Zaterdag 04/02/2023

Ignace Cornelissen knipt 'Othello' wat bij

Jeugdtheater

'Othello' van Het Gevolg is fit en slaat aan, maar heeft ook clichés in petto

Turnhout / Van onze medewerkster

Annelies De Waele

Na eerdere Shakespeare-bewerkingen voor kinderen, van Winter's Tale tot Henry V, haalt Ignace Cornelissen nu voor Het Gevolg Othello naar vandaag toe. Zijn bewerking is fit en slaat aan, maar heeft ook wat clichés in petto.

Weinig echte poëzie in deze bewerking, een nieuwbakken liefdesverklaring als 'kabeljauw' niet te na gesproken. Shakespeares verzen ruimen plaats voor een hip standaard-Nederlands. Uit het scenario behoudt Cornelissen het verhaal van de man die in Cyprus tegen de Turken moet gaan vechten, daarvoor zijn vers veroverde Desdemona achterlaat, en door middel van een zakdoek door de op wraak zinnende medewerker Iago (Han Coucke) wordt verblind. Dankbaar voor kinderen is het nevengegeven van 'wankel, naïef meisje wordt verliefd op stoere jongen met peperkoeken inborst'.

Cornelissen portretteert Othello (Antoine Vander Auwera) en Desdemona (Ketnets populaire Ianka Fleerackers) als twee soms wat clichébevestigende pubers. Othello, een witte overigens, vertelt zijn avonturen en over tijgers die hij overwon en over een teruggebrachte baby. Vooral dat laatste verhaal klinkt Desdemona, die haar moeder verloor, zoet in de oren. Ze slaakt kreetjes: "Wat een mooi verhaal. Als iemand wil dat ik verliefd op hem word, moet hij zo'n verhaal vertellen." De verovering geschiedt in een disco, waar tijger Othello plots verandert in een verlegen lover en bijgestaan wordt door zijn pas benoemde luitenant Cassio ('de Michel', Tim Van Hoecke). Othello is een snelle voorstelling met jonge acteurs, waarin op korte tijd verbazend veel gebeurt. De acteurs bewegen zich vlotjes van de ene in de andere situatie, en waar elders heel veel geld voor nodig is, weet het productieteam hier te klaren met een minimum aan middelen. Een tafel dient ook als praalwagen en als scheepsromp. Een laken dat als zeil wordt gespannen van het schip waarmee Othello en zijn makkers ten strijde trekken, is even later weer de tent waarin de geliefden overnachten. Links van de scène hangt sfeervol een verzameling gloeipeertjes: sterren. Af en toe valt er eens eentje, maar dat mag niet baten: op het einde omhelst Othello zijn 'overspelige' geliefde net iets te stevig.

Stevige ingrepen om de jongsten bij de zaak te houden, zijn er in overvloed: de evocatie van een storm, vuurwerk, goocheltrucs. In een flitsende scène, met Cassio en Iago als twee volleerde receptionisten, wordt de oorlogsstrategie bepaald. Na de overwinning volgt een liveverslag op de televisie. Ondertussen keuvelen de vrouwen verder over gevoelens: de rollen zijn netjes verdeeld. Over die patronen gesproken: het is - en dat is wat een gemiste kans - niet altijd duidelijk hoe Desdemona nu in elkaar steekt. Het ene moment valt ze ouderwets aan Othello's voeten en legt ze haar lot in zijn handen, het andere vindt ze zijn cadeau, die zakdoek, truttig of wijst ze zijn huwelijksaanzoek af met het argument dat "dat toch niet meer van deze tijd is". Al is die wisselvalligheid ook eigen aan jong zijn en puberen, natuurlijk. En het moment dat Desdemona voor Othello's lunch komt aandraven met een brooddoosje, is wel vatbaar voor een grinnik. Maar het suggereert ook dat vrouwen nog altijd de boterhammen smeren.

WIE: Het Gevolg WAT: Othello, een gezinsvoorstelling vanaf 8 jaar WAAR EN WANNEER: Nog tot 21 december op tournee in Vlaanderen. Info: 014/42.63.27. of www.hetgevolg.be ONS OORDEEL: Othello is een snelle voorstelling met jonge acteurs, waarin op korte tijd verbazend veel gebeurt.

Desdemona (Ianka Fleerackers) en Othello (Antoine Vander Auwera): iets te stevige omhelzing. (Foto Koen Broos / RV)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234