Dinsdag 15/10/2019

'Ik pin me nooit op één rol vast'

De Amerikaan Jared Leto (°1971) is een man van vele levens. Acteur in onder meer Requiem for a Dream, zanger-gitarist van 30 Seconds to Mars en een tabloidfiguur die stelselmatig aan veel vrouwelijk schoon gelinkt wordt. Momenteel speelt hij de titelrol in Mr. Nobody, de nieuwe film van Jaco Van Dormael. Daarin heeft zijn personage liefst negen levens.

door Jan Temmerman

Het blijft nog even wachten vooraleer Mr. Nobody in de bioscopen te zien zal zijn. Het Belgische gedeelte van de maandenlange draaiperiode is net achter de rug, maar daarna verhuist de filmploeg naar Canada en Duitsland. Nadien volgt nog een jaar postproductie en werk aan de speciale effecten. In de lente van 2009 moet alles net op tijd klaar zijn voor het Festival van Cannes, waar Jaco Van Dormael eerder al te gast was met Toto le héros en Le huitième jour.

Het scenario van Mr. Nobody, dat door Van Dormael zelf geschreven werd en inmiddels reeds in boekvorm is verschenen, laat zich niet makkelijk samenvatten. Het basisidee is dat elke keuze die Nemo Nobody neemt zich telkens opnieuw ontdubbelt, bijna tot in het oneindige. In de film worden die levens door en naast elkaar verteld alsof het hoofdpersonage Nemo ze allemaal beleeft. De film strekt zich dus ook uit in tijd en ruimte. Meer bepaald tot in 2092, wanneer de planeet Mars een favoriete vakantiebestemming is. Het hoofdpersonage krijgt natuurlijk ook verschillende leeftijden mee: van 7 tot 120 jaar. Naast Jared Leto maken onder meer Diane Kruger, Rhys Ifans en Sarah Polley deel uit van de cast.

Op de terreinen van het rangeerstation van Schaarbeek werden deze week de laatste opnames van het Belgische gedeelte van Mr. Nobody gedraaid. Dat gebeurde in en rond een treinwagon die in het verhaal door squatters gekraakt werd en die nu door Nemo en Clara (rol van de Italiaanse actrice Chiara Caselli), één van de vrouwen uit zijn vele levens, gebruikt wordt voor een wilde vrijpartij. Regisseur Jaco Van Dormael stelt voor om het interview met Jared Leto te doen vóór de echte opnames beginnen: "Want als hij eenmaal naakt is, tja... dan is hij naakt'." Na een technische repetitie met nog alle kleren aan, laat de acteur weten dat het voor hem nu wel kan. De hartelijke Leto verontschuldigt zich meteen voor het lange wachten.

Uw laatste nacht in België wordt een liefdesnacht. Draait zo'n vrijscène makkelijker bij het begin of aan het eind van een opnameperiode?

"Last Night in Belgium: dat klinkt als een mooie titel voor een film. Of voor een song. (lacht). Ach, het is altijd vreemd om dergelijke scènes te doen. Maar Jaco is een heel fijngevoelige regisseur. Een gentleman. En ik probeer er ook voor te zorgen dat mijn partner zich zo comfortabel mogelijk voelt. Maar het blijft altijd een beetje ongemakkelijk. Ik heb de actrice pas een uur geleden voor het eerst ontmoet. En zo meteen moeten we doen alsof we hartstochtelijk de liefde met elkaar bedrijven."

Hoe is de eerste kennismaking met Jaco Van Dormael destijds verlopen?

"Dat was in Utrecht. Hij kwam me opzoeken toen we daar met de band speelden. Ik kende Jaco niet. Hij begon over zijn scenario te praten en dat kwam mij bekend voor. Natuurlijk! Men had het mij zes maanden eerder laten bezorgen, ik had het gelezen en ik vond het prachtig. Tja, wat zeg je dan als je de auteur van zo'n briljant scenario ontmoet? 'You're wonderful!' (lacht). Ik leerde Jaco snel kennen als een heel vriendelijke man, erg bescheiden en pretentieloos. Toen hij mij dan enkele weken later de rol van Nemo aanbood, heb ik meteen toegezegd, want ik had intussen ook zijn vorige films bekeken. En toen wist ik het zeker: I'm in! Voor de volle honderd procent. Ik noem hem nu al de Terrence Malick van Europa."

