Zondag 04/12/2022

'Ik heb mezelf niets meer te bewijzen'

Vanaf vandaag loopt de film Third Person, met onder andere Adrien Brody en Moran Atias, in de zalen. Reden genoeg voor een interview, dachten wij. Wat volgde was een gesprek over één worden met je personage, commerciële films en de tol van de roem. Met een nukkige Brody en een openhar-tige Atias in de hoofdrol.

"Welcome to my office", lacht Brody terwijl hij vanuit zijn zetel naar het royale uitzicht op de kustlijn van Oostende, koningin der badsteden, gebaart. Met zijn baardje van enkele dagen oud en een nonchalante overgooier op een afgebleekte jeansbroek ziet Brody eruit als een compleet andere persoon dan de afgelikte verschijning in smoking die de rode lopers betreedt. Een ontmoeting met de vrouwenmagneet in het poepchique Thermae Palace Hotel spreekt tot de verbeelding. Helaas is de acteur met de gebroken neus die van vertederende melancholie zijn handelsmerk heeft gemaakt in het echte leven minder genaakbaar. Hij spreekt tergend langzaam, denkt na over elk adjectief en strooit kwistig met clichés à la "it's all about finding yourself". Moran Atias, de enige nobele onbekende uit de cast van Third Person, is openhartiger.

Brody brak wereldwijd door in 2002 met met zijn vertolking van Wladislaw Szpilman, de getormenteerde joodse pianist uit Roman Polanski's The Pianist. Voor deze rol, waarvoor hij op de bewonderenswaardig jonge leeftijd van 29 jaar al een Oscar kreeg, hongerde hij zichzelf wekenlang uit en gaf zijn auto, appartement en uiteindelijk ook zijn vriendin op. Brody is gekend om zijn vergaande, immersieve voorbereidingen. Zo oefende hij voor zijn recentste rol als meestergoochelaar Houdini alle verdwijntrucs tot in de perfectie en ontsnapte daardoor ei zo na aan de verdrinkingsdood. In Third Person speelt hij een frauduleuze Amerikaanse zakenman, in vergelijking met voorgaande rollen een gemakkelijkere vertolking. Of niet?

"Scott, mijn personage, gedraagt zich oppervlakkig, maar dat betekent niet dat het geen complex karakter is. Zelf ben ik erg opgewonden over het leven, maar Scott is dat niet. Het was grappig om een personage te spelen dat voldoet aan zekere stereotypen over Amerikanen, maar het was vooral een uitdaging om geestelijk net zo vlak te worden. Daarom heb ik Scott ontleed: de fouten die hij in zijn leven gemaakt heeft, hebben hem vervlakt. Zoals velen volgt Scott het pad waarvan hij gelooft dat het hem zekerheid zal bieden; dat van succes en geld. Ik heb het geluk gehad te mogen opgroeien in een creatief nest, waar andere waarden golden."

Vijanden

Moran Atias mocht het personage van Brody verleiden, maar moest wel dieper graven om een overtuigende Roma-zigeunerin neer te kunnen zetten. Ze trok enkele maanden naar Rome om daar zonder enige luxe te overleven als zigeunerin onder de andere zigeuners.

"Vier maanden heb ik me niet gewassen. Het was echt een sociaal experiment: ik moest de walging kunnen voelen waar zij dagelijks mee geconfronteerd worden. Als de zigeuners zouden geloven dat ik één van hen was, dan was ik geslaagd. Ik heb veel van hen geleerd. Zigeuners zijn ontzettend goede acteurs, ze geloven echt in hun eigen leugens."

Atias staat nog aan het begin van haar acteercarrière, maar wordt nu al beschouwd als de eerste Israëlische actrice met zoveel succes in het buitenland. Ze woont en werkt in de VS, maar de band met haar moederland is nog steeds sterk. Het ergert haar dat wanneer de naam van haar land valt, slogans en clichés nooit veraf zijn.

"Dat is de dood van kunst. Ik geloof niet in boycots, van geen enkele soort. Stoppen met communiceren is dodelijk voor de ziel. Ik heb op het filmfestival van Venetië een Jordaanse regisseur een prijs overhandigd. Het maakt mij niet uit of hij mijn land haat of niet. Als hij de beste is, verdient hij die prijs."

Brody heeft niet zoveel zin om het over politiek te hebben. Laten we het dan maar eens over geld hebben. Om geld of succes zit Brody niet verlegen. Waarom zei hij dan onlangs in The New York Times dat hij graag eens in een grote studiofilm zou spelen met een groter bereik, lees: een groter kassucces? "Dat heb ik nooit gezegd", reageert Brody afgemeten, waarna hij een tirade over de media en hun eigen versies van de waarheid afsteekt.

"Ik ben geen acteur die vast te pinnen is. Ik heb al heel uiteenlopende rollen gespeeld, dat verwart sommige mensen en daarom ben ik voor veel grote studio's niet interessant. Maar er is een verschil tussen de waarde van een acteur op basis van financieel succes en op basis van de impact die hij op het publiek heeft."

Impact op het publiek heeft Brody zeker en vast: op zijn 41ste is de acteur gewilder dan ooit, al voor het tweede jaar op rij mag hij zich 'Sexiest Man Alive' noemen. Dat moet wat doen met een mens. Ervaart hij die extreme populariteit nooit als een last?

Brody slaakt een kreetje, spottend haast.

"Een last? Nee. Je leert leven met het feit dat je een bekende filmster bent. Toen ik mijn Oscar kreeg, ben ik een tijdje in een relatie gebleven die duidelijk niet meer werkte. Gewoon omdat ik bang was dat niemand ooit meer van mij zou houden omwille van wie ik ben. Maar ik ben die angst nu voorbij. Je moet de verandering omarmen. Uiteindelijk was ik vooral bang om mezelf te corrumperen, maar dat is niet gebeurd. Ik ben sterk, dat is al wat ik kan zeggen. Ik heb mezelf niets meer te bewijzen."

Glimlach

Ook de uiterst gemengde reacties van de pers doen hem niet zoveel meer. Na de première van Third Person op het filmfestival van Toronto in 2013 noemde The Guardian de film "a work of staggering trash", terwijl Forbes de film bekroonde als meesterwerk van Paul Haggis' oeuvre.

Atias was wel geschrokken van de extreme reacties: "Third Person hanteert een heel andere manier van verhalen vertellen. Ik denk dat er nog wat tijd over moet gaan voor de film echt geapprecieerd kan worden. Zelf hou ik niet van de grijze zones, dus als een paar mensen me rotslecht vinden, maar de meesten fantastisch, is het goed voor mij."

Brody: "Ik heb de sterren niet meer nodig. Het echte geschenk is al de liefde en appreciatie die ik krijg. Wanneer ik een slechte dag heb en iemand me herkent en daarom naar me glimlacht, maakt dat alles goed. De impact van zo'n glimlach is buitengewoon."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234