Donderdag 24/10/2019

IJzingwekkend rustig

En alsof u nog niet genoeg gesidderd heeft, serveren we u nog vier Amerikaanse misdaadromans van de puurste soort. Dennis Lehane, George Pelecanos, T. Jefferson Parker en Jonathon King voeren u mee op een huiveringwekkende tocht van het koude Boston via Washington DC naar het bloedhete Florida en de moerassige Everglades. DOOR HANS MUYS & FRED BRAECKMAN

Een hele reeks verrassende plotwendingen, een bijzonder hoog tempo en een spectaculair einde

"Boston is een van de veiligste steden van het land." Dat schrijft Dennis Lehane in Verloren dochter. Als Bostonian én misdaadauteur zal hij wel weten waarover hij het heeft. Misschien verklaart die relatieve rust ook waarom de auteurs die deze stad als achtergrond gebruiken, een minder grimmige, donkere sfeer neerzetten dan bijvoorbeeld een James Elroy of George Pelecanos, die over steden schrijven als LA of Washington.

Nu kan Lehane dat zwaardere werk ook best aan, zoals hij bewees in zijn door Clint Eastwood schitterend verfilmde Mystic River. Maar hij voelt zich toch kennelijk het best wanneer hij, in de voetsporen van stadsgenoot Robert B. Parker, een cocktail brouwt van stevige actie en verbale humor. Want net als Spenser, Parkers befaamde held, zit het Iers-Italiaanse detective-duo Patrick Kenzie en Angela Gennaro zelfs in de meest benarde omstandigheden niet verlegen om een sterke oneliner.

Ook in het derde boek in de Kenzie/Gennaro-reeks, het nu pas vertaalde Verloren dochter, verwent de auteur zijn grote schare fans met die beproefde en gesmaakte formule, die moeiteloos overeind blijft wanneer hij het speurderskoppel voor één keer weghaalt uit Boston. Het verhaal begint nog wel in die stad, waar de twee speurders op wel heel onorthodoxe wijze worden ingehuurd (zeg maar ontvoerd) in opdracht van een stervende miljardair wiens dochter Desiree spoorloos is verdwenen. Zij werd voor het laatst gezien bij 'Grief release', een twijfelachtige sekte die beweert door verdriet overmande mensen bij te staan. Desiree zou er hebben aangeklopt na de dood van haar moeder. Maar de privé-detective die naar het meisje op zoek ging, verdween op zijn beurt van de aardbodem terwijl hij een spoor volgde dat naar Florida leidde. Dus vliegen Kenzie en Gennaro van het koude noordoosten naar Amerika's bloedhete vakantie-oord, om onder de palmbomen verder te zoeken.

Die speurtocht bevat alle ingrediënten die we van Lehane mogen verwachten: een soepele schrijfstijl, een hele reeks verrassende plotwendingen, een bijzonder hoog tempo en een spectaculair einde dat eerlijk gezegd lijkt te zijn geschreven met de filmrechten in het achterhoofd. Als toemaatje krijgen we ditmaal zelfs een vleugje romantiek, want er bloeit iets heel moois tussen Patrick en Angela. En dat is maar goed ook, want anders zou Patrick misschien zijn bezweken voor de door de auteur uitbundig bezongen charmes van Desiree, en dat zou hoogst onverstandig zijn geweest.

Verloren dochter is alweer een schoolvoorbeeld van Lehanes talent voor ontspannende spanning en dus een boek dat een plaats verdient in de vakantie-koffer.

(HM)

Dennis Lehane

Verloren dochter

Sacred, Vertaald door Hugo & Nienke Kuipers, The House of Books, Vianen, 319 p., 16,90 euro.

