Zondag 29/03/2020

Ik ga op reis en ik neem mee...

...mijn opblaasbare koffer. Het vooruitstrevende Zwitserse merk Freitag ken je van hun tassen van gerecycleerd vrachtwagenzeil en van hun composteerbare jeans met afschroefbare knopen. Nu lanceren ze een koffer met een geraamte van fietsbanden. Opgeblazen is de 'Zippelin' groot en stevig, leeg is hij compact en gemakkelijk op te bergen. In enkele uren tijd haalde het project op Kickstarter de gevraagde 100.000 euro op. Nog tot 12 oktober kun je er eentje bestellen op de crowdfundingsite en dan kun je er volgende zomer mee op reis.

420 euro (via Kickstarter), winkelprijs wordt 520 euro, freitag.ch/kickstarter

Rood lintje

Het Belgische merk Rue Blanche viert zijn dertigste verjaardag met zes samenwerkingen. De eerste drie lanceerden ze al in maart: K-Jacques-sandalen, Delbôve-handcrème en een strandhanddoek van Isabelle de Borchgrave. Deze maand volgen een K-Way regenparka, Springcourt-sneakers en een Faliero Sarti-sjaal. Alle producten herken je aan een rood verjaardagslintje. Het jubileum valt samen met de generatiewissel in het Belgische label. Astrid en Aude, de dochters van oprichtster Marie Chantal Regout, nemen het stokje over. Hun ambitie: fris en tijdloos blijven.

K-Way 135 euro, sneakers 90 euro, sjaal 275 euro, in de winkel en via rueblanche.com

Buig en strek

Wat doe je met afgedankte turntoestellen? Daar maak je meubels van. Althans als je Niels van den Honert heet. Deze Nederlander maakt met zijn nieuwe label Gym&Classics tafels van een houten gymzaalvloer en daybeds van vintage leren turnmatten. "Doordat de gymspullen al gebruikt zijn, kleeft er een mooie patina aan", vertelt de Amsterdamse dertiger, die is opgeleid als sportleraar. Elk stuk is uniek, op maat gemaakt en vernoemd naar een editie van de Olympische Spelen.

700 euro voor de (opberg)bank Seoul '88, gymandclassics.nl

COS-play

COS bestaat tien jaar en dat wordt gevierd, onder meer met een nieuwe winkel in Leuven. Het Zweeds-Londense concept uit de stal van H&M opent dit najaar nog een winkel in de Bondgenotenlaan. COS heeft iets met België deze herfst. Hun campagne schoten ze in het atelier van designduo Muller Van Severen. De chiquere versie van H&M lanceert ook hun eerste boek Creating with Shapes, over een speciale techniek van kleding te maken: door uit stof geometrische vormen te knippen en die te plooien. Verder is er een bijpassende collectie die gemaakt is met behulp van deze techniek. En voor de vierde keer op rij maakt COS samen een collectie met hun Scandinavische collega's van Hay.

COS Leuven, Bondgenotenlaan 41-43, Het boek Creating with Shapes kost 55 euro, collectie vanaf 69 euro, cosstores.com

Dans, dans, dans

Popcorn is niet alleen een cinemasnack, maar ook een Belgische muziekstijl uit de late jaren 60 en 70. Muziekfotograaf Alex Vanhee zocht twee jaar lang mensen op die nog dansen op de trage soul. Zijn beelden toont de West-Vlaming vanaf vandaag in de Langestraat in Oostende. Dat de fotograaf zijn beelden tentoonstelt in de koningin der badsteden is geen toeval. De Oostendse dancings The Groove en The Versailles waren toen dé popcorn-places to be. In de Grote Post toont Vanhee nog twee dansreeksen, over slows en ballroom. Vanavond is de feestelijke opening van de expo met een demonstratie ballroomdansen, een sixties-kapsalon én een popcornfeest. Voor de gelegenheid wisselen drie Oostende cafés in de Langestraat van naam: Manuscript wordt The Groove, Lafayette wordt The Versailles en Copador wordt Sloopy, naar de legendarische popcorncafés uit de jaren 60. Morgenmiddag is er nog een Versailles-party in Vrijstaat O.

