Zaterdag 20/07/2019

'Ik ben kwader en cynischer geworden'

Een dansplaat voor de Apocalyps. Zo kondigde Alex Agnew Zero Hour aan. Daar valt iets voor te zeggen. Met Diablo Blvd zet hij meer dan ooit in op ritmiek én de ondergang van de wereld zoals we die kennen.

Het idee van een nakende ondergang wil hij evenwel meteen nuanceren. "Ik geloof niet écht dat de wereld elk moment kan ontploffen. Waar ik wel van overtuigd ben, is dat we op de rand van een Grote Verandering staan. Maar elk eind is een nieuw begin. In de lyrics heb ik het daar ook vaak over: we móéten evolueren, er moet iets anders komen. Liefst iets dat intelligenter is dan wij. (grinnikt)

"Het woord 'animal' komt ook opvallend vaak voor in de songs: het beest in ons wint het immers nog te vaak van de ratio. Bij elk conflict hebben we de neiging om wantrouwig te staan tegenover alles wat verschilt van onszelf.

"De song 'Animal' heb ik trouwens geschreven na de aanslagen in Brussel. In tien minuten tijd had ik al mijn gal gespuwd. Wat mij toen zo kwaad maakte, behalve die daad van terrorisme zélf, was mijn eigen primitieve reactie. Ik juichte toe dat ze in Jordanië zonder enige rechtspraak twee IS-strijders hun kop hadden afgeschoten. Terwijl dat helemáál niet is waar ik voor sta, of waar ik in geloof. Maar een xenofoob of racist schuilt in iedereen. Hoe je met die primitieve reflex omgaat, bepaalt of je het ook daadwerkelijk bent.

"Ze zeggen dat je meer gaat berusten met het ouder worden, maar dat heb ik nog niet gemerkt. Ik word zelfs kwáder. Cynischer ook. Dat laatste vind ik erg om toe te geven."

Ronald Reagan

OpZero Hourwordt het geweer van schouder veranderd. Het weinig amicale vertrek van leadgitarist Dave Hubrechts maakte dat trashmetal naar het achterplan verdrongen werd. Maar de dynamiek binnen de groep blijkt ook sterk veranderd, omdat de bandleden door een heel donkere periode gingen.

Agnew: "De schoonmoeder van Andries (gitarist, GVA) is overleden aan kanker. Ook ik kende haar heel goed. Tezelfdertijd was ik net een comedyshow aan het schrijven (Unfinished Business, GVA) en als je de grappen uit die show haalt, hoor je alléén donkere shit. Die heeft zijn weg duidelijk gevonden naar de nieuwe plaat. Ik heb geen positief beeld van de mensheid, en dat is er nu volledig uitgekomen. Op alle vorige albums stond wel eens een maatschappijkritische song - dat zit nu eenmaal in mijn aard - maar we waren nooit dat soort groep.

"We wilden ook al langer onze sound veranderen, maar geen nostalgische plaat maken. Ik gebruik het verleden alleen om het heden te onderstrepen. Dat merk je net zo goed in de teksten: het gaat over de eindeloze herhaling van alles. Ik ben op een leeftijd gekomen dat je bepaalde patronen ziet terugkeren. Let's make America great again... Was dat niet de slogan die president Reagan ook gebruikte?"

Zwaargewichten

Agnew voelt ook enige opluchting dat Diablo Blvd ertoe bijdraagt dat hij momenteel geen nieuwe comedyshow voorbereidt. "Ik voel me eerlijk gezegd overbodig. De realiteit is zo gestoord, dat ik niets meer kan verzinnen. Michael Van Peel zei me onlangs ook dat hij niet meer weet wat hij voor zijn oudejaarsconference nog moet bedenken. Het zijn zotte tijden: iets gewoon benóémen volstaat vandaag al. Anderzijds: slechte tijden betekent goede muziek. Dat heeft de geschiedenis óók geleerd."

De derde plaat van Diablo Blvd kwam uit op Nuclear Blast en werd wereldwijd verkocht, waardoor ze plots gingen touren met zwaargewichten als Machine Head en Epica. Ook die periode heeft een nieuw elan ingeluid voor de band.

"Ineens waren we niet meer de grote vis in de kleine plas. Als we wilden concurreren met de wereld, moesten we ons écht kunnen onderscheiden van de rest.

"Iemand bij het label zei me een tijd terug dat hij 'Follow the Deadlights' (titelsong van de derde plaat; GVA)zo cool vond, omdat we koude new wave, rock en metal in één nummer gestampt kregen. Na die opmerking viel alles op zijn plaats voor mij. Als tiener was ik immers al fan van de duffe ellende die Bauhaus, Killing Joke, Sisters of Mercy en Joy Division brachten. (lacht)

"Die platen klinken nog steeds tijdloos, zelfs met hun typische 80's-sound. Dát hield ik voortdurend voor ogen. We maakten een document voor deze tijd, met het oog op tijdloosheid."

Zero Hour verschijnt vrijdag bij Sony Music. Zaterdag 23/9 stelt Diablo Blvd zijn nieuwe plaat voor in Trix, Antwerpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden