Zondag 07/03/2021

Opinie

Ik eet geen vlees, dankzij de islam

► 'Een achtste van de Koran handelt over ecologie, veel mensen in het Westen weten dat niet', stelt Matheeussen. Beeld AFP
► 'Een achtste van de Koran handelt over ecologie, veel mensen in het Westen weten dat niet', stelt Matheeussen.Beeld AFP

Latifa Matheeussen (26) is politicoloog en werkt als consultant.

Moslims hebben twee dagen per jaar die voor hen een écht feest zouden moeten zijn. Maar elk jaar wanneer Eid al-adha - het Offerfeest - plaatsvindt, schieten dierenrechtenorganisaties als paddenstoelen uit de grond. De hypocrisie en het viseren van een bepaalde groep, in dit geval duidelijk de moslimgemeenschap, heeft bij mij een hoogtepunt bereikt. Dat getalm komt mijn strot uit omdat het debat oneerlijk en niet op het juiste niveau wordt gevoerd en oneerlijk met een duidelijke racistische ondertoon. Het debat is gekaapt en gaat allang niet meer over dierenrechten. Want tenslotte slacht niet alleen de moslimgemeenschap onverdoofd.

Latifa Matheeussen. Beeld rv
Latifa Matheeussen.Beeld rv

De laatste tijd krijg ik steeds meer de vraag waarom ik vegetariër ben. Mijn uitleg is simpel. Ik heb organisaties als Gaia & co. niet nodig om mij de les te komen spellen over dierenrechten wanneer 750 verzen uit de Koran vertellen over de natuur en de relatie tussen mens en natuur. Hoeveel mensen in het Westen weten eigenlijk dat een achtste van de Koran handelt over ecologie?

Iedereen maakt de connotatie tussen halal en ritueel slachten, maar wat velen niet weten is dat bij een rituele slachting heel wat zaken komen kijken die strikt opgevolgd dienen te worden. Voorbeelden: het dier mag niet vastgebonden worden om het te doden; het dier mag niet zien dat voorbereidingen getroffen worden om het te doden; om de gevoelens van andere dieren niet te kwetsen, mag een dier niet gedood worden in het bijzijn van andere dieren; het vlees van dieren dat tijdens het kweken of tijdens transport slecht werd behandeld, wordt onwettig.

Vlees wordt in onvoorstelbare hoeveelheden geconsumeerd. Het is daarom dat we de industriële veehouderij serieus in vraag moeten stellen. Bij factory farming zijn serieus wat zaken die niet sporen met de regels over dierenrechten en wat de islam ons hierover leert. Wanneer dieren voedermeel gegeten hebben waarin bloed of kadavers van andere dieren zitten, zijn zij per gevolg 'carnivoor' en kan dit vlees niet meer geconsumeerd worden door moslims. Maar dat is nog het minst erge.

De wrede wijze waarop dieren in factory farming vaak behandeld worden in het bedrijf zelf, tijdens het transport of tijdens het doden, is op alle manieren in strijd met de islamitische voorschriften. Een dier dat niet op een waardige manier geleefd heeft en gedurende zijn leven lichamelijk of emotioneel tekortgedaan werd, is onwettig voor de islam. En dan mag het dier nog op een rituele manier geslacht zijn, toch is het dier onrecht aangedaan en is het dus niet halal voor consumptie.

Gezien de grote nadruk die de islam legt op het lichamelijk, emotioneel, en psychosociaal dierenwelzijn en de talrijke bepalingen die daaruit voortvloeien, is factory farming in strijd met de islamitische regelgeving. Noch de productie zelf, noch de handel erin, het transport ervan of de consumptie ervan zijn in het islamitisch model toegestaan. Ik ben geen theoloog, maar met de beschikbare kennis die ik heb en het morele gevoel dat de vleesindustrie bij mij opwekt kan ik welk vlees dan ook niet consumeren.

Aanval op de natuur

Vaak word ik voorgesteld als de moslima die vegetariër is en niet in de halalindustrie gelooft. Dat klopt, maar waarom koop ik dan geen vlees meer? Omdat ik niet in de gehele vleesindustrie geloof, en de halalindustrie maakt nu eenmaal deel uit van het grotere plaatje. Het is dat groter geheel dat aangepakt moet worden. Onze massale vleesconsumptie is een aanval op de natuur in haar geheel. Het is dankzij mijn religie, de islam, dat ik vegetariër ben geworden. Dat is verre van te danken aan Gaia of welke andere pseudodierenrechtenorganisatie dan ook.

Elk jaar staat Gaia, en nu ook politici, te roepen over het verdoofd slachten. Wat onderzoeken daarover al dan niet zeggen, is de essentie allang niet meer. Want als er een onafhankelijk onderzoek zou komen dat uitwijst dat onverdoofd slachten ten nadele is van dierenwelzijn, dan zal religie hier achter staan. Maar net dat ontbreekt om dat standpunt te kunnen innemen.

Beseft Gaia wel dat het moment waarop een dier wordt geslacht de laatste fase is? Dus in die laatste fase gaan we ons pas bekommeren over het welzijn van de dieren? Volgens mij is de periode waarin ze leven veel langer dan het moment wanneer we beslissen om ze te gaan consumeren.

In een ideaal scenario zou het beleid de strenge voorschriften van de islam inzake ecologie mogen toepassen. Als men vanuit het beleid streng gaat toezien op de vleesindustrie en hier streng op controleert, dan pas zijn we écht bezig over dierenwelzijn. Alles start bij de productie en het is net datgene dat de consumptie bepaalt.

Gun de moslims nu eens hun feestdag waar ze van kunnen genieten en werk elke dag rond dierenwelzijn en niet enkel tijdens het Offerfeest.

Eid moebarak!

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234