Dans, dans, dans, nog tot 5 november, visitoostende.be/nl/dans-dans-dans

Koffie & kleren

Zeven jaar geleden was Café Costume de eerste boetiek die durfde afdalen naar 'downtown' Gent, midden in de rosse buurt. Het jaar erna opende De Vitrine van Kobe Desramault en koffiebar Ycono. Er kwamen nog veel nieuwe adressen bij, zoals Madam Bakster. Café Costume trok intussen naar het stadscentrum en in het mooie pand zit sinds vorige week Billierose: een plek waar je geld kunt uitgeven aan kleren, koffie en decospullen. Eigenares Noor Callebaut gaf de winkel trouwens dezelfde naam als haar dochter.

Brabantdam 135 in Gent, elke donderdagavond apero tot 19 uur, billierose.be

Like it's 1999

Jeansjasjes, sportkleren, bomberjacks en rugzakken: de jaren 90 zijn helemaal terug. Inspiratie - en herkenning - vind je op hyperpopulaire Instagram-accounts zoals @allthings90, @90smilk en @90s.daily met tienduizenden volgers. De nineties-hype ontging ondergoedproducent DIM niet. Zij brengen hun Pocket Bralette uit 1996 nu opnieuw uit. Ook Swildens, een nieuw Frans merk, springt op de nineties-kar met hun pufferjacket. Helemaal klaar voor de nostalgietrip? Op @relivethe90s herontdek je allerhande producten en reclamespots van weleer, zoals Napster, Windows 95 en Super Soakers.

De DIM-bralette kost 16,50 euro, is beschikbaar in vier kleuren en heeft een bijpassende slip. De Swildens-jas is voor 390 euro te koop vanaf eind oktober. Beschikbaar in groen, rood, kaki en zwart.

De jaren 90. Toen Brad Pitt nog jong en onschuldig was. En Victoria Beckham nog lachend door het leven ging bij de Spice Girls.

Swildens liet zich voor hun nieuwe jas inspireren door de nineties.

De Pocket Bralette van DIM.

Roze oogjes

Steeds meer roze oogjes verschijnen her en der op backstage-beelden van modeshows en op sociale media. Niet knullig aangebracht, zoals in menig tienerjaren, maar als een subtiele verfijnde schaduw. Roze helt niet over naar die foute tienerkant wanneer de rest van de make-up neutraal blijft en de highlighter en andere kleuren voor oogschaduw en lippenstift minimaal zijn.

1. Topshop, 10 euro 2. Yves Rocher, 13,90 euro 3. BE Creative Make Up, 5,48 euro 4. & Other Stories, 19 euro 5. l'Oréal Paris, 16,99 euro bij Kruidvat en DI

Geur voor gure tijden

Nu de koude dichterbij sluipt, ruimen frisse eau de colognes plaats voor winterse geuren. Le Temps Perdu is een nicheparfum van het Nederlandse luxe mannenmerk Salle Privée dat amber, muskus en hout mengt. En - met de naam alleen al - perfect past bij winterse melancholiek.

Le Temps Perdu, verkrijgbaar bij graanmarkt13.be, 190 euro

Hartverwarmend

Rozenhout en dennenhout zouden geuren bevatten die het mediteren ten goede komen. Geen toeval dus dat ze de opvallende aanwezigen zijn in de nieuwe lijn Anahata-lijn van Rituals. Het Sanskriete woord verwijst naar een van de chakra's, de lichaamsenergieën uit de oosterse filosofie en gaat in dit geval over 'vanuit het hart handelen'. Maar ook wie geen directe link heeft met die oosterse cultuur, kan genieten van de lijn met lichaamsverzorging en huisgeuren die uitgesproken uniseks en kruidig zijn, ook dankzij de gebruikte vanille en patchouli.

Beschikbaar vanaf 2 oktober, rituals.com

Niet meer piep

Vrouwen tussen de 45 en 55 jaar: voor hen heeft het Franse cosmeticamerk Yon-Ka een nieuwe verzorgingslijn ontwikkeld. Time Resist bestrijdt twee fenomenen waar vrouwen van die leeftijd mee af te rekenen krijgen. De activiteit van de stamcellen in de huid begint te vertragen, en het huidweefsel krijgt last van een soort chronische ontstekingen, met een duur woord inflamm'aging genoemd. De dag- en nachtcrèmes die dat aanpakken, zitten in een speciale luchtdichte pot, waar met een klein duwtje de juiste dosis uitkomt.

