Woensdag 25/11/2020

'Ik moést wel mijn eigen kleren maken. Niks paste me'

L'Wren Scott is veel meer dan het liefje van Mick Jagger. De small-town girl werd top-model, daarna ontwerpster. Nu is ze een succesvolle zakenvrouw: geen rode loper zonder haar luxueuze, ultravrouwelijke jurken. L'Wren Scott staat voor vrouwelijkheid in de overtreffende trap: lange lokken, prominente taille, geaccentueerde boezem. 'Luxury is a state of mind.'

Londen, een salon in de members club Home House. Op paspoppen zijn ontwerpen van L'Wren Scott gespeld: een zwarte strapless avondjurk met lovertjes, een gouden cape, een gotisch aandoende lange witte jurk. De ontwerpster is nog maar net aangekomen, recht uit haar ontwerpstudio op King's Road, of ze zit al aan de paspoppen te frunniken, dat er hier een naadje rechter of daar eentje strakker kan. Ze draagt zelf een van haar 'headmistress dresses', die nauw aansluitende en waar nodig stuwend-en-duwende versie van de 'directricejurk' die beroemd werd rond de gestaltes van Madonna en Michelle Obama. Onderaan haar oneindig lange benen (107 cm) draagt ze twee torenhoge crèmekleurige pumps met open teen én pompons waarvan de donsjes opwuiven telkens als er een pas in mijn richting wordt gezet. Een Parijse collega is me voor en reikt haar een hand. "I feel so small", zegt de Parijse collega tegen Scott. "I feel so tall. Always", repliceert de Amerikaanse gevat. Ik denk: Mick Jagger heeft lef, met z'n pezige 1,77 meter.

Body conscious

De uitnodiging voor het interview met L'Wren Scott komt van Caudalie, het Franse apothekersmerk van het bekende 'Eau de beauté', dat bij elke visagist en beautyblogger op het lijstje 'must-haves' prijkt.

L'Wren Scott ging met het cultmerk in zee voor een limited edition van hun schoonheidselixir. Op de fles staat een tekening van Scott waarin je de signatuur van haar jurken herkent: het silhouet van het zandloperfiguur. Christina Hendricks uit Mad Men, boegbeeld van de terugkeer van die S-curve, is een grote fan van L'Wren Scott: "Haar jurken geven je het gevoel dat je een pin-up, dame en rockster in één bent."

Bodycon, kort voor 'body conscious' is deze winter ook een trend, tot in de grote highstreet-ketens als Topshop toe. De verdienste van L'Wren Scott? De ontwerpster, ondertussen gezeten in de zonnigste sofa naast het raam, corrigeert. "Ik denk niet dat de vrouwelijke vorm ooit uit de mode is geweest. Ik hou er alleen iets meer van om vrouwelijkheid te vieren. Ik ben van jongsaf geobsedeerd door proporties, omdat ik zelf zo'n extreem lichaam heb. Als twaalfjarig meisje heb ik mezelf leren naaien omdat ik toen al zo groot was dat niks me paste.

"Intussen heb ik zoveel ervaring opgedaan in kostumering, ontwerp en met mijn eigen merk, dat ik begrijp waarin verschillende soorten vrouwen zich goed voelen."

Sommigen vrouwen kleden zich voor andere vrouwen. Andere vrouwen voor zichzelf. Nog andere vrouwen kleden zich vooral om mannen te behagen. Is die laatste groep niet heel erg aan het juiste adres bij L'Wren Scott, met haar sexy jurken die vrouwelijke rondingen benadrukken? Opnieuw dat nuchtere Amerikaanse. 'Dat is totaal niet waar ik mee bezig ben. Het mooiste compliment dat ik kan krijgen, is dat iemand - een man of een vrouw, maakt niet uit - een jurk van me op straat of op een rode loper ziet en denkt: 'Oh my God, wat een mooi meisje.'

"Dat is het mooist: als het over de vrouw gaat, niet over de jurk. Ik ontwerp om vrouwen meer zelfvertrouwen te geven en om hun leven te vergemakkelijken. Soms is niets handiger dan die ene simpele jurk, die je zonder nadenken dichtritst en waarmee je zelfverzekerd de deur uit kan. Easy. Dat is ook de reden dat ik in 2006 mijn merk ben begonnen: ik vond voor mezelf geen simpele, goed passende little black dress."

Dé little black dress van Scott is niet zo little: de befaamde headmistress dress heeft driekwartsmouwen en een lengte tot onder de knie. Volgens haar fans geven haar creaties elke vrouw het perfecte figuur. ("Ik zou erg blij zijn als ik er naakt zo mooi uitzag als in haar jurken", aldus actrice en fan Ellen Barkin.)

"We maken van de headmistress dress telkens een update en we behouden de klassieker. Een goed zittende jurk, een kokerrok. Dat vond ik zelf altijd namelijk altijd zeer frustrerend: als ik dan eens een favoriete rok of T-shirt of sweater had gevonden die me paste, was die later nooit opnieuw te krijgen."

Voor ze haar eigen merk lanceerde, werkte L'Wren Scott (47) als model en later als Hollywood-styliste. Het was in haar geboortestad Roy, Utah - waar ze werd geboren als Laura 'Luann' Bambrough en geadopteerd door Mormoonse ouders - dat ze op haar zeventiende werd ontdekt door fotograaf Bruce Weber. Hij moedigde haar aan om het in Parijs als model te proberen, waar ze de naam L'Wren Scott aannam, poseerde voor David Bailey (een beroemde campagne voor het pantymerk Pretty Polly waarin Scotts benen fungeerden als de wijzers van een klok) en liep shows voor Mugler en Chanel.

