Vrijdag 25/09/2020

'Ik speel graag toffe eikels'

Hij presenteert de ochtendshow op Q-music en maakt momenteel grote sier in de vtm-reeks 'Danni Lowinski'. Kürt Rogiers is dan ook best een tevreden man. En toch. 'Je blijft altijd hopen op meer.'

Maandag gaat Rogiers (40) in opdracht van Q-music in quarantaine. In het kader van Het experiment worden hij en radiocollega Sven Ornelis twaalf dagen lang afgesloten van de buitenwereld. Geen radio, geen tv, geen internet. Maar ze blijven wel radio maken. Zowel 's ochtends als 's avonds. En om het allemaal nog wat spectaculairder te maken, krijgen de twee ook nog eens een dosis fake berichten over wat er zich in de buitenwereld afspeelt over zich heen.

En dat vond je meteen een goed idee?

Kürt Rogiers: "Ik heb het zelf mee bedacht. (lacht) Elke dag krijgen we bakken informatie over ons heen. Via sociale media, via televisie, via kranten en tijdschriften. Ik ben heel benieuwd om te zien wat er gebeurt wanneer al die prikkels wegvallen. Dat we tijdens ons isolement ook foute berichten te horen krijgen maakt het extra interessant. Wat kunnen de luisteraars ons zoal wijsmaken? Stel nu dat tijdens Het experiment iets zoals 9/11 gebeurt? Dat geloven we toch nooit?"

Is Het experiment niet gewoon een zoveelste stap in het opbod tussen radiostations die elkaar met steeds spectaculairder stunts proberen te overtroeven?

"We gebruiken zelf nooit het woord 'stunt'. We hebben het liever over acties. En het is heus niet de bedoeling er telkens een schepje bovenop te doen. Wij gaan nooit rond tafel zitten met als uitgangspunt 'we hebben vorig jaar een ruimtereis weggegeven, wat zou er nog straffer kunnen zijn?'. De eerste vraag die we ons altijd stellen is: zal het goede radio opleveren?"

En? Zal dat bij Het experiment het geval zijn?

"Dat hopen we. Natuurlijk kunnen we dat nu nog niet beloven, maar we merken wel dat de actie leeft bij de luisteraars. Die luisteraars zijn zelf trouwens vragende partij voor onze acties. Wanneer we een tijdje niets plannen stromen de voorstellen binnen. Die acties zijn de ideale manier om interactief met je luisteraars om te gaan en dat is anno 2012 zo belangrijk. Luisteraars willen meer dan enkel luisteren, ze willen zelf voor een deel bepalen wat er gebeurt.

"Ook voor onszelf zijn die acties belangrijk. Ze houden iedereen scherp. Na elke actie komen er telkens een heleboel nieuwe ideeën boven water. Dit is met voorsprong de creatiefste vloer waar ik ooit heb gewerkt. En dat wil wat zeggen. Ik heb in Nederland een aantal jaar bij BNN gewerkt, een jongerenzender die algemeen beschouwd wordt als een van de creatiefste van de lage landen. Maar terwijl de acties die we daar op poten zetten als heel cool werden gezien, krijgt wat we bij Q-music doen telkens een commerciële stempel mee. En dat terwijl we eigenlijk net hetzelfde doen."

Hoe ben je van BNN bij Q-music terechtgekomen?

"Dankzij een vliegtuigcrash. Vier jaar geleden maakte ik een reisprogramma voor BNN waarvoor we naar de meest en de minst ecologische steden ter wereld trokken.De laatste stad op het lijstje was Los Angeles, maar toen we van daar uit naar huis wilden vliegen, ging het fout. Ons vliegtuig had plots allerlei elektrische problemen en moest uiteindelijk een buiklanding maken in New York. De Nederlandse media zaten daar meteen bovenop en dat was ook Deckers en Ornelis opgevallen. Ze belden me voor een babbel in hun ochtendshow en vroegen meteen ook of ik geen zin had eens langs te komen. Toen ik de volgende dag in de studio stond, vroeg Erwin me compleet out of the blue of ik hem niet eens twee weken wou vervangen. Hij had het toen heel druk met de Nederlandse Q-zender en wou zich daar een tijdje op concentreren. Wat ik toen niet wist was dat die vervanging eigenlijk een uitgebreide test was. Blijkbaar viel de test mee, want na die veertien dagen vroeg Erwin of ik niet definitief zijn plaats wou innemen."

Waarop jij meteen ja zei?