Time Resist, yonka.com, verkrijgbaar bij schoonheidsinstituten, spa's en via iu.be, 85 euro

In je beste ondergoed

In de Brusselse Dansaertstraat zeg je al dertig jaar niet ondergoed maar "Underwear", want zo heet de lingeriezaak aan het begin van deze straat. Om hun verjaardag te vieren, ontwierp het trio achter de luxelingeriezaak een jurk in samenwerking met het Belgische kledinglabel Pluto On The Moon. En zo kun je het hele jaar je nachtkleding aan, want de jurk die eigenlijk een 'combinaison' heet, laat zich 's winters (tip: met een coltruitje) even makkelijk als 's zomers dragen en 's nachts net zo goed als overdag.

De jurk (in beperkte oplage) is verkrijgbaar in de boetiek, 130 euro, dunderwear.be

No Model

Het halfjaarlijkse modecircus sluit deze week, na tussenstops in New York, Londen en Milaan, af in Parijs. Naast de nieuwe collecties spotten we een andere trend op de catwalk: nodels. Mannequins die niet in de eerste plaats model zijn, maar eigenlijk (of ook) schrijver, kunstenaar of nog iets anders. Kortom, de persoonlijkheid wordt even belangrijk. Vorig jaar verklaarde de Britse Vogue een nummer tot 'model free zone' en ook modemerken werken vaker met 'gewone mensen'. Zo plukken Vetements en Y Project geregeld mannequins van straat en er zijn zelfs modellenbureaus die zich specialiseren in alternatieve gezichten, zoals het Antwerpse Rebel.

Van uurwerken tot vintage

In Antwerpen worden T-shirts en pulls sinds kort ter plaatse gepersonaliseerd: de drukmachines van het ecologische Stanley/Stella (Graanmarkt 2) staan pal in de winkel. Het werd vintage designwinkel Nome Furniture te klein in de Schoenstraat, dus openen ze vandaag in een nieuwe winkel (van 800 vierkante meter) in de Antwerpse Van Trierstraat 41A. Frans modemerk Iro met zijn moderne rock chique mannen- en vrouwenkleding opende een boetiek in Antwerpen (Huidevettersstraat 51) en in Brussel (Louizalaan 82-84). Ook de Brusselse A. Dansaertstraat krijgt er enkele zaken bij. Op nummer 73 opende het Nederlandse budgetbrillenmerk Ace & Tate en even verder in de straat zul je nog meer brillen vinden. Want op nummer 80 vind je bij het Belgische Komono van Anton Janssens en Raf Maes ook zonnebrillen, en uurwerken.

Mouwenspel

In 1952 ontwierp Hubert de Givenchy een blouse met opvallende, klokkende mouwen, de Bettina. Die stijl is vandaag weer helemaal in zwang en mouwen zijn breed, breder, breedst.

Pepe Jeans, 75 euro

Mother of Pearl, 350 euro

Ottod'Ame, 175 euro

Rouje, 130 euro

Roksanda, 491,93 euro

Modeboekjes

Wat te dragen bij een kater, Hoe tiany het stelt tussen de luiers op haar stiletto's en De modeblik van Amelie O.

1 Om naar uit te kijken: het boek van Giovanna Battagli Englebert. Met bijna 700.000 volgers op Instagram telt de Italiaanse als een van de invloedrijkste figuren van de mode-industrie op social media. De influencer, zoals dat dan heet, staat bekend om haar opvallende haar, dat zelden clownesk oogt, en om haar humor. In Gio_Graphy combineert ze een biografie van haar wereld boordevol mode met een hilarische stijlgids. Denk: wat te dragen wanneer je een groteske kater hebt.

Gio_Graphy. Fun in the Wide World of Fashion komt in oktober uit bij Rizzoli

2 Er liggen een heleboel nieuwe modeboeken in de rekken. Zo brengt modeblogster en -expert Tiany Kiriloff na zes jaar een tweede boek op de markt waarin ze haar leven (heel veel mode, drie kinderen en heel weinig tijd), schetst en erg gul is met allerhande tips. Zo zijn patronen je beste vriend wanneer je kinderen hebt, want zo zie je de vlekken minder.

Tiany. The good life tussen luiers en stiletto's, Belmodo x Borgerhoff & Lamberigts, 25 euro

3 Nog van Belgische bodem is het eerste boek van Amélie O. Het cultpersonage met een column in modemaandblad Elle krijgt eindelijk de ruimte die het verdient om haar hilarische, smakelijke en wat cynische blik op de mode te delen met haar fans.

De vermaledijde mode, Manteau, 19,99 euro

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234