Woensdag 12/05/2021

'Ik dacht dat ze het Festivalpaleis van Cannes in brand zouden steken'

Uit de annalen van het Festival van Cannes blijkt dat het al ruim een kwarteeuw geleden is dat daar nog eens een animatiefilm voor de competitie geselecteerd werd. Dat was toen niet eens een Disney-film, maar wel het 'alternatieve' en dus (on)behoorlijk non-conformistische Nine Lives of Fritz the Cat uit 1974. Dit jaar was het dus de beurt aan Shrek van het regisseursduo Andrew Adamson en Vicky Jenson. Na Antz betreft het hier de tweede samenwerking tussen Dreamworks en de in digitale beelden gespecialiseerde firma PDI. Zo werd Shrek de allereerste computergeanimeerde animatiefilm die vanaf de Croisette aan zijn verovering van de wereldmarkt - in maar liefst 24 taalversies - mocht beginnen. Inmiddels heeft Shrek aan de Amerikaanse bioscopen al meer dan 215 miljoen dollar opgehaald, om daarmee (voorlopig?) uit te groeien tot de succesrijkste film van dit jaar.

"Uitgenodigd worden door Cannes, hét belangrijkste en meest prestigieuze filmfestival ter wereld, in de Officiële Selectie én in competitie, beschouw ik als een buitengewone eer en een privilege", vertelt Shrek-producer Jeffrey Katzenberg, daags nadat zijn film de vuurdoop van Cannes triomfantelijk heeft doorstaan.

"Of we hier nu al dan niet een prijs winnen, het is voor ons sowieso een overwinning. Toen Gilles Jacob en Thierry Fremaux ons vertelden dat ze Shrek in Cannes wilden, dachten we dat ze een of andere vertoning in de rand bedoelden. Dát vond ik al een goed idee, maar toen begonnen ze over een plaats in de competitie, op zaterdagavond, om 19u30. Met andere woorden: smokings, mooie avondjurken, de rode loper! In het Paleis, op de Croisette! Kortom, die gasten waren gèk geworden! (lacht)

"Ik vond het een waanzinnig idee, maar zij vonden Shrek niet alleen prachtige ontspanning, maar ook een 'revolutionaire' film - wat ze daar precies mee bedoelden, moet je hen zelf maar vragen - en ze zeiden dat we hen moesten vertrouwen. Ik ben blij dat we dat gedaan hebben.

"Maar tijdens de vertoning zat ik de eerste tien minuten toch op mijn ongemak. Shrek is een visueel rijke film, zeer veeleisend voor het oog. Dat is natuurlijk bewust gedaan, want dát is een van de manieren waardoor de kids totaal opgeslorpt worden door die wereld. We gooien het publiek zoveel visuele informatie in het gezicht dat die eigenlijk niet tijdens één enkele visie van de film geabsorbeerd kan worden. Tijdens die eerste minuten wordt er ook nog eens veel informatie over het verhaal meegegeven. Maar dan - en dat had ik mij niet voldoende gerealiseerd - komen er nog eens die ondertitels bij! Dat is dus eigenlijk té veel. Tijdens die eerste minuten dacht ik dat het publiek de zaal zou uitstormen en het Paleis in brand zou steken!

"Maar zelfs dán zou het voor de film nog een winstpunt geweest zijn om naar Cannes te komen, want in het slechtste geval zou de woede om de selectie van Shrek zich tegen de festivalorganisatie gekeerd hebben. Indien er dus al sprake was van een risico, dan was het voor hen veel groter dan voor ons." (Jan T.)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234