"Het was toch een behoorlijk dilemma. Op dat moment was mijn carrière in Nederland echt aan het exploderen. Bij BNN lag een nieuw contract voor me klaar en ik was net gevraagd om een van de hoofdrollen te spelen in een langlopende televisiereeks. Alleen zou ik dan wel naar Nederland moeten verhuizen. Mijn agent had al een optie op een appartement genomen. Maar mijn vrouw zag die verhuis niet zitten. Toen ik thuiskwam met het aanbod van Q op zak was de keuze dan ook snel gemaakt. In één weekend tijd heb ik alle Nederlandse plannen afgebeld. Dat heeft toen behoorlijk wat kwaad bloed gezet. Mijn agent bijvoorbeeld wou de eerste maanden liever niet meer met me werken. Als ik nu nog eens in de Nederlandse media opduik is het in de rubriek 'hoe zou het nog zijn met?'."

Je hebt het acteren opgegeven voor de radio. Maar nu duik je toch opnieuw in de vtm-reeks Danni Lowinski op.

"Als er een aanbod komt dat ik met mijn radiowerk kan combineren, dan ben ik altijd geïnteresseerd. Bij Danni Lowinski was dat het geval. Bovendien was het een rol die me lag: een feelgoodreeks met een van de beste Belgische actrices van het moment. En ik mocht een sympathieke eikel spelen, iets wat ik in Nederland al een aantal keer met veel plezier had gedaan."

Danni Lowinski is wel niet meteen een reeks waarmee je acteerprijzen wint.

"Een Oscar zal die rol me niet opleveren, dat klopt. Maar Danni Lowinksi is wel feelgoodtelevisie zoals je die anno 2012 moet brengen. Het komt er voor een zender als vtm op aan een evenwicht te vinden. Er wordt hier ook serieuze fictie gemaakt, zoals het project rond de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen, maar daarnaast moet je ook alternatieven brengen. Het zijn geen vrolijke tijden en dan willen mensen 's avonds wel eens een portie feelgood. Je merkt dat ook aan de kijkcijfers. Danni Lowinski haalde meteen een miljoen kijkers, dat was voor vtm al een tijdje geleden."

Had je als acteur toch niet liever een rol in zo'n serieuze fictiereeks versierd?

"Het is geen kwestie van iets liever doen, het heeft eerder te maken met eens iets anders te kunnen doen. Ik dreig een beetje de mister feelgood van Vlaanderen te worden. Maar om rollen in die zogenaamd prestigieuze reeksen te versieren ben ik op de verkeerde plaats geboren. Ik kom uit het Waasland, spreek heel goed het plaatselijke dialect maar kan helaas geen Antwerps praten. En op dit moment is dat een noodzaak. Zowat alle ernstige fictiereeksen worden tegenwoordig in het Antwerps gedraaid. Telkens als ik Geoffrey Enthoven (regisseur van 'Hasta La Vista', PD) tegen het lijf loop, vraagt hij me om Antwerps te leren. Maar dat wil ik niet. Kürt Rogiers die Antwerps spreekt, dat gelooft toch niemand? En dus zit er voor mij niets anders op dan wachten tot het Waaslands plots helemaal in wordt. (lacht)"

Nemen ze je in Nederland meer serieus als acteur dan in Vlaanderen?

"Ik werkte in Nederland voor BNN, een zender die onderdeel is van de publieke omroep. Dat zorgde meteen voor een zeker serieux. In Vlaanderen zit ik in de commerciële hoek en dat heeft zijn impact op de aanbiedingen die je krijgt. In Nederland denken ze ook veel minder in hokjes. Kijk naar Linda de Mol. Zij presenteert mainstream programma's maar heeft ook al in heel alternatieve films gespeeld. Katja Schuurmans, net hetzelfde. Die is haar carrière begonnen als een soort pin-up maar dook ook in films van Theo van Gogh zaliger op. In Nederland kan dat soort dingen al tien jaar.

"Nu kan het gelukkig ook steeds vaker hier. Sven De Ridder, bijvoorbeeld: wie had tien jaar geleden durven voorspellen dat hij in een film zou spelen met Reinhilde Decleir en Peter Van den Begin? Maar met Frits & Freddy gebeurt dat nu wel. Tot voor kort werd Sven alleen gelinkt aan het Echt Antwaarps Theater, terwijl hij eigenlijk een briljant acteur is. Maar dat hebben een heleboel mensen gewoon al die jaren niet gezien. Schande eigenlijk. Pas wanneer Marleen Merckx opduikt in De Ronde vindt iedereen haar een briljante actrice. Maar iedereen die de afgelopen jaren eens een aflevering van Thuis zag, had dat toch al lang in de gaten?"

Hoop jij dan ook dat op een goede dag Michael Roskam jou belt voor een rol in zijn nieuwe film?

"Hopen doe je altijd. Ik zou het heel erg vinden mochten mijn hoogtepunten op mijn veertigste al achter de rug zijn. Maar mijn geluk hangt niet van dat telefoontje af. Ik ben best een gelukkige mens. Ik mag hier elke dag een radioshow maken met een van de beste radiomakers van het land. Daarna stap ik in mijn auto om op de set te gaan staan met een van de populairste actrices van het land. Mij hoor je niet klagen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234