Zondag 15/09/2019

'Ik maak geen onderscheid tussen literatuur en strips'

bv's en strips: Paul Mennes

Schrijver Paul Mennes (36) zit zijn hele leven al met zijn hoofd tussen de tekstballonnen, onomatopeeën en beeldplaten. Naast een typisch Vlaamse strip als 'Piet Pienter en Bert Bibber' zweert hij bij 'Asterix' en sinds kort ook 'Yoko Tsuno', "een reeks waarvan ik al tienjarig ventje niet veel moest hebben, maar die ik nu vanuit esthetisch oogpunt heb herondekt." Ook toont hij zich ook in zijn nopjes met de onlangs verschenen vertaling van de mangaklassieker 'Akira'.

Als jongste van drie broers had hij de keuze uit een hele grote verzameling, "tot het vreselijke 'Michel Vaillant' toe". Zijn interesse ging echter al snel naar de Marvel Comics. "Je hebt natuurlijk twee grote uitgeversfamilies in de VS die zich richten op de superheldenmarkt, maar om de een of andere reden ligt DC comics me niet zo. Hoewel ze met Dark Knight een nieuwe, wat volwassener impuls aan de superheld hebben gegeven, heb ik nogal een hekel aan hun 'Superman'. Wellicht vertegenwoordigt hij voor mij iets te veel true blue America. En de 'Batman'-fascinatie die ik als twaalfjarige had ligt ook weer ruim achter me. Nee, geef mij maar 'Spiderman', 'X-Men' en 'Fantastic Four' van Marvel. Ik denk dat ik die comics graag mag omdat die helden er het perspectief van de buitenstaander innemen. Als puber voel je je toch meer van de buitenwereld afgesloten (grijnst) - de ene al meer dan de andere - en associeer je je met zulke helden.

"Ik vind al die superhelden overigens wel iets hebben van hedendaagse mythologie, Amerikaanse dan. Hier thuis zijn er soms discussies. Mijn vriend vindt dat personages die van uitzicht veranderen en vreemde krachten hebben, niet realistisch zijn. Hij bedoelt daarmee dat hij het onnozel vindt. Dat is zijn goed recht, maar dan is De Ring van Wagner ook onnozel, want daarin zitten evenveel transformaties en dergelijke in als in de X-Men. Wat ik er ook zo leuk aan vind is dat het, in tegenstelling tot vroeger, op wat luxueuzer papier werd afgedrukt en dat je het in de oorspronkelijke taal kunt lezen. Dat is niet eens zo slecht, want ik herinner me dat 'The Hulk' hier ooit werd vertaald als 'Rauwe Bonk'. Djeezes. Vandaar misschien mijn aversie tegen die mens."

Of strips en comics ondertussen maatschappelijker meer geaccepteerd zijn dan vroeger, weet hij niet. Wel is er volgens Mennes een duidelijke verschuiving in de manier waarop striplezers worden beschouwd. "Vroeger vond men het nogal snel een wat vreemde hobby of werd stripfanaten kinderlijk gedrag verweten. Daar zijn we tenminste al vanaf." Zelf wil hij geen onderscheid maken tussen literatuur en strips. Ik maak misschien wel onderscheid in disciplines, maar niet in de waardering die ik er voor voel. Iets als 'Watchmen' vind ik vanuit literair standpunt bijvoorbeeld even valabel als een Gerard Reve."

Mennes denkt dat hij op stripgebied een paar decennia heeft overgeslagen. "Of ik hou van nieuwe, hedendaagse dingen, of ik neig nogal zwaar naar de strips uit de jaren zeventig, tachtig. Ik weet ook niet hoe dat komt."

Eén misverstandje wil hij wel uit de wereld. De slechte verstaander had misschien kunnen afleiden dat hij, wegens zijn uiteenzetting over Jommeke in het boek Geheimzinnige sterren (redactie Rik Pareit, 1996, Dedalus), een warm hart had overgehouden voor dat strokopje, maar dat blijkt allerminst zo te zijn. "Eigenlijk vind ik hem een behoorlijke bal. Ik vind er niets aan. Voilà, blij dat ik dat nog snel heb kunnen rechtzetten."

(GDW)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234