De subplots komen samen in een even onvermijdelijke als bloedige climax

Wie George Pelecanos zegt, denkt aan Derek Strange, want die privé-detective staat (vaak gesteund door sidekick Terry Quinn) centraal in klassiekers als Right as Rain of Soul Circus. Het was dus wel even schrikken toen na enkele bladzijden duidelijk werd dat in de nieuwe Drama stad geen spoor meer te bekennen valt van de zwarte speurder. In plaats daarvan maken de fans van Pelecanos kennis met twee gloednieuwe personages. Geen van beiden hebben ze van de misdaadbestrijding hun levenswerk gemaakt zoals Strange, maar de criminaliteit heeft wel een stempel gedrukt op hun leven. Lorenzo Brown heeft net een straf van acht jaar uitgezeten wegens drugsdelicten en probeert dat verleden nu achter zich te laten. Hij is clean en draagt zelfs een uniform - als agent van de Humane Society, een dierenrechtenorganisatie. Rachel Lopez is reclasseringsambtenaar en kent Brown omdat hij bij haar moet rapporteren om aan te tonen dat hij zijn leven inderdaad heeft gebeterd. Lorenzo en Rachel worstelen elk met hun eigen demonen. Zij verblijft, ogenschijnlijk, aan de 'goeie kant van de straat' want zij vertegenwoordigt recht en orde. Maar haar alcoholisme en haar voorkeur voor ruwe seks met mannen-zonder-naam (wat helaas tot de zeldzame zwakke scènes in dit boek leidt) ondermijnen haar status en haar gevoel van eigenwaarde. Lorenzo van zijn kant leeft permanent met de vrees dat hij toch weer in de fout zal gaan. Het verleden laat hem niet los, zeker wanneer zijn jeugdvriend, de drugsdealer Nigel Johnson, betrokken raakt in een turf war met rivalen. De subplots komen samen in een even onvermijdelijke als bloedige climax. Rachel raakt daarin, puur toevallig, betrokken. Lorenzo zeer tegen zijn wil niet. En die afloop geeft de auteur de kans om dit boek op een voorzichtig hoopvolle noot af te sluiten.

De stad uit de titel is ook ditmaal Washington DC. Niet het bekende centrum, met zijn musea en monumenten, zijn Witte Huis en Capitool, wel de groezelige getto's waar 15-jarige dealers even in BMW's mogen rondrijden, voordat ze worden gedood of opgesloten. En juist omdat 'DC' zo'n belangrijke rol speelt, is het vrij pijnlijk dat de hoesfoto niet daar maar wel in Chicago lijkt te zijn genomen. Maar ook dat schoonheidsfoutje kan het plezier niet bederven dat de liefhebbers van gitzwarte thrillers zullen beleven aan de nieuwe Pelecanos. Want hier is opnieuw een meester aan het werk.

(HM)

George Pelecanos

Drama Stad

Drama City, Vertaald door M. van Gelder, Anthos, Amsterdam, 284 p., 19,95 euro.

Een magistrale mix van een boeiend politieonderzoek en een beklijvend familiedrama

T. Jefferson Parker is een groot thrillerschrijver en een boeiend verteller. Hij heeft dat bewezen met werk als De engeltjes van Horridus en De vrouwen van Ortega Highway. Hij doet het opnieuw met zijn jongste misdaadroman California Girl. Het verhaal dat Parker ons vertelt overspant een halve eeuw. Het begint midden de jaren vijftig als in het Californische stadje Tustin een paar schoolknapen op de vuist gaan. De vier Becker-broers tegen de jongens van Vonn. Een ruzie tussen twee clans die begon om een honkbalpet. Vijftien jaar later wordt Janelle Vonn vermoord. Het hoofd is van de romp gezaagd, het lijk wordt gevonden in een verlaten loods. Janelle was negentien, ooit aan drugs en alcohol, misbruikt door haar broers, de plaatselijke schoonheidskoningin. Ze was erbij toen haar broers tegen de Beckers vochten. Nick Becker is detective geworden en hij maakt er een punt van zijn eerste moordzaak op te lossen. David Becker is predikant, heeft een drive-in congregatie, droomt van een mirakel en hielp Janelle toen ze het moeilijk had. Andy Becker is een gedreven misdaadjournalist. Iedereen tracht op zijn manier te weten te komen wie de dader is. Verdachten zijn er genoeg, geheimen nog meer. De moordenaar wordt gevonden. Maar veertig jaar later, als weinig mensen zich de zaak nog herinneren, blijkt dat Nick de verkeerde man naar de gevangenis heeft gestuurd. Dat is de kapstok waaraan Jefferson Parker zijn indrukwekkende tijdsbeeld ophangt. Steeds op de achtergrond is de Vietnam-oorlog, waarin een van de vier Beckers sneuvelt. California Girl is een magistrale mix van een boeiend politieonderzoek en een beklijvend familiedrama bevolkt met personages waarvan je op elke bladzijde het hart voelt kloppen. Minutieus maar nooit uitputtend gaat Parker in op details die bijdragen tot de sfeer. Dit verhaal van schuld en boete, angst en melancholie, verraad en clangeest, liefde en passie heeft de allures van een heel realistische roman. In die mate zelfs dat je vaak de indruk krijgt dat Parker een waar gebeurde geschiedenis vertelt.