In 1994 verhuisde ze naar Los Angeles, waar fotograaf Herb Ritts haar als zijn vaste stylist inhuurde voor covers van Vanity Fair en Rolling Stone. Het was op een van die shoots dat Scott in 2002 Mick Jagger ontmoette. Intussen deed ze kostuums voor films (onder meer Sharon Stone in Diabolique en Nicole Kidman in Eyes Wide Shut) en ontwierp ze voor beroemde cliënten rodeloperjurken op bestelling, waarna in 2006 de eigen lijn volgde.

Marlene Dietrich

Nog het meest van alles houdt Scott van het oude Hollywood. Haar muzes zijn de extravagante, haast karikaturaal vrouwelijke diva's van destijds: Rita Hayworth in Gilda, Greta Garbo in Queen Christina en Rosalind Russell in Auntie Mame.

En Marlene Dietrich natuurlijk. "Heb je haar tachtig baretten gezien in het Filmmuseum in Berlijn? Ongelofelijk."

Toch beweert L'Wren Scott niet nostalgisch te zijn. "Ieder decennium heeft zijn excentrieke mensen met stijl. Dit zijn andere tijden, maar zeker niet minder glamoureus of stijlvol. Die begrippen worden telkens anders ingevuld. We stonden vroeger op de hoek van de straat onze sigaret te roken, nu staan we op de hoek van de straat onze iPhone te lezen. Met kleding is het net zo. Je moet ook niet flauw doen: er zijn wellicht zo'n vijf variaties op een halsuitsnijding. Er zijn altijd evoluties, maar in essentie verandert mode niet zo veel."

Inspiratiebron Klimt

Alber Elbaz van Lanvin zei ooit dat L'Wren "de blik van een camera" heeft, ze kan met het blote oog zien hoe goed een jurk iemand zal staan op foto of op het witte doek. "Ik kijk inderdaad héél graag. Mode is voor mij een schouwspel, ik doe niets liever dan naar voorbijwandelende mensen kijken. Iederéén heeft ook z'n eigen coole stijl, of mensen dat nu geloven of niet. Ik reis ook zoveel mogelijk om constant inspiratie op te doen, ik vind die vooral in de natuur en in de kunst."

Haar laatste herfst-wintercollectie was geïnspireerd door Gustav Klimt, in haar vrije tijd verzamelt ze boeken met covers van Cecil Beaton en meubelen van Jules Leleu en bezoekt ze samen met Jagger kastelen en expo's. Haar favoriete kunstenaars zijn Turner, Gauguin, Bacon en Dürer. Uitblazen doet het koppel Jagger-Scott in hun villa op het Caribische eiland Mustique.

Scott is een estheet met een ijzeren arbeidethos, of: een perfectionist. Toen ze een limited edition-parfum samenstelde met behulp van 'neus' Ralph Schwieger, verplichtte ze die om de geur van de tuin van het Jagger-Scott-buitenverblijf in de Loirevallei te komen opsnuiven. En toen ze met Lancôme een capsulecollectie lipsticks en nagellak maakte, had ze voor de glans van de nagellak die van autolak in gedachten. Waarop ze monsters van autolak ging ophalen in een garage om ze in het Lancôme-laboratorium te tonen.

"Kleur is het hele verhaal van mijn kleren. In dat Lancôme-labo werken met (make-up artist) Aaron De Mey, dat zijn verrijkende momenten. Ik leerde er op een andere manier met kleur werken. En als stichter van mijn eigen zaak vind ik het fascinerend om te werken met andere vrouwelijke entrepreneurs: Mathilde Thomas van Caudalie heeft uit het niets een prachtig merk gelanceerd."

Er zit alweer een nieuwe samenwerking klaar: de Amerikaanse kledingketen Banana Republic brengt deze maand een feestelijke capsulecollectie uit, getekend door L'Wren Scott. Wordt L'Wren Scott dan betaalbaar? In haar eigen lijn vind je geen jurk onder de 1.000 euro. "Ik verkoop luxe en dit is een bereikbaardere versie. Ik ben de voorbije jaren door veel mensen benaderd om samenwerkingen te doen. Maar alleen Banana Republic was de juiste partij: ik wist dat ze de kwaliteit konden leveren. Ik voel ook een band met het merk: ik kocht als jong meisje in Utah feestkleding bij Banana Republic. Als ze paste, tenminste."

Lendentemmer

Scott is de perfecte, discrete zakenvrouw. Over haar beroemde vriendinnen/ klanten rept ze niks. Ze deed Mick Jaggers outfits voor Shine a Light (de film) en '50 & Counting' (de Stones-tour), maar weigert over hem te praten. The Loin Tamer - een woordspelletje met leeuwentemmer en de 'loins' of lendenen van Mick Jagger - noemden de tabloids haar aanvankelijk schertsend. Op foto zakt ze licht door de knieën aan de zijde van Jagger, maar haar carrière staat altijd fier rechtop. "Ik heb alleen maar spijt dat ik mijn eigen merk niet eerder ben begonnen. Als je een droom hebt, moet je op z'n minst proberen om die te verwezenlijken. Het ergste wat je kan overkomen is dat je moet blijven dromen."

Wat is luxe is voor L'Wren Scott? "Ik heb het al vaker gezegd: luxury is a state of mind. Luxe kan een uitzicht zijn over een kustlijn. Of een zonnige herfstdag als deze. Met mijn lengte is luxe ook: genoeg beenruimte op het vliegtuig hebben."

En weg is ze, de taxi in richting Heathrow om daar op het vliegtuig te stappen naar New York.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234