Donderdag 24/10/2019

Ik ben zo dom en een tikkeltje stom

Op eenvoudig verzoek van zijn hoofdredactie leidt Stef Selfslagh u tien weken rond in het wereldbeeld van zijn zevenjarige zoon.

Op verzoek van Camu kocht ik vorige week in de iTunes-winkel de film Planes. Het downloaden nam behoorlijk wat tijd in beslag. "Dan is het geen goeie film", zei hij. "Slechte films downloaden duurt langer. Ze zorgen er bij iTunes voor dat het heel lang duurt voor je ernaar kunt kijken. Wat dus goed is. Want wie wil er nu naar een slechte film kijken?" Sjoemelsoftware om ons te beschermen tegen cinematografische rommel: het is in ieder geval een goedaardiger stukje technologie dan de liegende programmatuur in de motor van uw Volkswagen.

De favoriete films van Camu zijn Kung Fu Panda 2, The Croods en The Simpsons: The Movie. Al moet die laatste het tegenwoordig afleggen tegen de YouTube-hit Homer Simpson Getting Hurt: een compilatie van scènes waarin vader Simpson vijf minuten lang geslagen, gespiest, geëlektrocuteerd, overreden, neergebliksemd, verpletterd en gewurgd wordt. Elke pijnkreet van Homer is goed voor een schaterlach van Camu.

Toen ik zelf zeven was, moest ik het qua filmaanbod stellen met de programmatie van Cinema Rex in Leuven. Daar ging ik met mijn ouders en mijn broer naar De dolle kever en Bambi kijken. Omdat zelfs de VHS-cassette toen nog moest uitgevonden worden, zag ik die films welgeteld één keer. Camu daarentegen heeft Kung Fu Panda 2 op de iPad al vijftien keer gezien. De dialoog tussen Po en Shifu over innerlijke vrede vertelt hij op eenvoudige aanvraag foutloos na. Als u een beetje aandringt, krijgt u er zelfs het bekakte leermeesteraccent van Shifu bij.

Soep met balletjes

Een andere entertainmenthit zijn de heerlijke hoorspelen van Het Geluidshuis: we zetten ze in de auto graag op repeat. De afgelopen jaren zijn flarden dialoog uit de Geluidshuis-verhalen onze gezinsconversaties binnengedwarreld. In De nachtegaal heeft het hoofdpersonage - de keizer van China - een voorliefde voor soep met balletjes. Hij besluit gesprekken met zijn hofmeester regelmatig met de vraag: "Maar goed, is er soep?" Dat zinnetje heeft Camu gretig van hem overgenomen. "Ik ben vandaag op de speelplaats twee keer gevallen. Maar goed, is er soep?" Hij heeft me beloofd dat hij zijn soepzin ook eens gaat gebruiken bij ons volgende bezoek aan de dokter. "Wat scheelt er, Camu?" "Ik heb hoofdpijn, dokter. Maar goed, is er soep?"

Op muzikaal gebied heeft Camu zich een tijdlang gespecialiseerd in het verkakaïseren van K3-nummers. 'Waar zijn die engeltjes?' werd 'Waar zijn die drolletjes?'. Het refrein van 'Toveren' luidde in zijn versie "Hocus, pocus, oh, ik moet weer kaka doen". En de tekst van 'Tele-Romeo' veranderde hij in "Wie zit er op 't toilet? Hallo, hààllo? Heb jij soms diarree op je véélo?"

Sinds kort schrijft hij met behulp van zijn speelgoedpiano zelf liedjes. Zijn repertoire bestaat voorlopig uit twee nummers: de introspectieve ballad 'Ik ben zo dom en een tikkeltje stom' en het chanson 'Ik laat een scheet waar niemand iets van weet'. Hij wil ermee deelnemen aan de 'Iedereen Componist'-wedstrijd van deSingel. Benieuwd of de jury zijn scatologische lyrics naar waarde zal weten te schatten.

Ook onze verhaaltjes-voor-het-slapengaan verzinnen we soms zelf. Dat gaat als volgt. Ik bedenk de eerste zin, Camu de tweede, ik de derde, enzovoort. Tot een van ons beiden een zin uitspreekt die geschikt is als einde van het verhaal. Samen bedachten we al de volgende klassiekers: De sprinkhaan en de kikker (over een kikker die 's nachts minitrampolines onder de grond verstopt om de volgende dag een springwedstrijd tegen een ambitieuze sprinkhaan te kunnen winnen), De vlieg met de parachute (over een mannetjesvlieg met een laag zelfbeeld die alleen nog aan een parachute door de lucht durft te zweven) en Het dribbelwonder van Hanoi (over een Vietnamese voetballer die zelfs niet door veertig Kompany's van de bal gezet kan worden).

Misschien moeten we Pixar eens voorstellen om van onze verhalen animatiefilms te maken. Wedden dat je ze razendsnel zult kunnen downloaden?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234