U hebt met Malick gewerkt aan The Thin Red Line. Hij is net zomin als Jaco een veelfilmer en schrijft ook zelf zijn scenario's. In uw filmografie valt op dat u meestal met writer-directors werkt: Oliver Stone, Todd Robinson, Andrew Niccol, Darren Aronofsky...

"Dat is een bewuste keuze. Het werken aan een film is voor mij belangrijker dan het resultaat te bekijken. En ik ben altijd een fan van regisseurs geweest. Ik ben opgegroeid met de regisseurs van de jaren 70 en 80: Martin Scorsese, de jonge De Palma.... Als acteur kunnen werken met regisseurs als David Fincher, Oliver Stone of Terrence Malick vind ik heel belangrijk. En wat mij betreft, hoort Jaco ook in die categorie thuis. Hij is een uniek talent. Very gifted. Ik denk dat hij één van de besten is waarmee ik ooit heb samengewerkt. Ik vind het trouwens zeer opwindend om een film te maken in Europa. Ik heb onlangs Last Tango in Paris nog eens opnieuw gezien. Wat een vreemde, fascinerende film. Brando in Europa! Ik denk dat het voor veel Amerikaanse acteurs erg belangrijk is om een periode in Europa te werken. Het is een avontuur, een reis, een soort coming-of-age, een opvoeding. Jack Nicholson en Clint Eastwood hebben het trouwens ook gedaan."

Hoe bereid je je voor op een personage dat weliswaar Nemo heet, maar toch heel veel verschillende levens blijkt te hebben?

"Net zoals men elk ander personage voorbereidt. Zelfs in het rijk van het surreële probeer je als acteur elk personage een driedimensioneel leven mee te geven. In dit geval is er zelfs sprake van vier dimensies, want het is ook een reis door de tijd. Elk personage ademt en leeft. Nemo Nobody klinkt misschien ongewoon, maar er zijn nog wel vreemdere namen. Het is een verhaal over keuzes maken. Toen ik het scenario las en dan opnieuw las, realiseerde ik mij dat dit in essentie gaat over de macht die we hebben om ons eigen lot te bepalen. Het leven is een opeenvolging van beslissingen. En al die kleine beslissingen zijn cumulatief even belangrijk als de grote beslissingen die we zogezegd bewust maken."

Het lijkt mij ook een verhaal over de futiliteit van spijt: omkijken en betreuren dat dit niet of dat juist wél gebeurd is.

"Ik denk dat de film vooral duidelijk maakt dat hetgeen we zo graag willen vaak niet is wat wij echt nodig hebben. Het klinkt als een cliché, maar in dit scenario klopt het. Dit is een film die tot nadenken provoceert. Die je vragen doet stellen zonder dat je daarom ook alle antwoorden vindt."

Het is natuurlijk toeval, maar uw band heet 30 Seconds to Mars en in deze film is er ook sprake van Mars.

"Dat soort toevalligheden gebeurt wel vaker. Men ontmoet iemand of men doet iets dat ook in de film gebeurt. Dat soort common ground tussen jezelf en het personage is altijd een voordeel, een bonus. In dit geval situeert het bezoek aan Mars zich in de verbeelding van de jonge Nemo. Misschien. Want het kan ook de herinnering aan de oude Nemo zijn. Ik ben benieuwd wat het publiek daarvan zal oppikken, want er zitten heel wat verschillende films in deze film."

Net als uw personage Nemo bent u iemand met veel verschillende levens: acteur, zanger van '30 Seconds to Mars' en rokkenjager...

"Die verschillende beelden bestaan nu eenmaal in de geesten van het publiek. Wat mij interesseert, is wat Jaco vertelde toen we beslisten om samen te werken. Hij zei dat hij vooral van mijn werk als acteur hield omdat ik altijd zo verschillend was, steeds veranderde. Ik kon niet op één rol of één personage vastgepind worden. Misschien is dat een nadeel, maar Jaco hield van dat vermogen van shapeshifting. In Mr. Nobody speel ik negen verschillende versies van hetzelfde personage, maar die mogen dan ook weer niet té verschillend zijn, want ze komen allemaal voort uit dezelfde jeugd. Ik bekijk het als een hand: het begint bij één palm, maar naarmate het leven vordert, veranderen de dingen. Dat zijn dan de vijf verschillende vingers van dezelfde hand. Of bekijk het als een boom met al zijn uitwaaierende takken."

Acteur Jared Leto:

Wat zeg je als je de auteur van zo'n briljant scenario ontmoet? 'You're wonderful!'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234