Vrijdag 23/10/2020

'Ik ben geen ijskoningin'

Tien maanden geleden stond ze als onbekende zangeres op een zijpodium van Pukkelpop. Sindsdien heeft Jessie Ware een megahit gehad met 'Wildest Moments', stond ze in een uitverkochte Ancienne Belgique, én kreeg ze een plek op de affiche van Rock Werchter.

Op de hoes van Devotion, haar eerste plaat, ziet ze eruit als een ijskoningin, en ook haar songs doen vaak gesofisticeerd aan, maar in levende lijve staat Jessie Ware (28) haaks op het imago dat ze met de muziek uitdraagt. Ze praat met een vuistdik Londens accent, kletst een eind weg, en draagt tijdens ons gesprek precies dezelfde kleren als een paar uur later op het podium.

De zangeres begon in het achtergrondkoortje van Jack Peñate, en "zelf durfde ik op dat moment niet eens dromen van een carrière in de muziek, en ik was er vast van overtuigd dat het hem ook niet zou lukken. Als ik me goed herinner heb ik destijds nog voor honderd pond gewed dat hij nooit een platencontract zou tekenen. Nu ik eraan denk, die ben ik hem nog altijd verschuldigd.

"Ik was eigenlijk de saaie in onze vriendenkring: ik had rechten gedaan en ben opgeleid als journaliste. Maar toen Jack me vroeg om deel uit te maken van zijn band, leek me dat meteen een buitenkans. Plots kreeg ik geld om naar festivals te gaan waar ik anders zelf tickets voor gekocht zou hebben, dus ik voelde me de koning te rijk. Met Jack op het podium staan was een goeie voorbereiding voor wat ik nu doe. Ik kon hem gadeslaan, en kreeg de mogelijkheid om stukje bij beetje te groeien in de schaduw, zonder in de kijker te lopen. Want dat heb ik wel wat onderschat: het is veel moeilijker om zelf in het middelpunt van de belangstelling te staan. Als frontvrouw zijn alle ogen voortdurend op mij gericht. Ik moet er dus voortdurend opletten dat mijn lipgloss goed is aangebracht en ik een beetje stijlvol op mijn hoge hakken blijf lopen. Als achtergrondzangeres maakt dat allemaal niet zoveel uit. En eerlijk: na tien minuten let ik daar allemaal niet meer op. Dat zit ik helemaal in de muziek."

Zielsgelukkig

Op Devotion heeft Jessie Ware zich een subtiel geluid aangemeten dat wat aan de eightiespop van Sade herinnert. De beats kabbelen traag en sensueel voorbij, en veel van de songs leunen aan bij de gestroomlijnde R&B zoals Whitney Houston die op haar meest melancholische momenten ook wel eens wilde maken. "Dat zijn vergelijkingen die ik als een compliment beschouw, want ik ben opgegroeid met die platen. Diamond Life van Sade en The Miseducation of Lauryn Hill, dat waren mijlpalen in mijn leven. Nu luister ik heel vaak naar oudere platen. De classics van Marvin Gaye, het seventieswerk van Jackson Browne, vroege Joni Mitchell. Heel warme, organische muziek. Op basis van de videoclips denken mensen blijkbaar vaak dat ik koel en afstandelijk ben. Een ijskoude bitch. (lacht) Maar dan zien ze me optreden en komen ze erachter dat ik eigenlijk een gibberende gekkin ben. De foto's en de video's hadden tot doel om het dramatische karakter van de muziek wat dikker in de verf te zetten. Maar dat is kennelijk iets te goed gelukt."

Dankzij 'Wildest Moments' is Jessie Ware in een mum van tijd een begrip geworden. Vooral in België, want kennelijk vindt de zangeres hier makkelijker een groot publiek dan elders in de wereld. "Bij jullie loopt het inderdaad wat sneller, en daar ben ik erg blij om. Ik voel me erg gesteund, en het heeft me ook veel meer zelfvertrouwen gegeven. Sinds Pukkelpop zijn we bijna onafgebroken op tournee geweest, en ik hoop dat al de opgedane podiumervaring zichtbaar is als je nu naar een van onze concerten komt kijken. Eerlijk? Ik ben zielsgelukkig, en geniet van elk moment. Het hoort niet om zoiets luidop te zeggen, en al helemaal niet tijdens een interview. Maar dit is gewoon de beste periode in mijn leven. Hoe kun je zeuren als er tweeduizend mensen een kaartje hebben gekocht om je 's avonds aan het werk te zien? Mijn lieve fans laten me via Twitter zelfs weten wanneer mijn album in bepaalde winkels is uitverkocht. Zelfs mijn eigen moeder belt nog steeds wanneer ze me op de radio hoort, ook al heb ik haar al honderd keer gezegd dat dat stilaan een beetje gênant wordt."

Universeel

De thematiek van de songs op Devotion laat zich samenvatten in twee woorden: relaties en romantiek. Maar niet alles is wat het lijkt. 'Wildest Moments' zelf lijkt op het eerste gehoor over een tumultueuze liefdesrelatie te gaan, maar verhaalt in werkelijkheid over de band die ze met haar beste vriendin heeft. "We hebben elkaar aan de universiteit leren kennen. Ze heeft hele duidelijke opvattingen en laat niet na die te pas en te onpas te verkondigen. Dat is heel verfrissend, maar ook heel intens. Ik was stiknerveus toen ik het haar de eerste keer liet horen, zelfs al voelde ik zelf dat het een bijzonder nummer was. Sindsdien ben ik al een paar keer aangesproken door meisjes die zich perfect met 'Wildest Moments' kunnen identificeren, omdat ze er de relatie met hun ex in herkennen.

"Ik wilde iets universeels maken, iets dat op verschillende niveau's werkt. En dat is kennelijk gelukt. Op elke radiosessie, elk televisieoptreden, elk concert is dat het nummer dat iedereen wil horen. En keer op keer probeer ik er een betere versie van te maken, maar dat lukt nooit omdat het net de eenvoud van de originele versie is die bij het grote publiek een gevoelige snaar heeft geraakt."

Rest de vraag: wat nu? "Ik ben nog volop bezig met een eigen publiek op te bouwen, en telkens als ik in een land optreed, staat er meer volk dan de vorige keer. Ik win er dus nog steeds nieuwe fans bij. Maar na Werchter moet ik toch even wegblijven uit België, want ik kan het niet maken om nadien nog een keer met hetzelfde materiaal langs te komen. Ik wil niet nog een jaar op dezelfde nummers teren. Er moet dus nieuw werk komen, al voel ik geen druk om snel snel een opvolger klaar te hebben. Die fout wordt dikwijls gemaakt: snel even incashen op het succes. Ik heb mezelf voorgenomen niets uit te brengen waar ik niet voor de volle honderd procent kan achterstaan. Dus als dat langer duurt dan voorzien: so be it."

Devotion: The Gold Edition is uit bij Universal. Jessie Ware staat vandaag om 18.15 uur in KluB C op Rock Werchter.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234