Maandag 06/07/2020

Muziek

‘Ik heb ook niets meer van die editie gehoord’: wijzen rockrally’s nog steeds de weg?

Balthazar is een van de bands die het van Humo's Rock Rally tot Rock Werchter schopte.Beeld Stefaan Temmerman

Humo’s Rock Rally trekt dit weekend op gang, terwijl Studio Brussel met De Nieuwe Lichting op zoek gaat naar de sterren van morgen. In tijden van afnemende aandachtsspannen blijven talentenwedstrijden in trek, maar wijzen zulke concours nog steeds de weg naar succes?

Met 879 inschrijvingen, het derde grootste aantal ooit, lijkt Humo’s Rock Rally niets van zijn pluimen te hebben verloren. En dat ondanks de concurrentie van Studio Brussel, dat voor de achtste editie van De Nieuwe Lichting negen finalisten puurde uit 999 inschrijvingen. Met Sound Track lanceerden Poppunt, de clubs van het Clubcircuit, AB en de Vlaamse en Brusselse jeugdhuizen in 2019 nog een gloednieuw podium- en kansenparcours. Aan concours dus geen gebrek, maar leveren die ook iets op?

Van de twaalf Belgische artiesten op Rock Werchter 2019 kwamen er maar liefst acht als winnaar of finalist uit Humo’s Rock Rally of De Nieuwe Lichting. Ook de landgenoten die zalen van een bovengemiddelde grootte vullen – Milow, Tamino, Balthazar, Tourist LeMC – zijn niet zelden het product van wedstrijden. Sons, Equal Idiots, Portland en Brihang bewijzen dan weer dat steeds meer beginnende groepen de AB(Box) uitverkopen in een vroeg stadium, met behulp van De Nieuwe Lichting van Studio Brussel.

Met Portland boekte Rock Werchter in 2019 één band die in beide wedstrijden succesvol was. David Zegers, artiestenmanager en ex-marketingdirecteur van AB, heeft met Portland, IBE en St. Grandson drie laureaten van talentenshows in zijn portefeuille. “Tijdens mijn tweede meeting met Portland kregen ze het nieuws dat ze geselecteerd waren voor De Nieuwe Lichting. We hebben ons meteen op die wedstrijd toegelegd, want we wisten: als ze winnen, kan hun carrière in een stroomversnelling komen.”

Katalysator

Het is ontegensprekelijk: deelname aan een pop- of rockconcours kán deuren openen, weet Zegers. “Je staat in een uitstalraam. Het is uiteraard belangrijk dat je goede muziek maakt, maar er komt pas schot in de zaak wanneer je goed omkaderd wordt. Je hebt een manager, platenlabel en boekingskantoor nodig – zij versterken je verhaal en dragen je boodschap mee uit. Een wedstrijd is een gelegenheid om je in de kijker te spelen. Je moet het momentum grijpen.”

Op korte termijn pluk je als laureaat de vruchten van een overwinning. Een stempel levert simpelweg meer boekingen op. Mooneye had in 2019, als winnaar van De Nieuwe Lichting, een 80-tal concerten op de teller, zij het op minder tot de verbeelding sprekende plekken dan Werchter. Een overwinning biedt echter geen zekerheid op een duurzame carrière. Van de 21 winnaars op zeven edities van De Nieuwe Lichting is de meerderheid gestopt of vermist. En kent u The Calicos, Lagüna en EMY nog, het podium van Humo’s Rock Rally 2018?

Tamino vult de Lotto Arena eind vorig jaar. In 2017 won hij De Nieuwe Lichting.Beeld Damon De Backer

“Ik heb ook niets meer van die editie gehoord,” bekent David Zegers, “maar dat is eigen aan de wedstrijd. Artiesten die uit de Rock Rally komen, hebben doorgaans een langetermijnplanning. Whispering Sons won in 2016 en had pas in 2019 zijn boerenjaar.” De Nieuwe Lichting is een andere type wedstrijd, zegt hij. “Daar moet je op het juiste moment deelnemen. Als je wint, word je meteen in hoge rotatie opgenomen en moet je er stáán. Ik had vorig jaar een gesprek met een artiest die een geweldig nummer wilde indienen, maar hij had geen podiumervaring, dus heb ik een deelname afgeraden.”

Ook Tim Beuckels van Unday Records weet dat een talentenshow een katalysator kan zijn. Hij had Tamino al getekend voor diens deelname aan De Nieuwe Lichting. “In het geval van Tamino heeft zijn overwinning de zaken versneld. Ook zonder was hij ver geraakt, maar niet zo snel. Je mag het belang van airplay in België, en StuBru in het bijzonder, niet onderschatten. Een halfjaar voor zijn show op Rock Werchter speelde Tamino nog in cafés. StuBru heeft van alle media het sterkste merk, zeker online. Zij kunnen nog een carrière lanceren.”

Natraject

Rockrally’s zijn echter niet de enige manier om een doorbraak te forceren. “Niet iedereen past in het keurslijf van een wedstrijd”, zegt Beuckels. “Er zijn genoeg artiesten met een eigen visie – een concours past vaak niet in hun plannen. Ze zoeken via andere wegen een doorgang.” Unday Records tekende Jan Verstraeten in 2018, een Sint-Niklaser die uit het niets kwam. “Hij heeft mij een demo bezorgd en ik was omvergeblazen. Zo kan het dus ook.”

Met Portland boekte Rock Werchter in 2019 een band die zowel in Humo's Rock Rally als in De Nieuwe Lichting succesvol was.Beeld Koen Keppens

Neen, talentenjachten zijn niet heilig. Het aantal artiesten die na een overwinning of podiumplaats in de marge ploeteren blijft enorm. “Het gaat erom hoe gedreven je bent”, zegt David Zegers. “Ik zie twee categorieën: artiesten die het koste wat het kost willen maken en er alles voor over hebben, en anderen die groots dromen, maar niet bereid zijn om er jaren in te investeren. Je moet je er wel van bewust zijn dat je misschien maar één keer in zo’n gunstige positie zal zitten.”

Een wedstrijd zorgt voor een opening, alles wat erop volgt is van groter belang. Tim Beuckels juicht daarom de komst van het nieuwe podium- en kansenparcours Sound Track toe. “Zij zetten hard in op het natraject, met bootcamps en begeleiding op maat. Dat is mij meer waard dan een cheque. Het is goed om je te laten adviseren en je tijd te nemen alvorens je contracten gaat ondertekenen. Je kan een wedstrijd winnen en een kans zien om door te breken, maar je moet goed nadenken over hoe je naar buiten wil komen. Je debuteert maar één keer.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234