Dinsdag 25/02/2020

'Ik heb het gehad met Kristin Scott Thomas'

Philippe Claudel was al bekend als schrijver voor hij aan het filmen ging. Ook dat tweede vak gaat hem goed af. Zijn derde langspeler staat als een huis in de traditie van de grote Franse auteurs. Claudels relatie met zijn leading lady blijkt minder stabiel.

We ontmoetten Claudel op Film Fest Gent net voor de première van Avant l'hiver, een relatiedrama in de hogere middenklasse met een sterke vertolking van Kristin Scott Thomas. Al heeft hij voor haar bijzonder harde woorden over.

Het prachtige huis waarin Avant l'hiver zich afspeelt is haast een personage op zich. Waar kunnen we dat kopen?

Claudel: "Nogal iets, hein? Het ligt in Luxemburg. Pas op, het zag er niet uit zoals in de film. We hebben het gehuurd van de bewoners die erin leefden zoals de architect het wilde. Haast zonder inkleding en zonder tuin errond.

"Angstaanjagend was het. We hebben het voor de film volledig ingericht en er de tuin rond gebouwd, met een Belgische tuinman. In het verhaal speelt het zich af in Metz. Mijn eerste film speelde zich af in Nancy, de tweede in Straatsburg. Mijn trilogie van de Franse oostelijke steden is nu af."

Waarom gaat u in Luxemburg filmen?

"We hebben ons te pletter gezocht naar een huis dat leek op dat in het scenario: een beetje in de Scandinavische stijl en in het groen. Dat hebben we niet in de Lorraine gevonden. Uiteindelijk zag ik het in een architectuurboek. Onze coproducenten waren van Luxemburg, dus was het contact snel gelegd. Het huis moest kunnen dienen om een valse transparantie te creëren. Schijnbaar open en vredig, maar eigenlijk koud, ondoordringbaar, als een gevangenis. Het personage van Kristin Scott Thomas zit gevangen in dat geheimzinnige fort."

In uw debuut, Il y a longtemps que je t'aime, speelde zij ook al een gevangene, letterlijk dan.

"In Avant l'hiver is de gevangenis symbolisch, maar de link is er wel. Ook hier hult zij zich in stilzwijgen. Als er in Avant l'hiver al gepraat wordt, praten de mensen naast elkaar. Ze weten de kans niet te grijpen om met elkaar iets uit te wisselen."

Gek genoeg kan Paul, haar man, wel communiceren met Lou, de jonge vrouw die hij niet kent.

"Lou zorgt voor de afwijking van zijn pad die hij niet had kunnen bedenken. Letterlijk ook. Op een avond rijdt hij niet routineus naar huis, maar de haven in om haar te zien. Hij gaat zich door haar vragen stellen: 'Leef ik het leven dat ik wil leven?'. Hij lijkt te beseffen dat, nu hij het gemaakt heeft, het leven zich versneld aan hem voorbij trekt."

Is zijn vraag niet futiel? Wat gaat er beter zijn als hij een andere weg inslaat?

"Zulke existentiële vragen zijn alleen maar futiel als je ervan uitgaat dat er niets kan veranderen. Dat is nu net wat er autobiografisch is aan mijn film. Als je een ideaal leven leidt waarin je je talenten kan botvieren, begint het leven zo snel te gaan dat je niet meer kan stoppen. Paul opereert dag in dag uit hersenen. Ik schrijf de boeken en draai de films die ik wil. Dan komt er een moment waarop je wilt stilstaan en je afvragen of het dat nu echt is. Je kan je eigen leven niet meer volgen. Is er iets anders dat ik verkies en waarvan ik het niet durf toe te geven? We vinden onszelf verwend als we die vraag stellen, zoals de vriend van Paul zegt. We mogen niet klagen. Maar waarom mag je niet stilstaan bij die vraag of je iets anders wilt. Het is de jonge Lou die zegt, 'en waarom niet?'."

Vond Scott Thomas het niet erg dat ze opnieuw de ijskoningin moest spelen? Hoe was het om, voor de tweede keer, met haar te werken?

"Ze heeft onmiddellijk weer toegehapt, dus ik denk dat ze de rol wel zag zitten. Maar ik ben bang dat ze niet goed begrijpt wat ze doet. Ze vergist zich vaak van film."

Pardon?

"Zij vulde haar rol helemaal fout in. Dat was al zo tijdens het draaien van Il y a longtemps que je t'aime. Nu was het nog erger. Ik heb het wel gehad met haar."

Eerlijk gezegd, in Avant l'hiver vinden we haar schitterend, en u hebt een tweede keer met haar willen werken.

"Als ze de rol juist speelt, is zij formidabel. Dat ze haar rol in Avant l'hiver goed heeft neergezet, was niet dankzij haar. Ik herken het onmiddellijk wanneer een regisseur haar heeft laten doen of bij de hand heeft genomen. Ik heb haar geweld moeten aandoen om haar te krijgen waar ik wou. Het heeft er bovenarms opgezeten. Daarom is ze er nu niet bij. Ze wil de film niet mee promoten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234