Zaterdag 19/06/2021

'Ik hou altijd één oog op de toekomst gericht'

Dit jaar krijgt OdeGand een verlengstuk voor nachtraven. Blikvanger is de Amerikaanse technopionier Jeff Mills. Die brengt orkestrale versies van clubclassics als 'Gamma Player' of 'The Bells', samen met het Symfonieorkest Vlaanderen.

Dit jaar gaat OdeGand, het startspektakel van het Gent Festival van Vlaanderen, voor het eerst ook de nacht in. John Roan van Arsenal mocht zes unieke plekjes in de Gentse middenstad kiezen die zich tegen middernacht ontpoppen tot muziekclubs. Alle ogen lijken daarbij gericht op Jeff Mills. Die wil de grens tussen Detroit-techno en symfonische grandeur doen vervagen.

In Parijs en Montpellier stond hij eerder al op het podium met zo'n levensgroot orkest. Wie de dvd van die laatste opvoering zag, kan zich nu al verheugen op orkestrale praal in clubclassics als 'The Bells' of 'Gamma Player'.

Vroeger joeg je tachtig platen per uur door een dj-set om je verhaal kwijt te kunnen. Dat is nu allicht onmogelijk.

"In mijn begindagen wilde ik iedereen tonen hoeveel avontuurlijke techno er onder de zon was. Die houding gooide ik vandaag overboord: ik wil in de eerste plaats een brug slaan tussen jonge muziekfans, clubgangers die de nineties beleefden, en tachtigjarige besjes die hun hele leven naar klassieke muziek luisterden. Als iedereen dezelfde ruimte verbluft zal buitenstappen, is mijn opdracht geslaagd.(lacht)"

Vertel je eigenlijk een verhaal? In Montpellier leek een reis door tijd en ruimte de rode draad.

"Dat is nog meer het geval tijdens deze Lights from the Outside World-opvoering. De tracks spelen zich vaak af in een andere realiteit. 'Gamma Player' gaat over een kosmische avonturier die de melkwegen doorkruist. En ik zou het je nog niet mogen vertellen - of je achteraf moeten vermoorden - maar ook 'The Man Who Wanted Stars' en 'Flying Machines' werden specifiek voor deze voorstelling gearrangeerd. Verder brengen we wellicht nog iets uit mijn eigen soundtrack voor de nieuwe uitgave vanMetropolis (legendarische stille SF-film van Fritz Lang uit 1927, GVA)."

Je aandeel in deze opvoering blijft bescheiden, toonde de dvdBlue Potential.

"Met een orkest van zestig tot tachtig man zou het potsierlijk zijn om mijn ego de bovenhand te laten halen, niet? Sowieso kon het gewicht nooit gelijk verdeeld zijn tussen mij en orkest. De grootste machine wint.(lacht)"

Ben je al lang gefascineerd voor klassieke muziek?

"Ik groeide op met soulmuziek, en later met jazz en blues. Klassieke muziek ontdekte ik pas in de bioscoop. Toen ikStar Warsvoor het eerst zag, ging een wereld voor me open, ook muzikaal. Hoe kan iemand onbewogen blijven onder die grootse, meeslepende soundtrack van John Williams?"

Bij eerdere opvoeringen liet je het orkest de oorspronkelijke clubtracks niet horen. Waarom niet?

"Als de muzikanten het origineel kenden, zouden ze zichzelf misschien klemrijden met een kopie. Ik ga er gemakshalve van uit dat de meeste klassiek geschoolde muzikanten het nachtleven zelden verkennen. De kans dat ze de finesse van clubbing, of de beleving van technomuziek kennen, leek me klein. Daarom kregen ze alleen de bladmuziek, en een uitleg van mij over het gevoel achter de song. Zo konden ze mij makkelijker verrassen met hun interpretatie."

Was het moeilijk om techno naar klassiek te vertalen? Sommige tracks van jou klinken nogal...

"...simpel?"

Dat woord wilde ik niet gebruiken.

"Nochtans bleek dat de grootste hindernis: de geluiden die ik soms uit mijn sequencers haal, kunnen nooit geïmiteerd worden door een klassiek instrument. Maar uiteindelijk blijft mijn werk ritmisch gezien heel basic. Als we de arrangementen niet meer textuur konden geven, zou mijn oeuvre er zelfs bekaaid vanaf gekomen zijn. Wat je vanavond ziet, klinkt zeker en vast verfijnder. Maar de structuur moest toch eenvoudig genoeg blijven, zodat ik voldoende bewegingsruimte overhou om te improviseren. Of buiten de lijntjes te kleuren."

Daarnet had je het nog over tijdreizen. Is deze performance ook bedoeld om de toekomst van techno te garanderen, zoals je de rest van je repertoire ziet?

"Mijn muziek houdt altijd één oog gericht op de toekomst. Mensen doen dansen op mijn techno boeit me niet. Mijn werk is een futuristisch statement. Bedoeld voor innovatieve zielen. Niet voor wie mee op de kar springt. Deze opvoering is geen uitzondering."

Dat klinkt voor een buitenstaander misschien een tikje verwaand.

"Bekijk het dan eens zo: de laatste vijfentwintig jaar hebben we voornamelijk gefeest op techno. Dat terwijl het genre zoveel meer te bieden heeft. En wellicht grotere overlevingskansen krijgt als we de elektronische apparatuur voor het volle pond zouden benutten. Net zoals de menselijke geest maar voor een fractie gebruikt wordt, blijven de mogelijkheden binnen techno eindeloos én onaangeraakt. Dat elektronische braakland verkennen is mijn ultieme missie."

OdeGand by Night vindt vanavond plaats vanaf 20 uur. Tickets verkrijgbaar bij Fnac en Uitbureau Gent.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234