de opstart van Q-Music stapte Geenen over naar de VMMa, waar hij onder andere programmadirecteur was van Q-Music, Topradio en, samen met Jan Verheyen, van VTM.

Sinds 2006 is Bert Geenen programmadirecteur van 4FM. In mei vorig jaar nam de VMMa de zender over van het Nederlandse Talpa, de investeringsmaatschappij van John de Mol, en zo belandde Geenen weer bij zijn vorige werkgever. Vanaf 1 februari zal hij de functie van programmadirecteur van 4FM combineren met de presentatie van het vernieuwde ochtendblok van 6 tot 9 uur op 4FM.

Als alles goed loopt, voel ik me snel overbodig. Dan start ik liever met iets nieuws

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234