(FB)

T. Jefferson Parker

California Girl

California Girl, Vertaald door Hugo Kuipers, Bruna, Utrecht, 340 p., 15 euro.

Handig gebruikt King de weinig vergevensgezinde natuur om een naturalistische roman noir te schrijven

De biotoop van Max Freeman zijn de Everglades, het drassige en moerassige gebied in het zuiden van Florida. In de loop van pakweg de laatste honderd jaar is een gedeelte van de Everglades wel onverantwoord drooggelegd, werden wegen gebouwd en kwam er enorme grondspeculatie. Toch blijft er voldoende natuur om tot de verbeelding te spreken en naast rijk ook ruw volk aan te trekken. Of mensen die willen vergeten. Tot die laatste soort hoort Max Freeman. Hij is ergens achteraan in de twintig en werkte als politieman in Philadelphia. Tot hij een tiener neerschoot, een kleine winkeldief die Freeman met een wapen bedreigde. Onderzoek wees uit dat hij correct heeft gehandeld. Toch vreet het aan de ziel van Freeman, die zijn job opgeeft na een voor hem voordelige ontslagregeling. Met het geld koopt hij een primitieve hut te midden van de Everglades. Je kunt ze alleen via het water bereiken en ze diende vroeger als jachthut. Het is de bedoeling van Freeman er tot rust te komen, zijn evenwicht weer te vinden in een wereld zonder luxe. Veel tijd brengt hij door op zijn kano waarmee hij de Everglades doorkruist. Maar toch behoudt Max een band met de buitenwereld. Zijn stotterende jeugdvriend, de briljante zwarte advocaat Bill Manchester, heeft het gemaakt. Hij groeide op in de achterbuurten van Philadelphia en is nu een rijk juridisch en vooral financieel adviseur. Max is er steeds welkom als de eenzaamheid van de Everglades hem te machtig wordt. Freeman werkt nu en dan voor Max als een soort privé-detective. Heel deze achtergrond kennen we min of meer uit de vorige thrillers van Jonathon King. In het derde deel in de reeks, Shaduwman, gaat King wat terug in de tijd en toont hij zijn evocatieve talent al vanaf de schitterende proloog. Daarin tracht een man met zijn twee kinderen 's nachts de Everglades te ontvluchten. Terwijl ze door het water strompelen worden ze beschoten. We zijn in het begin van de jaren twintig. Cyrus Mayes en zijn twee zonen hebben zich laten huren door een maatschappij die een weg aanlegt door de Everglades. Het is voor het geld dat Cyrus het doet. Samen met zijn twee jongens verdwijnt hij. Tachtig jaar later krijgt Bill Manchester, de jurist en vriend van Max Freeman, het bezoek van de kleinzoon van Cyrus. De student wil weten wat er met zijn verdwenen familieleden is gebeurd. Hij heeft een paar brieven van hen gevonden en die stellen Noren, het bedrijf dat in de jaren twintig de weg aanlegde, in een duister daglicht. Manchester vraagt Freeman de zaak te onderzoeken. Dat er stront aan de knikker zit, wordt Freeman al vlug duidelijk. Hij is nog maar pas met het onderzoek begonnen of in zijn hut in de Everglades breekt brand uit. Later krijgt hij doodsbedreigingen. Handig gebruikt King de weinig vergevensgezinde natuur om een naturalistische roman noir te schrijven over de onontkoombaarheid van het lot. Knappe personages, indrukwekkende natuurbeschrijvingen, een subtiele plot. Jonathon King heeft weinig bloed nodig om een krachtige misdaadroman te schrijven.

(FB)

Jonathon King

Schaduwman

Shadow Men, Vertaald door Herman van der Ploeg, De Boekerij, Amsterdam, 231 p., 15,95 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234